پیرس مورگان خواستار سلب عناوین سلطنتی مگان مارکل و شاهزاده هری شد

مگان آمریکایی، هنوز عضو خانواده سلطنتی است و حق مداخله سیاسی در انتخابات را ندارد

 مگان و هری از نقش‌های سلطنتی در ماه مارس کناره گرفتند اما هنوز عضو خاندان سلطنتی محسوب می‌شوند -Brian Lawless / POOL / AFP

بعد از آن که مگان مارکل درباره انتخابات پیش روی ایالات متحده اظهار نظر کرد، پیرس مورگان روزنامه‌نگار، برنامه‌ساز و مجری تلویزیونی ایرلندی، خواستار سلب عناوین سلطنتی دوک و دوشس ساسکس شد.

روز پنج‌شنبه، دوشس در مراسمی مجازی با نام «وقتی همه زنان رای می‌دهند» به عنوان مهمان ویژه حاضر شد تا افراد بیشتری را به رای دادن تشویق کند.

در طول حضور خود، مگان گفت کسانی که در انتخابات رای نمی‌دهند «شریک جرم»‌اند و گرچه از نامزد مشخصی حمایت نکرد اما گفت: «همه می‌دانیم امسال چه اموری در خطر است.»

خانم مارکل توضیح داد: «ما رای می‌دهیم تا یاد کسانی که پیش از ما آمده‌اند را گرامی بداریم و از کسانی که بعد از ما خواهند آمد محافظت کنیم ... این معنای یک جامعه واقعی است و امری است که به ویژه باید در این انتخابات مد نظر قرار گیرد.»

او ادامه داد: «واقعا دیدن تغییری که همه ما محتاج و سزاوار آن هستیم باعث تهییج و اتحاد ما می‌شود. این مبارزه‌ای است که ارزش جنگیدن دارد و همه ما باید بسیج شویم تا صدای‌مان شنیده شود. اگر شما بخشی از راه حل نباشید، بخشی از مشکل خواهید بود. اگر بی‌تفاوت باشید خود شریک جرم خواهید بود. ما می‌توانیم در انتخابات جاری تغییر ایجاد کرده و در این انتخابات تغییر ایجاد خواهیم کرد.»

گرچه قوانین بریتانیا رای دادن افراد خاندان سلطنتی را ممنوع نمی‌کند اما چنین اقدامی ( اعلام نظر سیاسی) در تضاد با قانون اساسی در نظر گرفته شده و خود ملکه نیز در امور سیاسی بی‌طرف است.

به همین خاطر آقای مورگان اظهارات مگان درباره انتخابات ایالات متحده را ناقض قواعد سلطنتی دانست و خواستار سلب عناوین سلطنتی دوک و دوشس ساسکس شد.

او عصر جمعه در توییتر نوشت: «ملکه باید خانواده ساسکس را از عناوین سلطنتی خود سلب کند. آن‌ها نمی‌توانند عضو خاندان سلطنتی باقی بمانند و این چنین بی‌پروایانه با حمایت از یک حزب در انتخابات دولتی خارجی اظهارنظر کنند.»

وقتی فردی اشاره کرد که مگان خود آمریکایی است و قبول کرده از عنوان «والاحضرت» استفاده نکند، آقای مورگان پاسخ داد: «آخرین باری که من دیدم او هنوز خود را دوشس ساسکس می‌نامید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او بعدتر افزود: «او می‌تواند هر کاری که دوست دارد انجام دهد، اما نمی‌تواند دوشس ساسکس باقی بماند و اظهارات سیاسی حزبی ابراز کند. خاندان سلطنتی مجاز به انجام چنین کاری نیست. اگر مگان و هری واقعا به دنبال رهایی از وظایف و قوانین سلطنتی هستند باید استفاده از عناوین سلطنتی خود را کنار گذارند.»

دوک و دوشس ساسکس از نقش‌های خود به عنوان افراد ارشد و فعال خاندان سلطنتی در ماه مارس کناره گرفتند و اکنون با پسر خود، آرچی، در ایالات متحده زندگی می‌کنند گرچه هنوز عضو خاندان سلطنتی محسوب می‌شوند.

مگان هنگام صحبت با نشریه خبری مجازی «نوزدهم» (The 19th) آمریکاییان را تشویق کرد تا برای رای دادن ثبت نام کنند و درباره هری گفت: «برای مثال همسر من هیچ وقت قادر به رای دادن نبوده است و به نظر من این مساله‌ای جالب توجه است و به ما نشان می‌دهد حق رای دادن یک مزیت نیست بلکه در ذات خود حقی حیاتی برای شهروندان است.»

پیشتر در سال جاری میلادی آقای مورگان اعتراف کرد انتقادات او از مگان در برنامه «صبح به خیر بریتانیا» و حساب‌هایش در رسانه‌های اجتماعی «بیش از حد» بوده است.

این مجری تلویزیون در مصاحبه‌ای با ساندی تایمز با اشاره به انتقادات شدیدالحن و جنجال‌برانگیز خود، گفت: «به نظرم این انتقادی منصفانه است. آن کار من چندان خردمندانه نبود. درست نیست اگر شما مفسر سیاسی هستید امور را بیش از حد شخصی کنید. آیا من در انتقادات خود کمی زیاده‌روی کردم؟ احتمالا. آیا به نظرم این بر نحوه رفتار و ابراز نظر من درباره آن‌ها در آینده تاثیر خواهد گذاشت؟ قطعا.»

ایندیپندنت با نماینده دوک و دوشس ساسکس برای اظهارنظر در این باره تماس گرفته است.

© The Independent