فعالان «شورش انقراض» بیرون مجلس بریتانیا بست نشستند

معترضان از «کوتاهی سیاستمداران» در مقابله با بحران اقلیم شکایت کردند

به گزارش رویترز طی این بست‌نشینی شماری از معترضان دستگیر شده‌اند - (XR/AFP)

کنشگران بحران اقلیم موسوم به «شورش انقراض» برای اعتراض به بی‌عملی دولت در رسیدگی به اضطرارهای زیست‌محیطی در خیابان و در ورودی مجلس بریتانیا بست نشستند. 

این کنشگران می‌گویند دولت حتی برای تحقق «اهداف ناچیزی» که خودش هم تعیین کرده است کار چندانی انجام نداده است. از همین رو دست به کار شده‌اند تا سیاست‌مداران را وادار کنند که موضوع را جدی بگیرند. 

به گزارش رویترز طی این بست‌نشینی شماری از معترضان دستگیر شده‌اند. 

بامداد پنج‌شنبه که نمایندگان مجلس داشتند وارد کاخ وست‌مینستر می‌شدند کنشگران شورش انقراض در ورودی‌های مجلس بست نشسته بودند. 

نوالا گترکل لام یکی از کنشگران شورش انقراض در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «تا وقتی براساس حالت اضطراری که خودشان بیش از یک سال قبل اعلام کردند، دست به اقدام جدی نزنند چوب لای چرخ مجلس می‌گذاریم. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشاوران خودشان هم در ماه ژوئن گفته بودند حتی در اجرای اهداف ناچیزی که خودشان وضع کرده‌اند هم کوتاهی می‌کنند و فقط چهار شاخص از ۲۱ شاخص و دو هدف از ۳۱ هدف را محقق کرده‌اند. اگر ارزیابی عملکرد ما سرکار این‌گونه بود تا حالا اخراج‌مان کرده بودند. 

موضوع حیات و نابودی همه آن‌چه دوست داریم در میان است و تا وقتی که کاری نکنند از این جا نمی‌رویم.» 

به گفته این گروه کار وقتی بالا گرفت که کارولین لوکاس نماینده حزب سبز مجلس لایحه اضطرار اقلیمی و محیط زیستی را در روز سه‌شنبه به صحن آورد. 

گروه شورش انقراض می‌گوید: «اگر سیاستمداران این بحران را جدی نگیرند باید کاری کنیم که آسیب بیشتری به بار نیاورند. 

بیش از یک سال از اعلام وضعیت اضطراری اقلیمی و محیط زیستی توسط مجلس می‌گذرد و خود مشاوران دولت گفته‌اند در تحقق اهداف ناچیز خودشان هم اهمال کرده‌اند و فقط چهار شاخص از ۲۱ شاخص و دو هدف از ۳۱ هدف را محقق کرده‌اند. ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم.» 

اعتراضات از همین هفته با برگشتن نمایندگان از تعطیلات تابستانی آغاز شد و این گروه می‌گوید: «هدف اصلی از این اعتراضات دمیدن روحی تازه به عدالت‌خواهی، دغدغه‌مندی و زیستن است.» 

گروه شورش انقراض در تارنمای خود اعلام کرد: «از اول سپتامبر بدون هیچ خشونتی در کار مجلس بریتانیا در لندن اخلال ایجاد خواهیم کرد و طی دو هفته فشار خواهیم آورد تا مجلس از لایحه اضطرار اقلیمی و محیط زیستی حمایت کند و همراه با شورای ملی شهروندان برای مقابله با بحران آماده شود.» 

لایحه اضطرار اقلیمی و محیط زیستی را اعضای منفرد مجلس به صحن آورده‌اند و تدوین آن را محققان، دانشگاهیان و حقوقدانان انجام داده‌اند. هدف از این لایحه تقویت قانون تغییرات اقلیم است تا بریتانیا برای کاهش دادن انتشار گازهای گلخانه‌ای و برگرداندن جهان به حالت طبیعی راهبردی جامع داشته باشد.

اعتراض گروه شورش انقراض در لندن در حالی صورت گرفته است که اعضای این گروه در منچستر به سه شعبه بانک بارکلیز حمله کرده‌اند تا به گفته خودشان مشتریان بانک‌ها را آگاه کنند. بارکلیز از جمله بانک‌های بزرگی است که برای سوخت فسیلی تأمین اعتبار می‌کند و این نوع سوخت به بحران اقلیم دامن می‌زند. 

در بیانیه گروه شورش انقراض آمده است :« (بارکلیز) بزرگ‌ترین تأمین‌اعتبارکننده طرح‌های سوخت فسیلی در اروپا است و از هنگام امضای پیمان پاریس برای گذار به انرژی پاک ۸۹ میلیارد پوند در چنین طرح‌هایی سرمایه‌گذاری کرده است. 

مردم این کشور دوست دارند در آینده نقشی داشته باشند اما وقتی که پول خودمان صرف تأمین اعتبار انرژی آلاینده می‌شود نه گذار به سوی انرژی پاک، ما هم چاره‌ای جز استفاده از انرژی آلاینده نداریم.»

© The Independent