ایران؛ محور گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و امارات

مایک پمپئو در سفر به کشورهای منطقه درباره روند صلح با اسرائیل مذاکره می‌کند

پمپئو پس از اعلام توافق تاریخی عادی‌سازی روابط میان امارات متحده عربی و اسرائیل، به امارات سفر کرده‌است-WAM / AFP

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، با همتای اماراتی خود درباره مناقشات لیبی و مقابله با تأثیرات منطقه‌ای ایران گفتگو کرد.

بر اساس اطلاعیه وزارت امور خارجه آمریکا، در دیدار کوتاهی که پمپئو روز چهارشنبه با شیخ‌عبدلله بن زائد آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی داشت، درباره حمایت از تنش‌زدایی و آتش‌بس پایدار در لیبی گفتگو شد. او همچنین به اتحاد کشورهای خلیج فارس برای مقابله با «تاثیر مخرب ایران در منطقه» اشاره کرد.

پمپئو پس از اعلام توافق تاریخی عادی‌سازی روابط میان امارات متحده عربی و اسرائیل، به امارات سفر کرده‌است. او قبل از سفر به امارات، به کشورهای اسرائیل، سودان و بحرین رفته بود. پمپئو در توییتی که پس از رسیدن به امارات منتشر کرد، اظهارداشت که در این سفر به دنبال توافقاتی برای صلح منطقه‌ای است. پمپئو روز دوشنبه سفر پنج‌روزه خود به خاورمیانه را آغاز کرده‌است.

به نوشته خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی (وام)، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفته است که «گفتگوهای بسیار مثبتی میان ایالات‌متحده‌آمریکا، امارات متحده عربی و اسرائیل درباره فروش هواپیماهای جنگی اف ۳۵ به کشورهای خلیج صورت گرفته ‌است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های نظامی امارات متحده عربی و اسرائیل این هفته به یکدیگر قول همکاری دادند. این همکاری، چشم‌اندازی برای فروش هواپیماهای جنگی اف ۳۵ به کشورهای حاشیه خلیج فارس فراهم آورده است. اسرائیل پیش از این با دسترسی این کشورها به این هواپیما مخالفت کرده بود.

به نوشته رویترز، امارات متحده عربی به همراه روسیه و مصر، از جبهه شرقی ارتش ملی لیبی حمایت می‌کنند. این جبهه برای دولت به رسمیت شناخته شده لیبی می‌جنگد. این دولت می‌خواهد کنترل این کشور جنگ‌زده شمال آفریقا را به دست بگیرد.

از سوی دیگر، امارات متحده عربی به همراه روسیه و بحرین روابط خود را با قطر، که متحد آمریکاست، در سال ۲۰۱۷ قطع کردند. این کشورها دوحه را به حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرا متهم می‌کنند. قطر این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید بلوکی که این کشورها تشکیل داده‌اند، تمامیت ارضی کشورش را نقض کرده‌است.

آمریکا به دنبال راهی برای میانجی‌گری میان قطر و امارات است.

بیشتر از جهان