گروه‌های امداد در پی قلب تپنده در میان ویرانه‌های انفجار بیروت

آیا هنوز کسی در زیر آوارها زنده است؟

در روز چهارم اوت، بیش از ۲۰۰ نفر بر اثر انفجار ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در یک انبار در بندر بیروت کشته شدند- PATRICK BAZ / AFP

با فرونشستن گرد و غبار ناشی از انفجار در بیروت، تیم‌های امداد و نجات در حال جست‌وجوی خانه به خانه‌اند تا شاید قلب تپنده‌ای در میان ویرانه‌ها بیابند.

پس از دریافت گزارش‌های تایید نشده مبنی بر احتمال وجود افراد زنده در زیر آوار باقی‌مانده از انفجار؛ نیروهای نجات، دستگاهی مجهز به حسگرهای ویژه تشخیص ضربان قلب به منطقه «مار میکائیل» انتقال دادند.

در روز چهارم اوت، بیش از ۲۰۰ نفر بر اثر انفجار ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در یک انبار در بندر بیروت کشته و نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر نیز آواره شدند.

در پی اعلام نگهداری از این مقدار مواد منفجره در بندر بیروت، مردم لبنان به شدت خشمگین شدند. در ادامه نیز اعتراضات وسیعی در لبنان شکل گرفت و نهایتا پلیس برای آرام کردن اوضاع وارد عمل شد. با این که دولت لبنان استعفا کرد اما حتی این کار نیز باعث فروکش کردن خشم مردم نشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اقدامی دیگر ارتش لبنان اعلام کرد که چهار کانتینر حامل ۴.۳ تن نیترات آمونیوم در اطراف بیروت کشف کرده است. ارتش با اعلام این که این کانتینرها توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته، از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری کرد.

از محل کشته شده‌ها چه خبر؟

تعدادی از مردم در محل ویرانه‌های یک ساختمان در محله مار میکائیل تجمع کرده‌اند. چندی پیش زمانی که تیم امداد و نجات در حال گذر از کنار این منطقه بود، سگ‌های زنده‌یاب علائمی را از وجود افراد زنده در آن مکان بروز دادند. صبح روز پنج‌شنبه، مجددا سگ‌های آموزش‌دیده به همان منطقه اعزام شده و علامت دادند. پس از این ماجرا، تیم امداد و نجات دستگاه تشخیص ضربان قلب و تنفس را به منطقه آورد و تجهیزات حفاری نیز به آن جا اعزام شدند.

اعضای تیم نجات خود را به گروه‌های هفت نفره تقسیم کردند و از ترس ایجاد آسیب بیشتر، به قطعه قطعه کردن آوارها اقدام کردند. خبرنگار بی‌بی‌سی که در منطقه حضور داشته می‌گوید که از مردم حاضر در محل خواسته شده تا سر و صدا ایجاد نکنند تا تیم نجات بتوانند به شنیدن صدا، افراد زنده مانده را شناسایی کنند.

نیروهای صلیب سرخ نیز در محل مستقر شده‌اند و آتش‌نشانی و ارتش نیز برای کمک در محل حضور پیدا کردند.

تیم امدادی اعزام شده از شیلی از اول سپتامبر وارد لبنان شده‌اند. گفته می‌شود این تیم دستگاهی به همراه دارد که می‌تواند تا عمق ۱۵ متری، تنفس انسان را تشخیص دهد.

خبرنگار بی‌بی‌سی معتقد است که هنوز شواهدی مبنی بر زنده بودن کسی در دسترس نیست، اما مردم همچنان امیدوارند. خبرنگار الجزیره هم در این رابطه در توییتر خود نوشت که یک جسد در زیر آوارها شناسایی شده اما هنوز مشخص نیست که آیا کسی قلبش همچنان می‌تپد یا نه.

مار میکائیل منطقه‌ای تاریخی در بیروت است که طی انفجار، آسیب بسیاری دیده است. این منطقه تا پیش از فاجعه اخیر، به دلیل زندگی شبانه معروف بود.