هواپیمایی بین‌المللی پاکستان شش ماه از پرواز بر فراز اروپا منع شد

این ممنوعیت پرواز همچنین شامل آسمان انگلیس نیز می‌شود

این شرکت هوایی می‌تواند ظرف دو ماه آینده درخواست تجدید نظر کند- AAMIR QURESHI / AFP

هواپیمایی بین‌المللی پاکستان تا پایان سال ۲۰۲۰ از پرواز بر فراز اروپا منع شده است. 

آژانس امنیت هوایی اتحادیه اروپا مجوز «اپراتور کشور سوم» را از تاریخ اول ژوئیه، به مدت شش ماه از هواپیمایی بین‌المللی پاکستان پس گرفت. این ممنوعیت پرواز همچنین شامل آسمان انگلیس نیز می‌شود.

قبل از اتخاذ این تصمیم، یک هواپیمای ایرباس پی‌آی‌ای که در ۲۲ ماه مه، از لاهور به کراچی پرواز می‌کرد، سقوط کرد. ۹۷ مسافر و خدمه هواپیما بعد از دور زدن ناشیانه‌ای که در اولین تلاش برای فرود به هواپیما آسیب زد، جان خود را از دست دادند. 

گزارش اولیه حاکی بود که خلبان و کمک خلبان به روند استاندارد بی‌توجهی کرده و به هشدارها اهمیت ندادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس امنیت هوایی اتحادیه اروپا می‌گوید این سقوط از «تخلف‌های پی‌درپی و چندلایه از دفاع امنیتی درسیستم مدیریت ایمنی» پرده برداشت. 

پیشتر در ماه جاری میلادی، هواپیمایی بین‌المللی پاکستان، برای گفت‌وگو درباره کاستی‌های ایمنی به دفتر مرکزی آژانس امنیت هوایی اتحادیه اروپا در کلن فراخوانده شده بود. 

سپس در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰، وزیر هوافضای پاکستان به پارلمان این کشور گفت که ۲۶۲ مجوز از ۸۶۰ مجوز خلبانی صادره توسط مسئولان هوانوردی غیرنظامی جعلی بوده‌اند. بیش از نیمی از این تعداد متعلق بود به خلبان‌های تحت استخدام هواپیمایی بین‌المللی پاکستان، هرچند این شرکت هوایی گفت که ۳۶ خلبان دیگر برای این شرکت هوایی کار نمی‌کنند. 

نامه آژانس امنیت هوایی اروپا به هواپیمایی بین‌المللی پاکستان می‌گوید:‌ «شواهد مستدلی موجود است مبنی بر این که شمار بالایی از مجوزهای خلبان‌های پاکستانی نامعتبر است.»

این نامه افزود:‌ «هواپیمایی بین‌المللی پاکستان همچنان در قصور از استانداردهای وارد، اصرار دارد.» 

در پاسخ خطوط هوایی پاکستان در توییتی نوشت:‌ «خطوط هوایی پاکستان با آژانس امنیت هوایی اروپا در تماس است تا نگرانی‌های آنان را رفع کند و امیدوار است که تعلیق‌ها از بین بروند.» 

این شرکت هوایی می‌تواند ظرف دو ماه آینده درخواست تجدید نظر کند. 

به مسافران امکان به تاخیر انداختن بلیط یا بازپرداخت هزینه آن داده شده است. 

در شرایط عادی هواپیمایی بین‌المللی پاکستان، اسلام‌آباد پایتخت این کشور را به فرودگاه‌های هیترو، بیرمنگام و منچستر، لاهور را به هیترو و منچستر، و کراچی را به هیترو مرتبط می‌سازد. 

هیچ یک از این پروازها در حال حاضر انجام نمی‌شود. 

یک سخنگوی سازمان هوانوردی غیرنظامی بریتانیا گفت:‌ «پروازهای هواپیمایی بین‌المللی پاکستان از بیرمنگام، فرودگاه هیتروی لندن و منچستر فورا به حالت تعلیق درآمده‌اند.» 

«سازمان هوانوردی غیرنظامی بریتانیا طبق قانون موظف است تا مجوز هواپیمایی بین‌المللی پاکستان برای فعالیت در بریتانیا را پس بگیرد، که تایید تطابق آن با استانداردهای ایمنی بین‌المللی را احیا می‌کند.» 

دو واقعه مرگبار دیگر نیز برای هواپیمایی بین‌المللی پاکستان در شش سال گذشته رخ داده است. در سال ۲۰۱۴ یک هواپیمای ایرباس ای۳۱۰ در حالی که از ریاض در عربستان سعودی به پیشاور پاکستان نزدیک می‌شد هدف شلیک قرار گرفت. در این حادثه یک مسافر جان خود را از دست داد.

در دسامبر ۲۰۱۶، یک پرواز داخلی از چیترال به اسلام‌آباد روی یک تپه سقوط کرد و تمامی ۴۷ سرنشین آن کشته شدند. 

© The Independent

بیشتر از جهان