خانواده جورج فلوید؛ اعلام برگزاری راهپیمایی در سالروز سخنرانی مارتین لوترکینگ

جنبش«جان سیاه‌پوستان مهم است» پس از کشته شدن جورج فلوید توسط پلیس آمریکا جان تازه‌ای گرفت

مراسم یادبود جورج فلوید در شهر مینیاپولیس، ایالت مینی‌سوتا -REUTERS/Lucas Jackson

خانواده جورج فلوید به مناسبت ۵۷مین سالروز سخنرانی معروف مارتین لوترکینگ جونیور با هدف «احیاء و تعهد مجدد به رویا» دردوران مبارزه برای حقوق مدنی، پیشاپیش یک راهپیمایی در واشنگتن حرکت خواهد کرد.

خبر این راهپیمایی که قرار است در روز ۲۸ ماه اوت برگزار شود، در مراسم خاکسپاری آقای فلوید توسط کشیش اَل شارپتون اعلام شد که در سخنان پرشوری در رثای فلوید و پیش از اعلام ۸ دقیقه و۴۶ ثانیه «سکوت»، گفت، «زانوهاتان را از روی گردن ما بردارید».

آقای شارپتون در کنار شخصیت‌های هالیوود، موزیسین‌ها و سیاستمدارانی که به احترام فلوید گردآمده بودند، به فرزند دکتر کینگ گفت: «ما به واشنگتن بازمی‌گردیم، مارتین.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«جایی که پدرت درسایه مجسمه یادبود لینکلن ایستاد و گفت: رویایی دارم. ما روز ۲۸اوت به آن محل بازمی‌گردیم و بار دیگر آن رویا را احیاء می‌کنیم و به آن تعهد می‌دهیم.» 

«ایستادگی می‌کنیم، زیرا مثل دوره مبارزه علیه برده‌داری، دوره دیگری برای مبارزه با (قوانین) جیم کرو، و دوره دیگری برای گرفتن حق رای، این دوره برخورد با (شقاوت)  پلیس و بی‌عدالتی است.» 

آقای شارپتون گفت که خانواده‌های فلوید، اریک گارنر (که در سال ۲۰۱۴ در نیویورک به دست پلیس کشته شد) و کسانی که از بی‌عدالتی در نظام قضایی لطمه دیده‌اند، پیشاپیش این راهپیمایی حرکت خواهند کرد. او از سیاهپوستان، سفیدپوستان، اسپانیایی‌الأصل‌ها و عرب‌تبارها خواست به محل یادبود لینکلن بازگردند، زیرا به گفته او امریکا «هرگز برای همه شکوهمند نبوده است.»

آقای شارپتون افزود: «وقتی می‌گویند آمریکا را شکوهمند کنید (اشاره به شعار انتخاباتی ترامپ)، شکوهمند برای که و چه زمانی؟ ما برای نخستین بارآمریکا را برای همه شکوهمند خواهیم کرد.»

«آمریکا هرگز برای سیاهپوستان شکوهمند نبوده. هرگز برای اسپانیایی‌الأصل ها شکوهمند نبوده. هرگز برای دیگران شکوهمند نبوده. برای زنان شکوهمند نبوده.»

اشاره به شعار انتخاباتی دونالد ترامپ (آمریکا را دوباره شکوهمند خواهیم کرد) یکی از ضربات متعددی بود که در جریان یادبود جورج فلوید علیه او به‌کار گرفته شد. در این مراسم، کشیش جسی جکسون، سناتور ایمی کلوبوچار، نماینده کنگره الهان عمر، شیلا جکسون لی و آیانا پریسلی نیز حضور داشتند.

از چهره‌های مشهور و محبوب، تی آی، لوداکریس، تایریس گیبسون، کوین هارت، تیفانی هدیش و مارسای مارتین، در این مراسم شرکت کرده بودند.

همزمان با مراسم خاکسپاری در مینیاپولیس، مراسم مشابهی در سراسر آمریکا و جهان برای تاکید بر ماجرای جورج فلوید برگزار شد. جورج فلوید ۴۶ ساله در روز ۲۵ ماه مه به دنبال نُه دقیقه فشار زانوی افسر پلیس درک شووین به روی گردنش، کشته شد. درک شووین از نیروی پلیس اخراج شد و به اتهام قتل در بازداشت است.

آقای شارپتون گفت: «داستان جورج فلوید، داستان مردم سیاهپوست است. زیرا از ۴۰۱ سال پیش نتوانسته‌ایم کسانی باشیم که می‌خواستیم و رویای آن را داشتیم، چون زانوی شما بر گردنمان بود.»

«مردی از یک خانواده تک نفری بدون پدر تحصیلات عالیه می‌کند و خود را تا آنجا بالا می‌کشد که در جایگاه ریاست جمهوری ایالات متحده قرار می‌گیرد، و شما از او گواهی تولدش را می‌خواهید، زیرا نمی‌توانید زانویتان را از روی گردن ما بردارید.»

«وقت آن رسیده است که به افتخار نام جورج بایستیم و بگوییم: پایتان را از روی گردن ما بردارید.»

آقای شارپتون از جایگاه سخنرانی مراسم ختم جورج فلوید، بدون ذکر نام دونالد ترامپ، در انتقاد از او گفت، رئیس جمهوری نباید از جورج فلوید برای پیشبرد اهداف سیاسی‌اش استفاده کند.

او افزود: «چند روز پیش شخصی را دیدم که انجیل به دست در مقابل کلیسایی ایستاده که در و پنجره‌هایش به خاطر موج خشونت‌ها پوشانده شده است.»

«از وقتی پسربچه‌ای بیش نبودم و موعظه می‌کرده‌ام، هرگز ندیده‌ام کسی انجیل را آنچنان در دست بگیرد. نمی‌توانیم از انجیل‌ها به عنوان یک ابزار برای اهدافی استفاده کنیم که در آن عدالت وجود ندارد. این خانواده اجازه نمی‌دهد از آن‌ها به عنوان یک ابزار استفاده شود.» 

در مراسم خاکسپاری جورج فلوید، تابوت او پوشیده از گل‌های سفید وبنفش در دعاخانه دانشگاه «نورث سنترال» گذاشته شده بود که با دادگاهی که سه پلیس دیگر را به معاونت در جرم (قتل فلوید) تفهیم اتهام کرد، فاصله چندانی نداشت.

جیکوب فرِی، شهردار مینیاپولیس، در مقابل تابوت زانو زد و گریست و اسکات هاگن، رئیس دانشگاه، اعلام کرد که بورس تحصیلی جدیدی به نام جورج فلوید درنظر گرفته شده است. 

نقاشی دیواری چهره جورج فلوید که نخست در گوشه دیوار محل بازداشت او کشیده شده بود، با پروژکتور در بالای منبر کلیسا نقش بسته بود و زیر آن نوشته شده بود: «حالا می‌توانم نفس بکشم.»

آقا شارپتون غارت و خشونت‌هایی که به دنبال قتل فلوید صورت گرفته بود، تقبیح کرد و گفت کسانی که از قاون تخطی می‌کنند، باید در مقابل عدالت قرار گیرند. 

«اما به همین صورت، چهار پلیسی که عامل مراسم خاکسپاری امروز هستند.»

به گفته بن کرامپ، وکیل خانواده فلوید، هر چهار افسر پلیس متهم به اِعمال شکنجه‌اند. او از مردم خواست در گروه‌های بیشتری به خیابان‌ها بیایند و دست به تظاهرات بزنند.

آقای کرامپ گفت: «ما شاهد اعمال شکنجه بودیم. آنچه در آن ویدیو دیدیم غیرانسانی بود.»

«نمی‌توانیم با شیطان همکاری کنیم، نمی‌توانیم با بی‌عدالتی همکاری کنیم، نمی‌توانیم با شکنجه همکاری کنیم، زیرا حق جورج فلوید بیش از آن است، حق همه ما بیش از آن است، حق خانواده او بیش از آن است، حق کودکان او بیش از آن است.» 

در مراسم خاکسپاری جورج فلوید، برادرانش فیلونیز و رادنی فلوید، دختر دایی‌اش شاریدو تِیت، و خواهرزاده‌اش برندون ویلیامز نیز با یادآوری خاطرات کودکی‌شان سخنرانی کردند.  

برادرش، فیلونیز فلوید، گفت: «تمام این مردم برای دیدن برادر من آمده‌اند. برایم شگفت‌آور است که او چنین احساسات گرم این جمعیت عظیم را برانگیخته است، چون قلب ما را لرزانده است.»

آن‌ها در مورد خاطرات کودکی‌شان با جورج فلوید گفتند که بر سر میز شام برای بشقابی که بیشترین غذا در آن بود، جنگ در می‌گرفت.  با بزرگ‌ترین برادر در مورد  بزرگ‌ترین بشقاب غذا جرو بحث می‌شد. 

آقای فلوید گفت: «ساندویج موز با سس مایونز غذای معمول خانواده بود.»

© The Independent