رژه افتخار نیویورک؛ رنگارنگ و یکپارچه

۳۲ درصد آمریکایی‌ها در انتخاب رئیس جمهور دگرباش تردید دارند

AFP

پنجاهمین دوره رژه افتخار دگرباشان جنسی نیویورک روز یکشنبه ۳۰ جون در محله «گرینویچ ویلج» نیویورک برگزار خواهد شد. این رژه، حضور جامعه دگرباشان را جشن می‌گیرد؛ جامعه‌ای که این روزها و در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا با حضور پیت بودِجِج، اهمیتش پررنگ‌تر شده است. پیت بودِجِج، نخستین نامزد همجنس‌گرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

جامعه دگرباشان یا ال‌جی‌بی‌تی‌کیو شامل زنان مردان همجنسگ‌را، دو جنس‌گراها، ترنس‌ها و همچنین افراد خارج از جنسیت هستند و نماد رنگین کمان این گروه، سمبلی است از همین  یکپارچگی‌ در عین تفاوت.

۲۸ ژوئن سال ۱۹۶۹ پلیس به هتل «استون وال» در «گرینویچ ویلج» شهر نیویورک که پاتوق افراد همجنس‌گرا بود، حمله کرد. این نخستین باری نبود که چنین اتفاقی می‌افتاد ولی بار اولی بود که افراد حاضر در هتل، روبروی پلیس ایستادند و مقاومت کردند. طی این رویارویی ۱۳ نفر بازداشت شدند و تظاهراتی در حمایت از آنها به راه افتاد و جرقه جنبش همجنس‌گراها زده شد.

رژه معروف نیویورک یک سال بعد در سال ۱۹۷۰ و در همان روز ۲۸ ژوئن توسط کمیته «روز آزادی خیابان کریستین» آغاز به کار کرد. این اولین یادبود عمومی از حمله به هتل «استون وال» بود و با حضور تعداد زیادی از مردم روبرو شد؛ ۱۵ خیابان از شهر منهتن نیویورک مملو از جمعیت شدند. این رژه به مرور زمان به سایر شهرها نیز گسترش یافت و سال ۱۹۸۴ تقریبا همه شهرها یک رژه افتخار داشتند. در سال ۱۹۹۳ سازمان میراث افتخار، مدیریت این رژه را از کمیته «روز آزادی خیابان کریستین» تحویل گرفت و آن را به نام رژه افتخار تغییر داد که تا به امروز تحت همین نام و با هدایت همین سازمان اداره می شود.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

I love my #rainbow #beard twin @elliottjkeller #pridemonth2018 #nycpride2018

A post shared by MELD || Mat Elder (@meldmovement) on

از آن زمان تا کنون جامعه خانواده دگرباشان پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. دنیای موسیقی، فیلم و مد از جمله مکان‌هایی هستند که حضور دگرباشان بیش از سایر گروه‌ها در آن دیده می‌شود. به نظر می‌رسد دنیای سیاست قدم بعدی باشد. بیش از ۵۰ سیاستمدار دگرباش هم اکنون در آمریکا فعالند و پیت بودِجِج اولین نامزد ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است. او که ۳۶ سن دارد، شهردار شهر ساوت بند ایندیاناست و به همراه همسر خود، چستن بودجج در مراسم عمومی شرکت می‌کند. بودجج عضو حزب دموکرات است و در سال ۲۰۱۵ همجنس‌گرا بودن خود را اعلام کرد و در حالیکه بسیاری فکر می‌کردند این خبر می‌تواند نقطه پایانی بر فعالیت‌های سیاسی او باشد، چند ماه بعد با رای بالایی به عنوان شهردار ساوت بند از ایالت جمهوری خواه ایندیانا انتخاب شد. پیت بودجج در حال حاضر بزرگترین محک تاریخی آمریکا در رابطه با انتخاب سیاسیون از خانواده دگرباشان است. 

حضور آقای بودجج در دنیای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی صورت گرفته که نظرسنجی اخیر توسط آسوشیتدپرس نشان می‌دهد که ۳۲ درصد مردم آمریکا از رای دادن به نامزد همجنس‌گرا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امتناع می‌کنند. اگرچه میزان منتخبین مردم در سمت‌های مختلف سیاسی ۲۵ درصد از سال ۲۰۱۸ افزایش داشته است ولی این نظرسنجی می‌گوید جمهوری خواهان بیشتر مخالف این موضوع هستند. در تحقیق دیگری که توسط ژورنال مطالعات خانواده جی‌ال‌بی‌تی منتشر شد، تحقیق روی ۱۷۲ نفر نشان می‌دهد که افراد این گروه در پی انتخاب دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ دچار اضطراب ناشی از احساس عدم امنیت و تعلق شدند.

هرچند انتخاب دونالد ترامپ موجب نگرانی و اضطراب افراد این جامعه شده، او با به رسمیت شناختن جشن‌های این گروه تاریخ ساز شده است. ترامپ نخستین رئیس جمهور جمهوری‌خواه آمریکاست که در این مورد صحبت کرد. وی ۳۱ ماه مه و در آستانه آغاز ماه افتخار (ماه ژوئن) در سلسله‌ای از توئیت‌هایش نوشت که می‌خواهد محاکمه جنایی برای افراد این گروه را در سراسر جهان برچیند.

از سوی دیگر شاهزاده ویلیام در اقدامی تاریخی و به عنوان اولین فرد خانواده سنتی سلطنتی بریتانیا اعلام کرد که در صورتیکه هر یک از فرزندانش دگرباش باشند، او هیچ مشکلی نخواهد داشت و از آن‌ها کاملا حمایت خواهد کرد.

بیش از چهار میلیون نفر در رژه افتخار نیویورک شرکت می‌کنند.

بیشتر از جهان