بعد از ایاصوفیه کلیسای تاریخی «چورا» هم مسجد می‌شود

در حکم رجب طیب اردوغان به زمان برگزاری نماز در این محل اشاره‌ای نشده است

کلیسای چورا تاریخچه مشابهی با ایاصوفیه دارد-BULENT KILIC / AFP

یک ماه پس از تبدیل شدن موزه ایاصوفیه به مسجد، رئیس جمهور ترکیه کاربری کلیسای معروف «چورا» در استانبول را به مسجد تغییر داد. این بنای تاریخی یکی از مشهورترین بناهای دوران بیزانسی استانبول است.

طبق حکمی که توسط رجب طیب اردوغان روز جمعه، ۳۱ مرداد، امضا شد و در روزنامه‌های رسمی ترکیه هم به چاپ رسید، مدیریت این موزه به اداره امور دینی واگذار شده و این محل برای برگزاری نماز بازگشایی خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کلیسای قرون وسطایی دارای نقاشی‌ها و کاشی‌های قرن چهاردهم میلادی است که حکایاتی از کتاب مقدس را نشان می‌دهند.

کلیسای «چورا» گرچه در قرن چهاردهم ساخته شده، اما بیشتر ساختمان‌های موجود در آن متعلق به کلیسایی قرن یازدهمی است که پس از وقوع یک زلزله تخریب شده و ۲۰۰ سال بعد از آن مجددا بازسازی شده است.

این بنا تاریخچه‌ای مشابه ایاصوفیه دارد. پس از این که ترک‌های عثمانی سال ۱۴۵۳ میلادی قسطنطنیه را فتح کردند، این کلیسا به مسجد تبدیل شد.

کلیسای چورا ۷۰ سال پیش به موزه تبدیل شد.

در حکم آقای اردوغان به زمان برگزاری نماز در این محل اشاره‌ای نشده است. در این حکم همچنین در مورد تمهیداتی که باید برای حفظ آثار هنری مسیحیان در این موزه انجام شود نیز اشاره‌ای نشده است.

ماه گذشته با اعلام رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهور ترکیه، پس از ۸۶ سال در ایاصوفیه نماز جمعه برگزار شد.

این اقدام اردوغان با انتقاد رهبران کلیسا و برخی از کشورهای غربی مواجه شد. آنها این اقدام رئیس جمهور ترکیه را موجب تعمیق شکاف‌های مذهبی در این کشور دانستند.

بیشتر از جهان