پنهان کاری در آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در سوریه

جلوگیری از اطلاع رسانی، منجر به گسترش ابعاد فاجعه می شود

رامی عبد الرحمن، رئيس ديدبان حقوق بشر سوريه.‏ عکس از: ‏AFP‏

شیوع پرشتاب ویروس مرگبار کرونا برای سراسر کشورهای جهان چالش بزرگی به شمار می رود اما خطر این بیماری مهلک و همه گیر برای کشورهای فقیر و جنگ زده مانند سوریه می تواند به شدت فاجعه بار باشد، زیرا پیامدهای چندین ساله جنگ و آشفتگی مانع اجرای هر گونه اقدامی می شود که از گسترش این ویروس جلوگیری کند.

اما مردم سوریه افزون بر این چالش، با تهدید پنهان کاری شدید دولت رو به رو هستند و به اطلاعات درست در مورد میزان انتشار این ویروس کشنده دسترسی ندارند، همین امر دامنه خطر را گسترش می دهد و بر شمار قربانیان می افزاید.

در همین راستا، رامی عبدالرحمن، رئیس دیدبان حقوق بشر سوریه در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، ضمن ابراز نگرانی از فاجعه کرونا در سوریه گفت: پنهان کاری دولت در مورد میزان شیوع ویروس کرونا و آمار افراد مبتلا به ویروس و یا شمار جان باختگان در اثر این بیماری، فاجعه را بزرگ تر می کند و عدم دسترسی به اطلاعات دقیق، ملت را در معرض آلودگی بیشتری قرار می دهد. وی علاوه کرد: در حالی که اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، نشان می دهد که تا کنون تنها 5 مورد مثبت به ویروس کرونا در مراکز پزشکی به ثبت رسیده است. اما دهه ها تن از شهروندان در مراکز پزشکی در قرنطینه به سر می برند و شماری از آن ها به هتل فرودگاه بین المللی دمشق منتقل شده اند، مسئله که می تواند زمینه انتشار بیشتر این بیماری را در مناطقی که تحت کنترل دولت قرار دارد فراهم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالرحمن علاوه کرد: بر اساس آمار منابع وابسته به دیدبان حقوق بشر سوریه، تا کنون 128 نفر در شهرهای دمشق، حمص، لاذقیه و طرطوس قرنطینه شدند و 51 تن آن ها پس از اجرای آزمایش های لازم از مراکز قرنطینه مرخص شده اند، اما 72 تن دیگر تا هنوز در انتظار نتایج آزمایش ها هستند. در همین حال، یکی از پرستاران مراکز قرنطینه در اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشته است اما دولت سعی می کند این خبر را مخفی نگه دارد.

وی با اشاره به افزایش خطر در مناطق شمالی سوریه گفت: به رغم این که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه همبستگی خود را با مردم شمال سویه اعلام داشته است اما از اقدامات عملی برای ارسال کمک های بهداشتی در آن مناطق تا هنوز خبری در دست نیست.

در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا حضور نیروها و شهروندان خارجی از جمله ایرانیان که کشور آن ها به شدت در معرض انتشار ویروس کرونا قرار گرفته است، تأثیری در شیوع این بیماری در سوریه داشته است؟ رامی عبد الرحمن گفت: طبق اطلاعاتی که به دست رسیده است، ویروس کرونا در میان شبه نظامیان ایرانی مستقر در سوریه و زائران ایرانی و عراقی شیوع پیدا کرده و شماری از آن ها در اثر ابتلا به این بیماری مرگبار جان خود را از دست داده اند. نامبرده تأکید کرد که هم اکنون 11 تن از شهروندان ایران و 4 شهروند عراقی که تست آن ها مثبت اعلام شده است در بیمارستانی در شهر المیادین که متعلق به ایرانیان است در قرنطینه به سر می برند. متأسفانه رژیم سوریه سعی می کند تا آن جا که ممکن باشد این مسئله را پنهان کند، خطر دیگری که زندگی مردم سوریه تهدید می کند این است که شبه نظامیان ایرانی مبتلا به این ویروس به صورت آزادانه در شهرها گشت و گذار می کنند و هیچ کسی مانع تردد آن ها نمی شود.

از سوی دیگر و در پاسخ به این که گفته می شود نیروهای نظامی روسیه مستقر در سوریه به دلیل شیوع فراوان ویروس کرونا در ایران نمی خواهند با ایرانی های مقیم سوریه تعامل داشته باشند، رامی عبدالرحمن گفت: این امر عاری از حقیقت بوده و در چارچوب شایعه پراکنی مخالفان صورت می گیرد، زیرا پایگاه های نیروهای روسیه و ایران در خاک سوریه فاصله بسیاری از هم دارد و هیچ گونه ارتباط مستقیمی میان آن ها وجود ندارد که منجر به انتقال ویروس کرونا شود.

در مورد این که برخی امیدوار هستند که بحران کرونا ممکن است بتواند عاملی برای پایان جنگ و ماندگاری رژیم بشار اسد شود، رامی عبد الرحمن گفت: گسترش این بیماری هیچ ربطی به این مسئله ندارد، زیرا هدفی را که ملت سوریه در آغاز تظاهرات و قیام علیه دولت داشتند تا هنوز برآورده نشده است افزون بر آن، هیچ تغییری در رویکرد دولت با ملت ایجاد نشده است که مانع ادامه مخالفت مردم با دولت شود.

قابل ذکر است که دیدبان حقوق بشر سوریه در سال 2006 تأسیس شده و دفتر مرکزی آن در لندن است، این نهاد حمایت از حقوق بشر توانسته است در طول سال های گذشته فعالیت های زیادی را در راستای حمایت از حقوق شهروندان سوریه انجام دهد و اطلاعات متعلق به نقض حقوق بشر که جناح های درگیر در جنگ از انتشار آن جلوگیری می کنند را به گوش جهانیان برساند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia