حماس و اسرائیل بر سر آتش‌بس توافق کردند

اسرائیل متعهد می‌شود که محاصره غزه را پایان دهد

ستون دود از بقایای ساختمانی در غزه بلند می‌شود. این ساختمان اوایل روز ۹ آگوست ۲۰۱۸ هدف نیروی هوایی اسرائیل قرار گرفت. (محمود هامس/خبرگزاری فرانسه)

گروه حماس اعلام کرد که با اسرائیل برای پایان خشونت‌ها در مرز دو منطقه به توافق رسیده است. «یحیی سینوار»، رهبر گروه حماس در غزه در این‌باره گفت: «پس از گفتگو با فرستاده قطر، توافقی برای پایان دادن به درگیری‌ها و تجاوز اسرائیل به غزه به دست آمد.»

اسرائیل از تاریخ ۶ اوت و تا پیش از توافق، تقریبا هر روزه مرز غزه را مورد حمله قرار داده است. در مقابل، نیروهای حماس نیز با استفاده از بالن‌های آتش‌زا، به آن پاسخ می‌دادند. به گفته نیروهای آتش نشانی، این بالن‌ها، باعث بیش از ۴۰۰ مورد آتش سوزی و خسارت در زمین‌های کشاورزی و جنوب اسرائیل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا  شبکه خبری الجزیره گزارش داد که گروهی قطری به رهبری «محمد العمادی» نیز طی این مدت تلاش می‌کرد تا به نزاع ۱۳ساله مرزی بین اسرائیل و حماس، پایان دهد. او با مسئولان اسرائیلی در تل آویو نیز، در این باره صحبت کرد.

به گزارش گاردین، یک منبع وابسته به حماس گفت: «در توافق با سایر جناح‌ها، حملات با بالن و سایر حملات در برابر حفظ جان دو میلیون نفری که در نوار ساحلی زندگی می‌کنند متوقف شده است.» او در ادامه افزود: «با توجه به ورود مجدد سوخت به غزه، نیروگاه‌های این کشور از روز سه‌شنبه مجددا مشغول به کار خواهند شد.» ممنوعیت واردات سوخت به غزه باعث شده که دسترسی به برق تنها ۴ ساعت در روز امکان‌پذیر باشد که آن هم توسط اسرائیل تامین می‌شود.

اسرائیل پیشتر متعهد شد بود، اقداماتی برای کاهش بیکاری ۵۰ درصدی غزه انجام دهد، اما اختلاف نظرها در این مورد، بارها باعث شعله‌ور شدن تنش بین دو کشور شد. این اختلاف نظرها، در سال های ۲۰۰۸ ، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ به درگیری کامل تبدیل شد و با میانجیگری سایر کشورها به پایان رسید.

بیشتر از جهان