ملانیا ترامپ، در نشست جمهوری‌خواهان با لحنی حماسی از لذت شهروندی ایالات متحده سخن گفت

داستان مهاجرت خانم ترامپ به ایالات متحده همواره موضوعی عجیب برای دولت همسرش بوده است

ملانیا ترامپ، بانوی اول، در نشست ملی جمهوری‌خواهان با لحنی حماسی از لذت شهروندی ایالات متحده سخن گفت و دوباره باعث بروز سؤالاتی درباره این شد که خود او چگونه شهروندی آمریکا را کسب کرده است. 

خانم ترامپ به یاد آورد: «وقتی ۲۶ سال داشتم وارد ایالات متحده شدم. کار و زندگی در سرزمین فرصت‌ها رویایی بود که به وقوع پیوست اما من چیزی بیشتر می‌خواستم. می‌خواستم شهروند شوم. بعد از ده سال کار اداری و شکیبایی در سال ۲۰۰۶ برای امتحان شهروندی مطالعه کردم تا شهروند آمریکا شوم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «هنوز آن لحظه یکی از بهترین لحظه‌های سراسر زندگی‌ام است چون با سخت‌کوشی و عزمی جزم توانستم به رویای آمریکایی خود دست یابم. به عنوان فردی مهاجر و زنی مستقل درک می‌کنم زندگی در این کشور و لذت بردن از آزادی‌ها و فرصت‌هایی که داریم چه موهبتی است.» 

گرچه این سخنرانی از طرف مخاطبان مختلف با طیفی از واکنش‌های متنوع از همدلی گرفته تا تمسخر و استهزا روبه‌رو شد اما همچنین باعث بروز تردید و عصبانیت در میان برخی گشت. 

کاربری در توییتر نوشت: «سخنرانی به اصطلاح رویای آمریکایی ملانیا قابل توجه است چرا که تحت سیاست‌های مهاجرتی همسرش، نه او و نه والدینش نمی‌توانستند به این کشور بیایند.» 

فرد دیگری گفت: «ملانیا احتمالا با یک گذرنامه غیرمعتبر به این کشور آمد. با یک شهروند ایالات متحده ازدواج کرد و یک کودک برای کسب شهروندی به دنیا آورد. او بعد از همین روند مهاجرتی زنجیره‌ای استفاده کرد تا برای والدین خود نیز شهروندی بگیرد و جرات این را به خود می‌دهد که درباره مهاجرت حرف بزند؟ کمی واقعی باش.» 

بعضی هم به خانم اوباما اشاره کردند که در طول ریاست جمهوری اوباما مجبور شد در تلویزیون و رسانه‌ها حاضر شود تا توهم توطئه بدنام «محل تولد» را باطل کند. توطئه‌ای که توسط همسر ملانیا درباره رئیس جمهور وقت آمریکا به راه افتاد تا باعث تقویت شهرت سیاسی ترامپ شود. 

دیگران هم به این نکته اشاره کردند که خود دونالد ترامپ وعده داده بود خانم ترامپ مصاحبه‌ای مطبوعاتی «طی چند هفته آینده» خواهد داشت تا داستان مهاجرت خود را توضیح دهد. این وعده در سال ۲۰۱۶ داده شد ولی آن مصاحبه مطبوعاتی هیچ وقت برگزار نشد. 

داستان مهاجرت خانم ترامپ به ایالات متحده همواره موضوعی عجیب برای دولت همسرش بوده است. در سال ۲۰۰۰ ملانیا که آن زمان خانم کناوس نام داشت برای دریافت ویزای کاری EB-1 درخواست کرده و آن را اخذ کرد. این ویزا که به «ویزای انیشتین» معروف است معمولا برای افرادی در نظر گرفته می‌شود که در رشته کاری خود «مهارتی فوق‌العاده» دارند و شامل هنرمندان هم می‌شود. 

این که چگونه خانم ترامپ حائز چنان شرطی بوده مشخص نیست. این ویزای کاری به شدت مورد مطالبه متقاضیان است و فقط افراد کمی در هر رشته کاری قادر به کسب آن می‌شوند. و گرچه خانم ترامپ در آن زمان مدلی بین‌المللی بود ولی نام و آوازه او آن قدر شناخته شده نبود و در سطحی قرار نداشت که رسما بتواند حائز شرط لازم برای دریافت این ویزا باشد. 

در واقع، در سال ۲۰۰۰ او بیش از هر چیزی به خاطر رابطه عاشقانه خود با دونالد ترامپ مشهور بود. 

وضعیت اقامت او پیش از دریافت این ویزا هنوز کاملا مبهم است.

از قرار معلوم او در دهه ۱۹۹۰ میلادی به بهانه‌های مختلف به ایالات متحده رفت و آمد داشته است. بار اول با ویزای گردشگری به این کشور آمد و در سال‌های اخیر گزارش شد او قبل از آن که به طور قانونی مجوز اشتغال دریافت کند ۲۰ هزار دلار درآمد داشته است. 

تحت فرمانی اجرایی که توسط همسر فعلی او امضا شده است، او به خاطر انجام چنین کاری باید از کشور اخراج می‌شد. 

و بعد از تضمین وضعیت اقامت خود، والدینش را بر اساس شهروندی خویش به کشور آورد که این کار نیز بر اساس آرای کنونی همسرش و بسیاری از جمهوری‌خواهان ضد مهاجرت که این کار را «مهاجرت زنجیره‌ای» می‌نامند کاری اشتباه و غیرقابل قبول است. به عقیده بسیاری از محافظه‌کاران این واقعیت که مهاجران جدید موجی از اعضای خانواده خود را به کشور می‌آورند، تهدیدی علیه نیروی کار و سبک زندگی آمریکایی است. 

© The Independent