عسل، موثرتر از آنتی بیوتیک در تسکین سرفه

مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک، یکی از ده خطر بزرگ برای سلامتی است

 به نظر می‌رسد که عسل برای تسکین علائم تنفسی، از سایر روش‌های درمانی معمول مؤثرتر بوده است. -PIXABAY

یک مطالعه نشان می‌دهد که در درمان علائم بیماری تنفسی، احتمالا عسل از آنتی بیوتیک‌ها مؤثرتر است. 

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (یو آر تی آی URTI) بر بینی، گلو، حنجره و نایژه‌ها تأثیر می‌گذارد؛ این مجاری بزرگ هوا، عفونت را از طریق نای به ریه‌ها انتقال می‌‌دهند. 

به گفته وزارت بهداشت و درمان بریتانیا، سرماخوردگی، ورم لوزه و التهاب حنجره از نمونه‌های یو آر تی آی هستند، در حالی که آنفولانزا می‌تواند یوآر تی آی بالا و یا پائینی داشته باشد. 

اگرچه مصرف عسل همیشه به عنوان یک روش خانگی برای درمان سرفه و سرماخوردگی برای کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اثر آن به عنوان درمان «یو آر تی آی»ها در بزرگسالان به صورت سیستماتیک مورد بررسی قرار نگرفته است. 

محققان دانشگاه آکسفورد تصمیم گرفته‌اند تحقیقی پیرامون این موضوع انجام دهند. آن‌ها ۱۴ آزمایش بالینی را مورد ارزیابی قرار دادند و در آن‌ها عسل را با سایر روش‌های درمانی شامل ماده تشکیل‌دهنده آنتی هیستامین، ضدسرفه و مسکن‌ها، مقایسه کرده‌اند. 

طبق داده‌ها که ۱.۷۶۱ شرکت‌کننده از سنین مختلف را شامل می‌شد، به نظر می‌رسد که عسل برای تسکین علائم تنفسی، به ویژه سرفه کردن از سایر روش‌های درمانی معمول مؤثرتر بوده است. 

البته این نویسندگان اشاره می‌کنند که عسل یک «ماده پیچیده و ناهمگن» است، به این معنی که همه محصولات عسل شبیه هم نیستند. 

این نویسندگان با انتشار مقاله‌ای در مجله BMJ Evidence Based Medicine شرح دادند که عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی (یو آر تی آی) «متداول‌ترین دلیل تجویز آنتی‌بیوتیک» است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها اظهار داشتند: «از آن جا که اغلب یو آرتی آی‌ها ویروسی هستند بنابراین تجویز آنتی بیوتیک، هم ناکارآمد و هم نامناسب است.» 

این دانشمندان تشریح کردند که چطور «مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها» محرک اصلی «مقاومت ضدمیکروبی» (مقاومت میکروب‌ها در برابر آنتی بیوتیک) است و توسط دولت بریتانیا به عنوان یکی از ده خطر مهم که بریتانیا با آن مواجه است اعلام شد. 

آن‌ها توضیح دادند که عسل به عنوان «درمان سنتی علائم یو آر تی آی» به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است و البته شواهد نشان می‌دهد که تأثیر آن بر کودکان بسیار واضح‌تر از بزرگسالان است. 

این گروه اذعان داشت: «دستورالعمل‌ها، عسل را برای سرفه‌های حاد در کودکان پیشنهاد می‌دهد اما پایه شواهد برای استفاده از عسل، در سایر علائم و جمعیت‌های مبتلا به یو آر تی آی مورد بررسی قرار نگرفته است.» 

محققان به این نتیجه رسیدند: «احتمالا عسل، علائم یو آر تی آی (با بیشترین شواهد) در زمینه دفعات سرفه و شدت آن را بهبود می‌بخشد.» 

آن‌ها فهرست مزایای استفاده از عسل را در درمان علائم دستگاه تنفس فوقانی ذکر کردند نظیر این که «این روش، بسیار ارزان با دسترسی ساده است و مضرات محدودی دارد.» 

این دانشمندان گفتند: «وقتی پزشکان می‌خواهند نسخه‌ای برای یو آر تی آی بنویسند ما عسل را به عنوان جایگزین آنتی بیوتیک پیشنهاد می‌دهیم. 

عسل مؤثرتر و کم‌ضررتر از گزینه‌های معمول درمان است و همچنین از ایجاد آسیب مقاومت ضدمیکروبی جلوگیری می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی