آغاز سفر پنج‌روزه پمپئو به خاورمیانه

آمریکا قصد دارد سایر کشورهای عربی را به قرارداد صلح با اسرائیل تشویق کند

پمپئو و نتانیاهو قرار است در اورشلیم درباره «مسائل مربوط به امنیت منطقه در ارتباط با تأثیر مخرب ایران» و «ایجاد و تعمیق روابط اسرائیل در منطقه» گفتگو کنند-MIKE SEGAR / POOL / AFP

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا، در آغاز سفر پنج روزه خود به خاورمیانه، دوشنبه وارد اسرائیل شد. این سفر با تمرکز بر قرارداد عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات متحده عربی و هدایت سایر کشورهای عرب به انجام اقدامی مشابه برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش فرانس‌پرس، پمپئو درحالی‌که ماسکی به رنگ پرچم آمریکا پوشیده بود، به دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل رفت.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، او در روزهای آینده به سودان، بحرین و امارات متحده عربی هم سفر می‌کند.

واشنگتن و متحد نزدیکش اسرائیل، امیدوارند که این کشور یهودی به‌زودی روابطش را با دیگر کشورهای منطقه، از جمله کشورهایی که آن‌ها هم دشمنی عمیقی با ایران دارند، عادی کند.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، پمپئو و نتانیاهو قرار است در اورشلیم درباره «مسائل مربوط به امنیت منطقه در ارتباط با تأثیر مخرب ایران» و «ایجاد و تعمیق روابط اسرائیل در منطقه» گفتگو کنند.

نتانیاهو روز یکشنبه گفت که او و پمپئو درباره «توسعه دایره صلح در منطقه» گفتگو می‌کنند: «ما می‌خواهیم با بیشتر کشورها به صلح برسیم و من فکر می‌کنم که در آینده نه چندان دور، با کشورهای بیشتری این روابط را برقرار می‌کنیم.»

پیش از این، اسرائیل تنها با مصر و اردن معاهده صلح امضا کرده بود. این کشورها با اسرائیل مرز مشترک دارند و زمانی با این کشور یهودی در جنگ بودند؛ شرایطی که درباره امارات متحده عربی وجود نداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه صلح خاورمیانه‌ای که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه ژانویه اعلام کرد، چشم‌انداز همکاری میان اسرائیل و کشورهای عربی مخالف ایران را ترسیم کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که پمپئو با عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان هم دیدار می‌کند تا «حمایت از تعمیق روابط اسرائیل و سودان را اعلام کند.»

پمپئو با سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین هم ملاقات می‌کند و سپس با عبدالله بن‌زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی دیدار خواهد کرد.

در عین حال، عربستان سعودی اعلام کرده که تا وقتی اسرائیل با فلسطینیان قرارداد صلح امضا نکند، اقدامی مشابه امارات متحده عربی انجام نخواهد داد.

اقناع عربستان به بازکردن حریم هوایی‌اش به روی هواپیماهای تجاری اسرائیل، اقدامی کلیدی در تحقق روابط اسرائیل با امارات متحده عربی است.

بیشتر از جهان