مقامات ووهان سعی کردند شیوع ویروس کرونا را مخفی نگه‌دارند 

دونالد ترامپ مدت‌ها است که دولت چین را به پنهان‌کاری در زمینه شیوع ویروس کرونا متهم می‌کند

دانش‌آموزان در حال خروج از جلسه امتحان در شهر ووهان که کانون شیوع بیماری کرونا به‌شمار می‌رود، ۷ آگوست ۲۰۲۰-STR / AFP

مقامات سازمان اطلاعاتی آمریکا مدعی شدند که مسئولان محلی در چین فجایع ناشی از ویروس کرونا در روزهای اولیه را هفته‌ها از دولت چین پنهان نگه داشتند و همین باعث شد واکنش در مقابل ویروس پیش از شیوع به کندی صورت گیرد.

گزارش سازمان، که جزئیات آن در نیویورک تایمز منتشر شده، نتیجه گرفته که مقامات شهر ووهان و ایالت هوبی، که ویروس ابتدا از آنجا شروع شد، سعی کردند اطلاعات را از دولت مرکزی چین مخفی کنند.

یافته‌های تازه با توجه به گزارش خبرگزاری‌ها در آن زمان و ارزیابی کارشناسان از شیوه‌های عملیاتی دولت چین از اعتبار بیشتری برخوردار می‌شود.

مقامات آمریکا می‌گویند، پنهان کردن اطلاعات از دولت مرکزی از سوی مسئولین محلی نامعمول نیست. به گفته آنها مسئولین محلی می‌ترسند پکن به دلیل قصور و سهل‌انگاری آنها را تنبیه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالت ترامپ مدت‌هاست که می‌گوید چین سعی کرده شیوع ویروس در ابتدا پنهان نگه دارد و به همین دلیل خواستار پاسخگویی آنها شده است. آقای ترامپ با صدور ضرب‌الاجل به سازمان بهداشت جهانی برای پاسخگو کردن چین در خصوص همه‌گیری ویروس، آمریکا را از عضویت این سازمان بیرون کشید.

با این که گزارش جدید ادعاهای ترامپ را رد نکرده، اما نشان می‌دهد اوضاع پیچیده‌تر از این است که صرفا دولت چین می‌خواسته موضوع را پنهان کند.

دولت ترامپ زمانی شروع به متهم کردن چین کرد که همه‌گیری ویروس به آمریکا نیز راه یافت.

مایک پومپئو، وزیر خارجه چین را متهم کرده برای حفظ وجهه خود اقدام به ارسال تجهیزات بهداشتی به کشورهای درگیر ویروس کرده است و گفته این «شیوه کمونیستی مخفی کردن ویروس» است. او حتی از نمایندگان شرکت‌کننده در اجلاس جی۸ خواست برای اشاره به ویروس کرونا از لفظ «ویروس ووهان» استفاده کنند. نمایندگان حاضر به این کار نشدند.

حملات ترامپ به چین فقط به ویروس محدود نمی‌شود.

دولت ترامپ در ماه آوریل ادعا کرد که چین سرگرم انجام آزمایش‌های زیرزمینی سلاح هسته‌ای «کم فشار» است. مذاکره‌کنندگان آمریکایی تابستان امسال در جریان گفتگو با روس‌ها در وین خواستار آن شدند که چین در تمام معاهدات کنترل تسلیحاتی آینده منظور شود.

با وخیم شدن وضعیت اقتصادی آمریکا در اثر ادامه بحران کرونا، برخی کارشناسان بیم آن دارند که چین خود را به عنوان قدرت مسلط اقتصاد جهانی تثبیت کند.

آلن گرینسپن، رئیس سابق بانک مرکزی ایالات متحده هشدار داده است که اقتصاد آمریکا در حالی «راه خود را گم کرده» که چین پیشروی موفقی داشته است.

وی در یک مقاله اینترنتی نوشت: «چین کوشش می‌کند برتری جهانی را از دستان آمریکا خارج کند. پیدایش ویروس در آمریکا تهدیدی برای احیای اقتصاد ما به شمار می‌رود. و با شدت گرفتن تنش‌های سیاسی میان دو اقتصاد بزرگ جهان، معلوم نیست توازن قدرت به نفع کدام طرف انجام شود اما نگرانی‌ها روز به روز بیشتر می‌شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان