تلاش مصر برای ایجاد آتش بس دراز مدت در نوار غزه

تلاش های اخیر سازمان ملل و دولت مصر برای آتش بس موفقیت آمیز بوده است

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و خضر حبیب، یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی. عکس از: ‏AFP‏ ‏ (اندیپندنت عربی)

در پاسخ به فراخوان مقامات مصری، سران جنبش جهاد اسلامی و سازمان حماس، روز گذشته وارد قاهر، پایتخت مصر شدند تا در مورد تحولات اخیر در نوار غزه بحث و گفت و گو کنند. در نشست روز گذشته، هیئت سازمان حماس به رهبری اسماعیل هنیه با هیئت جنبش جهاد اسلامی به رهبری زیاد النخاله دیدار کرده و در حضور هیئت مصری، مذاکرات خود را به هدف ایجاد هماهنگی در نوار غزه آغاز کردند. سخنگویان هر دو هیئت اظهار داشتند که هدف از سفر رهبران حماس و جهاد اسلامی به قاهره، ملاقات با مقامات دولت مصر بوده و قرار است در چند روز آینده، مذاکرات میان دو جانب در پیوند به تحولات اخیر فلسطین ادامه داشته باشد.

در همین راستا، منابع مصری به اندیپندنت عربی گفتند: تلاش برای دستیابی به آتش بس طولانی مدت در نوار غزه میان دولت اسرائیل و مسئولان جناح های فلسطینی، پایان دادن به محاصره تحمیل شده بر نوار غزه و تعهد به عدم انجام حملات نظامی، محور اصلی مذاکرات کنونی را شکل می دهد. افزون بر آن، مسئله ای آشتی میان گروه های مختلف فلسطینی و موضوعات مرتبط به انتخابات آینده فلسطین، بخش دیگری از گفت و گو های قاهره را به خود اختصاص می دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته چندی پیش و پس از ترور "بهاء ابوالعطا" فرمانده «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی، نوار غزه شاهد درگیری شدیدی میان اسرائیل و جناح های فلسطینی شد و در این درگیری 36 تن از شهروندان فلسطینی جان خود را از دست دادند. سپس در نتیجه تلاش های مصر و سازمان ملل متحد، میان دو جانب آتش بس بر قرار شد.

منابع مصری تأکید دارند که مصر سعی دارد آتش بس درازمدت را در نوار غزه تأمین کند، برای همین منظور مسئولان فلسطینی را به قاهره دعوت کرده است تا آتش بس موقت کنونی میان اسرائیل و غزه را به یک آتش بس دراز مدت تبدیل کند.

در همین حال، مقامات مصر با اشاره به ناسازگاری های اخیر میان حماس و جنبش جهاد اسلامی، افزودند که بایستی از هر گونه اختلاف نظر میان دو جانب جلوگیری به عمل آید و رخدادهای سیاسی امنیتی که اتفاق می افتد، از این بیش منجر به افزایش اختلافات در نوار غزه نشود.

البته با آن که در گذشته بیشتر درگیری ها میان اسرائیل و نوار غزه ناشی از کشمکش های حماس و اسرائیل بود اما نا امنی های اخیر در غزه به دنبال تشدید تنش میان جنبش جهاد اسلامی و اسرائیل به وقع پیوست. 

اما در این اواخر، رسانه های اسرائیلی صحبت از پیشرفت تلاش های دولت مصر و سازمان ملل متحد به منظور آتش بس میان اسرائیل و جناح های فلسطینی در نوار غزه دارند. در این میان یک  منبع آگاه، اظهار داشت که هر دو جانب فلسطینی و اسرائیلی، تلاش کرده اند تا تعهدات خود را در برابر آتش بس موقتی که دو هفته پیش صورت گرفت رعایت کنند و جناح های فلسطینی تأکید دارند که در صورت کاهش تحریم های اسرائیل و رفع محاصره غزه، به تمام شروط و بایسته های آتش بس احترام خواهند گذاشت.

بر اساس طرح آتش بس پیشنهادی مصر که مورد موافقت جنبش جهاد اسلامی و دولت اسرائیل قرار گرفت، هیچ یک از جانبین نباید دست به خشونت و حمله علیه جانب دیگر بزند، افزون بر آن، اسرائیل توافق کرده است تا روند ترور شخصیت های فلسطینی را در نوار غزه متوقف کند. اما فلسطینی ها، توقف "راهپیمایی های بازگشت" که از ماه مارس سال 2018 آغاز شده است را مشروط به رفع محاصره نوار غزه از سوی اسرائیل کردند.

البته از ماه مارس 2018، شهروندان فلسطینی هر روز جمعه در منطقه مرزی میان اسرائیل و نوار غزه دست به راهپیمایی مسالمت آمیز می زنند و خواستار رفع محاصره نوار غزه و بازگشت پناهندگان فلسطینی به سرزمین های می شوند که از سال 1948 توسط اسرائیل اشغال شده است.

قابل ذکر است که از آغاز سال 2019 تا کنون اسماعیل هینه دو بار به قاهره سفر کرده است، البته سفر قبلی وی در ماه فوریه گذشته صورت گرفت و هنیه در آن سفر برای مدت سه هفته در مصر باقی ماند و طبق اظهارات سازمان حماس، قرار است اسماعیل هنیه، نخستین سفرهای خارجی خود را به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس از قاهره آغاز کند و از آن جا عازم ترکیه، قطر و روسیه شود.

البته مصر از چند سال بدین سو، تلاش های خود را برای میانجی گری به منظور حل ناسازگاری ها در فلسطین آغاز کرده است، ایجاد آشتی میان سازمان های فتح و حماس، آتش بس میان جناح های مقاومت فلسطینی و دولت اسرائیل، پایان دادن به محاصره غزه و بهبود وضعیت زندگی فلسطینیان، از مهم ترین مسائلی است که دولت مصر در صدد دنبال کردن آن ها است.

گفتنی است که نوار غزه از سال 2006 تا کنون تحت محاصره اسرائیل قرار دارد، افزون بر آن، غزه از سال 2008، تا حال، شاهد سه جنگ بزرگ میان سازمان حماس و نیروهای اسرائیلی بوده است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia