«شارلی ابدو»، کاریکاتور پیامبر اسلام را بازنشر کرد

امانوئل مکرون: با احترام به آزادی بیان، در جایگاهی نیستم که تصمیم یک مجله را قضاوت کنم

ادای احترام شهروندان به جان‌باختگان در حمله به دفتر شارلی ابدو در پاریس،۷ژانویه۲۰۱۵-JACQUES DEMARTHON / AFP

مجله «شارلی ابدو» در آستانه برگزاری دادگاه برای رسیدگی به حمله مسلحانه پنج سال پیش به دفتر این مجله، بار دیگر کاریکاتور انتقادی پیامبر اسلام را منتشر کرد. امروز (چهارشنبه) دادگاه متهمان به قتل کاریکاتوریست‌های شارلی ابدو، حمله به دفتر این مجله و حمله به فروشگاه یهودیان در پاریس، برگزار می‌شود.

این کاریکاتور که امروز دوباره در نسخه چاپی شارلی ابدو منتشر شده، پنج سال پیش موجی از خشم را در جهان اسلام به راه انداخت که سرانجام به حمله به دفتر شارلی ابدو منجر شد.

روز سه‌شنبه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با تاکید بر حق آزادی بیان گفت، «در جایگاهی نیست که در مورد تصمیم‌گیری برای بازنشر این کاریکاتور قضاوت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاریکاتورهای انتقادی با سوژه پیامبر اسلام نخست ۱۵ سال پیش در یک روزنامه دانمارکی منتشر شده بود و یک سال بعد شارلی ابدو  انتشار آنها را آغاز کرد. مسلمانان خشمگین در زمان انتشار این کاریکاتور گفتند که هدف شارلی ابدو این بوده که نشان دهد «همه مسلمانان تروریست هستند». با این حال دادگاهی در فرانسه این اتهام را رد کرد. در طول این سال‌ها حمله‌های متناوب اسلام‌گرایان به دفتر این مجله ادامه داشت، اما حمله پنج سال پیش، خشن‌ترین این حمله‌ها بود که کاملا مسلحانه انجام شد. جامعه بین‌المللی یکصدا یک حمله را محکوم کرد.

شارلی ابدو در یادداشتی که به مناسبت بازنشر این کاریکاتور منتشر کرده،‌ تاکید می‌کند که «هیچگاه عقب‌نشینی نمی‌کند و کوتاه نمی‌آید».

شارلی ابدو یک هفته پس از حمله مرگبار به دفتر خود در پاریس که در جریان آن سردبیر این مجله نیز جان باخت، با فروش هشت میلیون نسخه از مجله‌ای که کاریکاتور دیگری از پیامبر اسلام روی جلد آن نقش بسته بود، رکورد فروش مطبوعات در فرانسه را شکست.

به گزارش ای‌بی‌سی، در جریان حمله مسلمانان خشمگین به دفتر شارلی ابدو در پاریس ۱۲ نفر از کاریکاتوریست‌های این مجله جان خود را از دست دادند.

برادران کواشی و یک مرد مسلح دیگر  که از عاملان اصلی حمله به دفتر شارلی ابدو بودند و در ۴۸ ساعت پس از این حمله، پنج نفر دیگر را به قتل رساندند، سرانجام با شلیک پلیس کشته شدند. اما ۱۴ نفر دیگر متهم به دست داشتن در این حمله‌ها، امروز (چهارشنبه) محاکمه می‌شوند.

بیشتر از فرهنگ و هنر