سفر هرساله زنبورهای عسل به منطقه پرووانسِ فرانسه

ژروم از میان ۱۵۰ کندوی زنبور عسل چند کندو برای گرده‌افشانی در این بهشت روی زمین انتخاب می‌کند

PIXABAY

همه ساله آغاز فصل تابستان در استان پرووانس با شکفتن بوته‌های اسطوخودوس همراه است که نه تنها برای گردشگران دلپذیر است، بلکه غذای مورد نیاز زنبورهای عسل نیز هست که از اقصا نقاط برای تغذیه از این گیاه سحرآمیز به این منطقه می‌آیند.

ژروم پایِن که نوزده سال است در منطقه «آلپ ماریتیمه» به کار زنبورداری مشغول است، همه ساله کندوهای زنبور عسل را به فلات «والِنسول» منتقل می‌کند که تا جایی که چشم کار می‌کند از بوته‌های اسطوخودوس پوشیده است.

ژروم از میان ۱۵۰ کندوی زنبور عسل چند کندو برای گرده‌افشانی در این بهشت روی زمین انتخاب می‌کند. او ابتدا با دستگاه مخصوص تولید دود گیاهی زنبورها را تخدیر می‌کند که بتواند درِ کندوها را بدون مزاحمت برایشان باز کند. سپس کندوهایی را که بیشترین تعداد زنبورهای سالم و قوی را در خود جای داده‌اند، برای انتقال به مرغزار اسطوخودوس انتخاب می‌کند. امسال ۳۰ کندو به این منطقه منتقل خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو روز بعد، در ساعات شب، هنگامی که همه زنبورها به کندو بازگشته‌اند، عملیات انتقال آغاز می‌شود. ژروم با استفاده از نور قرمز که زنبورها نمی‌بینند، کندوها را در سیاهی شب به کامیون منتقل می‌کند. حالا تلاش پرشتاب علیه گذشتن ساعات شروع می‌شود. او باید پیش از سحر کندوها را ۱۵۰ کیلومتر آن‌ طرف‌تر به روستای «پویی مواسان» در فلات  «والِنسول» منتقل کند.

نخستین بارقه‌های خورشید، آغاز روزی پرجنب و‌جوش برای زنبورهاست که میان کندو و مرغزار اسطوخودوس در رفت وآمد خواهند بود.

در اینجا ماموریت ژروم تمام می‌شود. او حالا می‌تواند به خانه‌اش بازگردد و منتظر پایان تابستان و برداشت محصول عسلش بشود که به «گل‌های پرووانس» مشهور است.

EPA

بیشتر از زندگی