اندی ماری پس از مصدومیت جدی به میدان رقابت بازگشت

پزشکی به او گفته بود زمانی به پایان دوران ورزشی‌اش نمانده است

اندی ماری، تنیسور ۳۳ ساله اسکاتلندی - MATTHEW STOCKMAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

اندی ماری همین هفته در مسابقات تنیس آزاد ایالات متحده شرکت می‌کند و پس از بیش از سه سال بیشترین بخت برای قهرمانی در رده مسابقات معظم تنیس را دارد.

ثابت کردن نادرستی نظر پزشکی هم که گفته بود اگر تحت جراحی لگن قرار گیرد دیگر هرگز نخواهد توانست بازی کند، عزمش را دوچندان می‌کند. 

این تنیس‌باز ۳۳ ساله اسکاتلندی که روز سه‌شنبه در نخستین بازی‌اش در فلاشینگ میدوز در برابر یوشیهیتو نیشیوکای ژاپنی می‌ایستد، پارسال تحت عمل جراحی «روکش‌گذاری» لگن توسط دکتر سارا مویرهد-الوود قرار گرفت اما پیش از آن پزشک دیگری به وی گفته بود اگر این جراحی را انجام دهد باید از دنیای تنیس خداحافظی کند. 

ماری در مورد آن که طی مبارزه طولانی برای به دست آوردن دوباره آمادگی جسمانی، چه چیزی به وی انگیزه داد می‌گوید: «به خصوص یک نفر خیلی به من کمک کرد. پزشک جراحی که بعد از مسابقات سال ۲۰۱۷ ویمبلدن به من گفت مدت چندانی به پایان دوران ورزشی من نمانده است. او گفت می‌توانی جراحی روکش‌گذاری لگن یا تعویض لگن را انجام بدهی اما دیگر نمی‌توانی به ورزش حرفه‌ای ادامه بدهی. 

از قضای روزگار درست همان صبحی که عمل روکش‌گذاری لگن را انجام دادم و داشتم بعد از عمل با چوب زیربغل برای نخستین بار راه می‌رفتم به همان آقا برخوردم. درون راهرو از کنار من که می‌گذشت لبخندی به من زد و به همسرم گفت: گفته بودم که باید این کار را بکند. 

واقعاً  میخکوب شدم. حرفش ناراحتم کرد. برای همین می‌گویم همان حرف بزرگ‌ترین انگیزه برای من شد، چون آن موقع دیگر آن‌همه سختی را کشیده بودم و عمل کرده بودم. با آن حرفش حس کردم کمی ازخودراضی است. دیگر شورش را درآورده بود. 

درواقع می‌خواستم همین که به زمین چمن مسابقات برگشتم یک بطری شراب برایش بفرستم و بگویم دستت درد نکند از آن همه انگیزه‌ای که به من دادی. ولی هنوز نتوانسته‌ام خود را راضی به انجام چنین کاری کنم.» 

ماری که اواخر پارسال تازه عقب‌افتادگی ناشی از مصدومیت دیگری را پشت سر گذاشته بود در مسابقات مسترز هفته گذشته، که به جای سینسیناتی در نیویورک برگزار شد، بازی بی‌عیب و نقصی را به اجرا گذاشت.

او موفق شد تنیس‌باز هفتم جهان الکساندرا زورف را شکست دهد. از زمان برگزاری مسابقات تنیس آزاد فرانسه ۲۰۱۷ که در آن لگنش برای اولین بار آسیب دید، این اولین بار بود که ماری توانست یکی از ده نفر اول تنیس جهان را شکست دهد. 

ماری اعتراف کرد تا چندین ماه پس از عمل روکش‌گذاری لگن در ژانویه پارسال فکرش را هم نمی‌کرد که بتواند دوباره در بالاترین سطح مسابقات تنیس شرکت کند.

او گفت: «در واقع تا وقتی سر تمرینات برنگشته بودم و در بازی‌های انفرادی شرکت نکرده بود فکرش را هم نمی‌کردم که بشود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اولین دوره مسابقات معظم تنیس پس از شروع همه‌گیری ویروس کرونا عده‌ای از تنیس‌بازان مرد درجه یک هم‌چون راجر فدرر، رافائل نادال و استن واورینکا غایب‌اند، و فقط دو نفر از هشت تنیس‌باز زن برتر جهان به نیویورک رفته‌اند، اما ماری از تصمیمش مبنی بر شرکت در این مسابقات خوشحال است. 

حالا که این مسابقات بدون تماشاگر برگزار می‌شود، به هر یک از این قهرمانان سابق جهان که بخت قهرمانی در این مسابقات دارند، جایگاهی اختصاصی در ورزشگاه آرتوراش داده‌اند که می‌توانند با همراهان‌شان در آن مستقر شوند. ماری گفت: «این برایم نعمت بزرگی بود که فضایی داشته باشم و بتوانم بروم آن جا و با دیگران معاشرت کنم، تلویزیون داشته باشد و بتوانم بنشینم تمرینات بقیه را در آرتوراش تماشا کنم. 

کارشان را خیلی خیلی خوب انجام داده‌اند. بهترین کاری را کردند که می‌شد در چنین شرایطی انجام داد. واقعاً نمی‌دانستم چه در انتظارم است. تا به حال در چنین مسابقاتی شرکت نکرده بودم، با این حال هتل و محل برگزاری مسابقات به نظرم خوب می‌آید. امکان انجام دادن فعالیت‌های مختلف برای بازیکنان فراهم است و برای جابه‌جایی بازیکنان هر ۱۵ دقیقه یک بار اتوبوس گذاشته‌اند. کارشان حرف ندارد. آدم احساس امنیت می‌کند. خوشحالم که تصمیم گرفتم بیایم. خیلی از بازیکنان نگران نحوه برگزاری بودند و نمی‌دانستند شرایط چگونه خواهد بود. ولی گمان می‌کنم بیشتر بازیکنان از نحوه برگزاری راضی باشند.» 

ماری ممکن است در سومین دور مسابقات با تنیس‌باز بریتانیایی دن ایونز روبه‌رو شود، البته این بازیکن اسکاتلندی احتمالاً پیش از آن باید بر حریف کانادایی خود فلیکس اوگه-الجاسم تنیس‌باز شماره ۲۰ جهان غلبه کند. ایونز برای اولین بار از وقتی به مقام بیست و هشتم جهان رسیده در مسابقات تنیس آزاد ایالات متحد بخت قهرمانی دارد. او در اولین بازی‌اش مقابل تیاگو سِیبوز وایلد تنیس‌باز ۲۰ ساله برزیلی قرار می‌گیرد. سیبوز وایلد مقام ۱۱۳ جهان را دارد و اوایل سال جاری در سانتیاگو برای اولین بار به قهرمانی رسید. برنده این مسابقه در دور دوم با کارنتین موته یا جیری وسلی بازی خواهد کرد. 

اما ایونز که از آغاز امسال تاکنون بر شش تنیس‌باز تراز اول جهان پیروز شده است، نمی‌خواهد به احتمال رویارویی با ماری فکر کند که دو ماه پیش در مسابقاتی در بریتانیا در روهمپتون شکستش داده است. او گفت: «به گمانم هردوی ما به خوبی می‌دانیم که پیش از وقوع این مسابقه دو رقابت سخت پیش روی هرکداممان است. باید تمرکزم بر سرویس‌هایم باشد. اگر بتوانم خوب سرویس بزنم بخت بردن چند مسابقه را دارم. هفته پیش خوب سرویس نزدم. باید سعی کنم جبران کنم و فقط به مسابقه پیش رویم فکر کنم.» 

در قرعه‌کشی مسابقات مردان دو تنیس‌باز بریتانیایی دیگر هم حضور داشتند. کمرون نوری در رقابتی سخت حریف دیه‌گو شوارتزمن تنیس‌باز شماره ۱۳ جهان خواهد بود، حال آن که برنده مسابقه کایل ادموند و الکساندر بابلیک با نوواک جوکوویچ بازی خواهد کرد. در مسابقات دونفره مردان جیمی ماری و نیل اسکاپسکی امیدوارند مثل هفته قبل عمل کنند که توانستند به دور نهایی مسابقات تنیس مسترز راه پیدا کنند. این بهترین بازی این دو نفر از تابستان پارسال است که دونفره بازی کرده‌اند. 

در قرعه‌کشی مسابقات زنان فقط دو نفر از بریتانیا حضور داشتند. جوهانا کونتا و هدر واتسون در اولین دور مسابقات روبه‌روی هم قرار خواهند گرفت که با توجه به آن که هر دو امسال در شرایط جسمی خوبی بوده‌اند، خبر خوبی نیست. از زمانی که توماس هاگستتِ پیش‌کسوت مربی کونتا شده، بازی هفته پیش دومین راه‌یابی او به مسابقه نیمه‌نهایی بود. واتسون نیز درست پیش از شروع قرنطینه در مسابقات آکاپولکو پس از چهار سال مقام کسب کرد. در دور دوم مسابقات کونتا یا واتسون با سورانا کریستیا یا کریستینا مک‌هیل بازی خواهند کرد و ونوس ویلیامز نیز رقیب احتمالی آنان در دور سوم خواهد بود. 

کونتا دیگر دچار تپش قلبی نشده است که اوایل ماه جاری پس از مدتی غیبت از میادین در مسابقات کنتاکی گرفتار آن شده بود و از عملکردش در این بازی‌ها راضی است. او گفت: «قطعاً حس می‌کنم هرچه می‌گذرد بازی‌ام بهتر می‌شود.» 

واتسون پیش از این هر سه بازی مقابل کونتا را از دست داده است و هفته پیش که بازی او را تماشا می‌کرده به نظرش آمده که کونتا بسیار سرحال و خوب بازی می‌کند. واتسون گفت: «خیلی خوب در این مسابقات ظاهر شده است. عملکردش واقعاً عالی است، تهاجمی بازی می‌کند و سرویس‌های خوبی می‌زند. تحت هر شرایطی طبق برنامه بازی می‌کند و وقتی این کار را می‌کند یکی از بهترین‌های جهان است.» 

قطعاً این مسابقات به نظر همه بازیکنان عجیب‌ترین مسابقات تنیس معظمی است که تاکنون در آن شرکت داشته‌اند. مسابقات تنیس آزاد ایالات متحده از قدیم بهترین رویداد ورزشی سالانه بوده است و معمولاً فلاشینگ مدوز عرصه خطیری محسوب می‌شود. 

ماری گفت: «به گمانم این مسابقات از لحاظ روانی برای بازیکنان دشوار خواهد بود. برخی می‌گویند برای بعضی بازیکنان بازی کردن بدون حضور تماشاچیان سخت است. البته که سخت است، اما اگر آدم بتواند عجیب بودن بازی در ورزشگاه‌های بزرگ بی‌تماشاچی را هضم کند، سطح بازی آدم است که مهم است. 

هفته پیش بازی کردن به این شکل برایم آسان بود. هنگام بازی احساس خیلی بدی نداشتم اما قلق خود را هم دارد. قرار است اولین بازی‌ام در آرتوراش باشد، ورزشگاهی که بهترین فضای بازی‌هایم را در آن تجربه کرده‌ام. بازی در چنان ورزشگاه بزرگی که مطلقاً هیچ‌کس در جایگاه‌هایش نیست حتماً عجیب خواهد بود.»

© The Independent

بیشتر از ورزش