توافق چهره‌های سیاسی لبنان بر سر معرفی نخست‌وزیر جدید

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با دستور کار توافق سیاسی عازم بیروت است

دولت لبنان پس از انفجار مهیب در بندر بیروت استعفا کرد-AFP

درحالی که امانوئل مکرون،‌ رئیس‌جمهور فرانسه با دستور کار یک توافق سیاسی جدید عازم بیروت است، گزارش‌ها از توافق چهار نخست‌وزیر پیشین لبنان بر سر به قدرت رسیدن مصطفی ادیب حکایت دارد.

ادیب سفیر کنونی لبنان در آلمان است و احتمال می‌رود تحت حمایت چهره‌های عالی‌رتبه سنی‌مذهب در لبنان به نخست‌وزیری برسد.

WOLFGANG KUMM / DPA / AFP

گاردین در گزارشی در این زمینه می‌نویسید که چهار نخست‌وزیر سابق در رایزنی‌های خود با پارلمان بر سر گزینه پیشنهادی برای سمت نخست‌وزیری بر سر مصطفی ادیب به توافق رسیده‌اند.

انتظار می‌رود مکرون با هدف تحت فشار قرار دادن مقامات لبنان برای دستیابی به یک توافق سیاسی جدید به منظور خارج کردن کشور از بحران‌های چند‌گانه، بن‌بست سیاسی و فساد و سوء‌مدیریت فزاینده به زودی وارد بیروت شود.

این دومین سفر مکرون به لبنان در کمتر از یک ماه اخیر است. لبنان قبلا مستعمره فرانسه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخستین سفر مکرون به بیروت چند روز پس از انفجار عظیم در بندر این شهر بود که ۱۹۰ کشته، شش‌هزار مجروج و صدها هزار بی‌خانمان برجای گذاشت.

دولت لبنان کمتر از یک هفته پس از این انفجار استعفا داد.

اجماع بر سر معرفی ادیب به عنوان نخست‌وزیر در حالی انجام شده که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله می‌گوید در روند شکل‌گیری دولتی که بتواند وضعیت اقتصادی را بهبود بخشد، همکاری می‌کند. حزب‌الله و متحدانش حامی دولت قبلی لبنان بودند و این درحالی است که ریشه بسیاری از مشکلات جاری در لبنان به نفوذ حزب‌الله نسبت داده می‌شود.

براساس قوانین تقسیم قدرت در لبنان، نخست‌وزیر باید یک مسلمان سنی‌مذهب باشد و کاندیدایی که بیشترین حمایت را به دست‌آورد باید برای تشکیل کابینه جدید اقدام کند. اما خروجی رقابت‌های سیاسی بر سر پست‌های کلیدی در لبنان در چند سال اخیر دولت‌های ضعیف بوده است.

در نتیجه ادامه بحران اقتصادی در لبنان، ارزش پول این کشور ۸۰ درصد کاهش یافته و نرخ بیکاری،‌فقر و تورم به شدت افزایش یافته است.

به گزارش گاردین، ‌ادیب که از سال ۲۰۱۳ سفیر لبنان در برلین بوده است، به عنوان مشاور نخست‌وزیر نیز فعالیت کرده و در کمیته تدوین قانون انتخاباتی جدید لبنان نقش داشته است.

او ۴۸ساله است و دکترای حقوق و علوم سیاسی دارد و در دانشگاه‌های لبنان و فرانسه تحصیل کرده است.