سخنرانی ترامپ در زادگاه رقیبش: «دموکرات‌ها عقلشان را از دست داده‌اند»

رئیس جمهوری آمریکا وعده بهبود اقتصادی داد و دموکرات‌ها را «چپ افراطی» خواند

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا به همراه همسرش ملانیا ترامپ و پسرش - JIM WATSON / AFP

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه ایستاده زیر آفتاب سوزان پنسیلوانیا، رسما به برنامه جایگزین خود برای انتخاب مجدد روی آورد. 

رئیس جمهور که نتوانست از برنامه اصلی خود که ترسیم اقتصاد ایالات متحده پیش از شیوع ویروس کرونا بود برای جذب حمایت از خود برای دور دوم بهره جوید، از گردهمایی انتخاباتی شهر اسکرانتون، که محل تولد جو بایدن، نماینده حزب دموکرات است، استفاده کرد تا از حملات جدید خود پرده بردارد. 

 ادعاها و اشارات حملات جدید حاکی از روشی است که او اتخاذ کرده تا ترس و شک را درباره آقای بایدن و همکاران دموکرات او در بین رای‌دهندگان ایجاد کند. به جای آن که آنان را راضی نماید چهار سال دیگر از دولت ترامپ اقدامی مناسب را برای حساب‌های بانکی و سرمایه‌گذاری آن‌ها انتظار داشته باشند.

آقای ترامپ البته هنوز از موضع سخت‌گیرانه خود در تجارت با چین و کشورهای دیگر دم زد. او همان طور که در ماه‌های گذشته گفته است، اظهار داشت بعضی از قدیمی‌ترین متحدان آمریکا در تجارت با واشینگتن بدتر از دشمنان دیرینه آن‌ها رفتار کرده‌اند. 

آقای ترامپ هم به پیش‌فرض مورد اشاره تمام نامزدهای حزب جمهوری‌خواه اشاره کرد که اگر دموکرات‌ها قدرت بگیرند مالیات‌های سنگینی بر شهروندان تحمیل خواهند کرد. آقای ترامپ ادعای همیشگی خود را تکرار کرد که اگر آقای بایدن برنده کاخ سفید شود «بازار سقوط خواهد کرد»؛ حمله‌ای که او برای ماه‌های متوالی در گردهمایی انتخاباتی خود اظهار می‌داشت پیش از آن که بحران کووید-۱۹ باعث تعطیلی آن گردهمایی‌ها شود، و طی آن آقای بایدن و دموکرات‌ها را متهم می‌کرد که «کاملا عقل خود را از دست داده‌اند» و توسط «افراطی‌گرایان دست چپی» حزب به اعتقاداتی رسیده‌اند که اکثر آمریکاییان بدان باور ندارند. 

او از الکساندریا اوکازیو کورتز، نماینده تازه‌کار حزب دموکرات و «توافق جدید سبز» او انتقاد کرده و گفت او از تخصص لازم در زمینه محیط زیست برخوردار نیست که چنین طرحی را ارائه کند که به اعتقاد کارشناسان انجام آن نیازمند تغییر کامل ساختار اقتصاد ایالات متحده است. 

اما تلاش‌های او برای جذب حمایت رای‌دهندگان در اسکرانتون بیشتر شبیه یک آزمایش بود. او در پیاده‌سازی این نقشه جایگزین عقب است و بدون هیچ تردیدی چندین بار نوک حمله خود را متوجه آقای بایدن کرد تا به خاطر پیشتازی او در نظرسنجی‌های این منطقه و سراسر کشور به مصاف او برود. 

او به هوادارانش گفت دموکرات‌ها با ایده‌های ترقی‌خواهانه دست چپی خود قصد دارند «کودکان‌تان را با دیدگاه‌هایی دستکاری شده درباره دنیا شست‌وشوی مغزی دهند، کاری که هیچ کس فکر نمی‌کرد ممکن باشد». 

آقای ترامپ حتی به نحوی از هیلاری کلینتون، وزیر سابق امور خارجه و رقیب او در انتخابات سراسری ۲۰۱۶ تعریف کرد و در مراسم روز پنج‌شنبه گفت در حزب دموکراتی که او رهبری‌اش را بر عهده داشت «چهار سال پیش کمی عقلانیت و منطق وجود داشت» و مدعی شد اما این حزب امروز توسط «افراطیان چپ‌گرا» اشغال شده است. چند روز پیش او از خانم کلینتون به عنوان فردی باهوش و سرسخت یاد کرد و گفت آقای بایدن فردی پیر، فرتوت و ضعیف است. 

او همچنین ادعایی دیگر درباره نشست ملی حزب دموکرات اظهار داشت که یادآور جنجالی از نشست سال ۲۰۱۲ این حزب بود. او گفت: «لغت دیگری که آن‌ها می‌خواهد شما به زبان نیاورید واژه "خدا" است. آن‌ها تصمیم گرفته‌اند واژه خدا را از ادبیات خود حذف کنند.»

بعد با حالتی نمایشی و تلاش برای اشاعه ترس هشدار داد: «آن‌ها برای گرفتن دین شما می‌آیند.» 

رئیس جمهور این سخنرانی را با لحنی ارعاب‌انگیز ایراد کرد. بیشتر حملات و ادعاهای جدید او با انرژی و حرارتی بیان شد که در چند ماه اخیر خبری از آن‌ها نبود؛ چند ماهی که ویروس کرونا مانند آتشی سوزان به جان ایالات مرکزی و سایر ایالات کشور افتاده و در طرف دیگر، او با قوه قاهره به مصاف معترضان سراسر کشور رفت. 

بعد از آن که این واکنش‌ها باعث سقوط نرخ محبوبیت او شد و به آقای بایدن مزیت آشکاری در رقابت برای ریاست جمهوری در ۲۰۲۰ اعطا کرد، انرژی آقای ترامپ نیز به زوال رفت. او در چندین مصاحبه مطبوعاتی ویروس کرونا در کاخ سفید، با چهره‌ای عبوس ظاهر شد و یک بار هم از این شکایت داشت که هیچ کس به خاطر شخصیت منحصر به فردش او را دوست ندارد. 

میدان نبرد

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق نیز از فرصت سخنرانی خود بهره جست تا به شدت از جانشین خود انتقاد کند. او گفت آقای ترامپ بعد از این همه وقت هنوز شایستگی این منصب را ندارد «چون در توانش نیست». او همچنین یک دوره بیشتر ریاست جمهوری ترامپ را به عنوان تهدیدی علیه کشور و نظام دموکراتیک آن توصیف کرد. آقای اوباما همین طور گفت فرمانده کل قوای فعلی به منصب خود مانند یک «نمایش واقع‌گرایانه» تلویزیون نگاه می‌کند و تمام هدفش «جذب توجهات به خود» است. 

این نکته رئیس جمهور سابق درباره عطش آقای ترامپ برای جلب‌توجه، بعد از تعطیلی گردهمایی‌های انتخاباتی او در رفتارش آشکار بود. 

آقای ترامپ سخنرانی خود در مراسم پنج‌شنبه را با لحنی گل و بلبل درباره عظمت آمریکا به پایان برد و گفت چهار سال دیگر تحت نظارت او صرفا باعث عظیم‌تر شدن امریکا خواهد شد. او در این سخنرانی بارها از متن پیش روی خود منحرف شد. با تشویق پرشور حضار زیر نور خورشید هم کاملا آشکار بود که رئیس جمهور از این مراسم لذت می‌برد. 

یکی از مقامات ارشد کابینه اخیرا در هواپیمای ریاست جمهوری به گزارشگران گفت یکی از دلایلی که آقای ترامپ این قدر از شلوغی و تشویق در گردهمایی‌های خود لذت می‌برد این است که او دوست دارد با مردم از نزدیک «درگیر» شود. بدون شک او در هفته جاری مانند خود سابقش به نظر رسید و با بازنگری در پیام‌های انتخاباتی سعی در حمله همه‌جانبه به دشمنان قدیمی و جدید خود در حزب دموکرات داشت. 

او عصر چهارشنبه توییت کرد: «باراک و هیلاری فاسد خوش آمدید. شما را در میدان نبرد خواهم دید!» 

یک روز بعد نیز او از محور اصلی تبلیغات برای انتخاب مجدد خود پرده برداشت. 

او در گردهمایی خارج از شهر اسکرانتون گفت: «اگر می‌خواهید اوباش و مجرمان هدایت کشور را به عهده بگیرند به دموکرات‌ها رای دهید. آن‌ها درباره نظم و قانون حرفی نمی‌زنند. در کل نشست ملی حزب دموکرات هیچ کس در این باره حرف نزد.» و از این دم زد که کابینه او سعی کرده ادارات پلیس را «به تجهیزات سابقا استفاده شده در ارتش» مجهز کند و گفت اوباما و بایدن «نمی‌خواستند نیروهای پلیسی این قدر نیرومند داشته باشیم.» 

بعد دوباره شخصیت مجری تلویزیون او برگشت و برای تاثیرگذاری بر آخرین کلمات سخنرانی خود تاکید کرد: «من می‌خواهم پلیسی بسیار قدرتمند داشته باشیم.» 

© The Independent