نگرانی اتحادیه معلمان روسیه از تزریق اجباری واکسن کشف شده کرونا توسط روسیه

«به نظر می‌رسد که مدیران مدرسه تحت فشار قرار می گیرند تا همه افراد واکسینه شوند»

روسیه تعداد بیش از ۹۹۵ هزار مورد مبتلا به کووید-۱۹ را گزارش داده است، اما میزان مرگ و میر نسبتا کمی را تنها با ۱۷ هزار مورد داشته است - Handout / Russian Direct Investment Fund / AFP

اتحادیه معلمان در روسیه هشدار داد که احتمال دارد اعضایش مجبور شوند تا واکسن جدید ویروس کرونای این کشور را تزریق کنند، این واکسن قبل از تکمیل مرحله سوم آزمایشات، به بیمارستان‌ها ارسال و برای استفاده تصویب شده است. 

روسیه اولین کشوری است که مجوز ساخت واکسن کووید-۱۹ را صادر کرده است و برای تجلیل از ماهواره معروف شوروی نام آن را «اسپوتنیک وی» گذاشته است، اما متخصصان غربی نسبت به استفاده آن قبل از انجام همه اقدامات نظارتی و آزمایشات تأییدشده بین‌المللی، هشدار داده‌اند و این هشدار توسط مسکو نادیده گرفته شده است. 

به گفته سرگئی شایگو، وزیر دفاع ولادیمیر پوتین، تزریق این واکسن برای اعضای نیروهای مسلح روسیه اجباری خواهد بود، اما به معلمان و پزشکان به طور کاملاً داوطلبانه ارائه می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، «یوچیتل» یک اتحادیه کوچک و مستقل معلمان، دادخواست عمومی آغاز کرده است تا اطمینان حاصل کند که قبل از بازگشایی مدارس در اول سپتامبر، هیچ اقدام اجباری برای اعضای آن اعمال نمی‌شود. 

این دادخواست هشدار می دهد: «احتمال دارد که مدیران مدرسه تحت فشار قرار می‌گیرند تا همه افراد واکسینه شوند.» چرا که کرملین در تلاش است تا از شرمساری ناشی از اعمال قرنطینه دوباره در صورت گسترش شیوع در کلاس‌ها، اجتناب کند. 

یک مقام ارشد اتحادیه گفت: اتحادیه یوچیتل فقط نمایندگی حدود ۷۰۰ نفر از ۱.۲ میلیون معلم مدارس روسیه را به عهده دارد، اما با این حال حدود ۱۴۰۰ نفر برای محافظت از معلمان، این درخواست را امضا کرده‌اند.

دفتر شهردار مسکو که تاکنون از وزارت بهداشت حمایت کرده است، اصرار دارد که هرگونه آزمایش بر معلمان به صورت داوطلبانه انجام می‌شود و «هیچ گونه فشاری بر مدارس وجود ندارد و بنابراین هیچ گونه مقررات مجازات بر معلمان» اعمال نخواهد شد. 

اما مارینا بالوایوا، یکی از رؤسای یوچیتل و معلم زبان انگلیسی از سن پترزبورگ متقاعد نشده و در مقایسه با کار کارمندانی که از آن ها خوسته می شود در برخی آخر هفته ها به امور نظافت کمک کنند هنوز قانع نشده است و می‌گوید چنین کاری به حرف داوطلبانه است اما معلمانی که از شرکت در این روند اجتناب کنند ممکن است با نکوهش روبه‌رو شوند و یا تحت فشار قرار بگیرند. 

بنابر گفته کارمندان، یکی از مدارس مسکو قبلاً تزریق‌های داوطلبانه واکسن را به مجموعه ۸۰ معلم خود پیشنهاد داده است. لاریسا ایوانوونا که یکی از این معلمان است، اظهار داشت ۲۰ نفر برای تزریق واکسن ثبت نام کرده‌اند اما تصمیم او برای انجام این کار ناشی از ترس از دست دادن شغل‌شان بوده است. 

دیمیتری کازاکوف، معلم تاریخ و از امضاءکنندگان دادخواست یوچیتل با این که هنوز مدیرش از وی تقاضای تزریق واکسن نکرده، همچنان محتاط است و می گوید: «از تلقیح واکسنی که هنوز آزمایش نشده وحشت دارم. بعضی اوقات به شما پیشنهاد می شود که نمی‌توانید آن را رد کنید.» 

روسیه تعداد بیش از ۹۹۵ هزار مورد مبتلا به کووید-۱۹ را گزارش داده است، اما میزان مرگ و میر نسبتا کمی را تنها با ۱۷ هزار مورد داشته است. 

گزارشات بیشتر در رویترز موجود است.

© The Independent

بیشتر از جهان