ممنوعیت پرواز هواپیمایی بین‌المللی پاکستان به اروپا تا شش ماه آینده

۲۶۲ مورد از ۸۶۰ مجوز پرواز که سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان صادر کرده، تقبلی بوده‌اند

این تصمیم به دنبال سقوط هواپیمای ایرباس ۳۲۰ خطوط هوایی بین‌المللی پاکستان اتخاذ شد-Asif HASSAN / AFP

هواپیمایی ملی پاکستان تا پایان سال ۲۰۲۰ از پرواز به اروپا منع شده است.

آژانس امنیت هوایی اتحادیه اروپا اجازه‌نامه هواپیمایی بین‌المللی پاکستان را به مدت شش ماه از آغاز جولای از فهرست «اپراتورهای کشور سوم» بیرون کشیده است.

این ممنوعیت شامل انگلستان نیز می‌شود.

این تصمیم به دنبال سقوط هواپیمای ایرباس ۳۲۰ خطوط هوایی بین‌المللی پاکستان اتخاذ شد که روز ۲۲ می از لاهور به کراچی در حال پرواز بود. ۹۷ مسافر و خدمه این هواپیما در اثر «دور زدن» اشتباه هنگام فرود به کام مرگ کشیده شدند.

گزارش اولیه این حادثه نشان داد که خلبان و کمک خلبان اول هواپیما بدون توجه به دستوالعمل‌های استاندارد، علائم هشداردهنده را نادیده گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آژانس امنیت هوایی اروپا، گزارش سقوط حاکی از «موارد متعدد نقض دستورات ایمنی چند لایه‌ای در سیستم مدیریت ایمنی هواپیما» بوده است.

هواپیمایی بین‌المللی پاکستان چند هفته پیش برای پاره‌ای توضیحات در خصوص نواقص تدابیر ایمنی به دفتر مرکزی آژانس هوایی اروپا در کلن آلمان فراخوانده شده بود.

پس از این جریان، وزیر هواپیمایی پاکستان در روز ۲۴ ژوئن، به مجلس گزارش داد که ۲۶۲ مورد از ۸۶۰ مجوز پرواز که سازمان هواپیمایی کشوری صادر کرده تقبلی بوده‌اند. بیش از نیمی از این مجوزها متعلق به خلبانانی بوده که در استخدام خطوط هوایی بین‌المللی پاکستان بودند. البته این سازمان گفته است که ۳۶ نفر از این خلبانان دیگر برای خطوط هوایی کار نمی‌کردند.

نامه آژانس امنیت هوایی اروپا به هواپیمایی پاکستان حاکی است «مدارک جدی وجود دارد که مجوز پرواز تعداد زیادی از خلبانان پاکستانی بی‌اعتبار هستند.»

در ادامه نامه آمده «خطوط هوایی پاکستان باز هم نتوانست ثابت کند که از استانداردهای لازم تبعیت می‌کند.»

این هواپیمایی در پاسخ به نامه توئیت کرده «خطوط هوایی پاکستان برای رفع نگرانی‌ها با آژانس امنیت هوایی اروپا همکاری کرده و امیدوار است ممنوعیت به زودی برداشته شود.»

پاکستان می‌تواند ظرف دو ماه درخواست تجدید نظر کند.

مسافران می‌توانند پول خود را پس گرفته یا پروازشان را به تعویق بیاندازند.

خطوط هوایی بین‌المللی پاکستان در شرایط عادی، اسلام آباد را به فرودگاه‌های هیترو، بیرمنگام و منچستر، لاهور را به هیترو و منچستر، و کراچی را به هیترو متصل می‌کند.

هیچ یک از این مسیرها در حال حاضر فعال نیستند.

یک سخنگوی سازمان هواپیمایی مسافربری انگلستان گفت «پروازهای پاکستان از فرودگاه‌های بیرمنگام، هیترو لندن و منچستر از هم اکنون به حالت تعلیق در آمده‌اند. سازمان هواپیمایی طبق قانون موظف است مجوز فعالیت خطوط هوایی بین‌المللی پاکستان در انگلستان را لغو کرده و منتظر می‌ماند تا آژانس امنیت هوایی اروپا تصویب کند این سازمان استانداردهای بین‌المللی ایمنی پرواز را رعایت می‌کند.»

پاکستان طی شش سال گذشته با دو حادثه مرگبار دیگر نیز رو به رو بوده است. در سال ۲۰۱۴، هواپیمای ایرباس ۳۱۰ از ریاض عربستان به سوی پیشاور در حرکت بود که مورد هدف گلوله قرار گرفت و یک مسافر کشته شد.

در دسامبر ۲۰۱۶ نیز پرواز داخلی چیترال به اسلام آباد به کوه خورد و تمام ۴۷ مسافر و خدمه آن کشته شدند.

© The Independent

بیشتر از جهان