تظاهرات هزاران نفر در واشینگتن در اعتراض به نابرابری نژادی

اصطلاح پلیس و نظام قضایی، و شرکت گسترده در انتخابات ریاست جمهوری، از شعارهای اصلی راهپیمایی بود

روز جمعه هزاران نفر در پایتخت آمریکا گرد آمدند تا خواستار اصلاح نظام قضایی کشور و برابری نژادی شوند.

تظاهرات با رشته‌ای از سخنرانی‌ها آغاز شد، و بعد تظاهرکنندگان از میان خیابان‌ها راهپیمایی کردند و در برابر مجسمه یادبود مارتین لوتر کینگ جمع شدند.

از جمله شرکت کنندگان و سخنرانان در این تظاهرات، خانواده بلیک و نیز خانواده جرج فلوید، مرد سیاهپوستی است که ماه می امسال در شهر مینیاپولیس، زیر زانوی یک مامور پلیس خفه شد و جان داد. ال شارپتون، کشیش و فعال حقوق سیاهپوستان، از رهبران و سازمان‌دهندگان این راهپیمایی بود. راهپیمایی روز جمعه، «زانویت را از روی گردنم بردار» نام داشت.

به گزارش رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)، سخنرانی‌ها با شعارهای «بدون عدالت صلح ممکن نیست» و «جان سیاهان ارزش دارد» همراه بود.

برخی در میان جمعیت شعار می‌دادند: «دستهایم بالاست، شلیک نکن.»

مضمون اصلی راهپیمایی امسال، اعتراض به نابرابری نژادی و خشونت پلیس بود. کنشگران مدنی و سیاسی از ماهها پیش مشغول برنامه‌ریزی این راهپیمایی بودند، اما با تیراندازی این هفته پلیس به مردی سیاهپوست به نام جیکاب بلیک در ایالت ویسکانسن که به تظاهرات گسترده و خشونتبار کشیده شد، و با اوج‌گیری جنبش «جان سیاهان ارزش دارد»، راهپیمایی امسال ابعاد تازه‌ای یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنجاه و هفت سال پیش در چنین روزی، بیش از ۲۰۰ هزار نفر در میدان بزرگ مرکز واشنگتن یا «نشنال مال» گرد آمدند و به سخنرانی مارتین لوتر کنیگ با عنوان «آرزویی دارم» گوش کردند، سخنرانی‌ای که در تاریخ آمریکا به عنوان نقطه عطفی در جنبش حقوق مدنی ثبت شد. آن تظاهرات با نام «راهپیمایی برای شغل و عدالت» برگزار شد. امسال به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، شمار راهپیمایان بسیار کمتر بود. همه تظاهرکنندگان ماسک داشتند و با فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم شرکت کردند.

مارتین لوتر کینگ سوم، فرزند رهبر جنبش مدنی آمریکا، در جلوی مقبره آبراهام لینکلن  گفت مبارزه برای حقوق مدنی که پدرش در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بنیاد گذاشت هنوز راه درازی در پیش دارد. او گفت: «این گامی که ما برمی‌داریم، در مسیر سنگلاخ ولی برحق آمریکا به سوی عدالت است.» او همچنین از جمعیت خواست خودشان پیشگام تغییر باشند و منتظر منجی نمانند.

چند عضو دموکرات کنگره هم در این مراسم سخنرانی کردند. عده زیادی از شرکت کنندگان در تظاهرات، اعلامیه‌هایی توزیع می‌کردند که مردم را تشویق به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در سوم نوامبر می‌کرد. تظاهرات روز جمعه با آرامش و بدون حادثه برگزار شد.