صالحی در دیدار با گروسی: فصل نوینی از همکاری با آژانس آغاز شد

مدیرکل آژانس: یکسری موضوعات بین ایران و عربستان است که باید حل و فصل شود

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت و گو کرد-ایرنا

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تهران سفر کرده، امروز (سه‌شنبه) با علی‌اکبر صالحی، رئیس‌ سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

گزارش ایرنا حاکی از آن است که دو طرف در خصوص تعاملات و همکاری‌های جاری طرفین و همچنین راه‌های تقویت همکاری‌های مشترک گفت‌و‌گو کردند.

صالحی پس از پایان این دیدار با سازنده خواندن مذاکرات، گفت: «فصل نوینی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شده است، امیدواریم نتیجه این سفر، نتیجه خوبی باشد.»

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه آژانس باید به طور مستقل و حرفه‌ای عمل کند و ایران هم به تعهدات خود عمل کند، افزود: «با این سفر همکاری‌های ما بیش از پیش گسترش خواهد یافت، امیدوارم نتیجه این سفر مرضی الطرفین باشد، به گونه‌ای که هم آژانس بر اساس اساسنامه و هم جمهوری اسلامی ایران در چارچوب پادمان و پروتکل الحاقی متقابلاً به وظایف به گونه‌ای عمل کنیم که در چارچوب مقررات لازم قرار بگیرد.»

گروسی نیز گفت: «در دوران تصدی من در آژانس، اجازه نخواهم داد کسانی از آژانس برای اهداف خود سوء استفاده کند، ایران یکی از جاهایی است که بازرسی‌های مختلفی از آنجا به عمل امده است، ولی یکسری موارد وجود دارد که نیاز به شفافیت دارد و هیچ تغییری در رویکرد آژانس حاصل نشده  است، همکاری ما سازنده و تعاملی است.»

به گزارش فارس مدیرکل آژانس در ادامه گفت: «یکسری موضوعات بین ایران و عربستان است که باید حل و فصل شود. همکاری بین ایران و آژانس ادامه داشته و من گرایش سیاسی ندارم و قضاوت‌های آژانس براساس یافته‌های فنی است. یکسری موضوعات است که باید حل و فصل شود. برخی موارد پیش می‌آید که نیاز به شفاف سازی دارد.»

گروسی افزود: «ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست ولی فشار هست. تا جایی که بتوانیم اجازه نمی‌دهیم این فشارها بر فعالیت ما تاثیر بگذارد.»

رویترز در آستانه سفر گروسی به تهران گزارش داده بود که او به دنبال دسترسی به دو سایت است. این سایت‌ها در نزدیکی تهران و اصفهان قرار دارند و احتمال آن می‌رود که در گذشته فعالیت‌های هسته‌ای در آنها انجام شده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس اطلاعاتی که اسرائیل حدود سه سال قبل از آرشیو هسته‌ای ایران به دست آورد، خواستار دسترسی به این سایت‌ها است.

در ماه‌های گذشته گروسی بارها خواستار دسترسی به این سایت‌ها شده بود و سرانجام شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در قطعنامه‌ای با اجماع آرا از ایران خواست اجازه بازدید از این سایت‌ها را به بازرسان بین‌المللی بدهد.

اما مقامات تهران گفتند آژانس بر اساس اطلاعات مخدوش دشمن خواستار بازدید از این سایت‌ها است و قطعنامه شورای حکام را نیز غیرقابل قبول خواندند.

اکنون در حالی که روند فعال شدن مکانیسم ماشه با چشم‌انداز بازگشت همه تحریم‌ها به جریان افتاده، برخی نشانه‌ها در تهران حاکی از تلاش برای تعامل با آژانس است.

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گزارش داد، تا جایی که آژانس به طور مستقل و خارج از فشار سیاسی عمل کند، مشکلی بین تهران و آژانس وجود ندارد.

رافائل گروسی در سفر به تهران علاوه بر دسترسی به دو سایت به دنبال پاسخ پرسش‌هایی است که به گفته او مدت‌ها است بدون پاسخ مانده است. البته او به این پرسش‌ها اشاره نکرده است.

به نظر می‌رسد یکی از این پرسش‌ها مربوط به منشاء اورانیوم غنی نشده باشد که در سایت تورقوزآباد کشف شد. بهروز کمالوندی، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر گفته بود که ذرات اورانیوم سبک است و می‌تواند به هرجایی پرواز کند.

گروسی در سفر به تهران با محمدجواد ظریف و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز ملاقات خواهد کرد.