ویروس کرونا؛ پنهان‌کاری چین و حمایت ایران

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند که چین در اعلام شیوع این بیماری مخفی‌کاری کرده است

 برخی گزارش‌ها حکایت از پنهان‌کاری هفت هفته‌ای دولت چین در اعلام شیوع ویروس کرونا دارد - Boris Roessler / dpa / AFP

ویروس کرونا هنوز هم در صدر اخبار دنیاست. پس از آنکه دومین قربانی غیر چینی  این ویروس در کشور هنگ‌کنگ شناسایی شد حالا بیم آن می‌رود که گسترش این ویروس کشنده از مرزهای سرزمین پهناور چین پا را فراتر گذاشته است و پیش می‌تازد. 

آمارها حکایت از آن دارد که تا لحظه نوشتن این گزارش ۴۲۵ نفر به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. آمار مبتلایان به این بیماری نیز در حال افزایش است و به عددی فراتر از ۲۰هزارنفر رسیده است. 

در روزهای گذشته گزارش‌های از پنهان‌کاری دولت چین در اطلاع‌رسانی به موقع این بیماری نیز به گوش رسید؛ رسانه‌های آمریکایی چون سی‌ان‌ان و نیویورک‌تایمز در گزارش‌هایی پرده از پنهان‌کاری دولتمردان چینی برداشتند. 

به نوشته این گزارش‌ها دولت چین حدود هفت هفته پیش از اعلام رسمی شیوع این بیماری در شهر «ووهان» چین از شیوع این بیماری مطلع بوده است اما از اعلام رسمی و عمومی آن جلوگیری کرده است. 

در این گزارش آمده است که پزشکی به نام «لی ونلینگ» با مشاهده علائم ویژه تعدادی از بیماران که به بیمارستان محل کار این پزشک در «ووهان» آمده بودند، به همکاران خود اعلام می‌کند که با یک بیماری ناشناخته روبرو شده و خواهان قرنطینه این بیماران می‌شود. 

این گزارش می‌گوید که اطلاع‌رسانی این پزشک به مذاق دولتمردان چینی خوش نمی‌آید و پلیس چین به دکتر لی هشدار می‌دهد که از انتشار چنین اخباری خودداری کند و در غیر اینصورت به تشویش اذهان عمومی متهم خواهد شد و تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.

«لی ونلینگ» پزشک اهل شهر «ووهان» کمی بعدتر به ویروس کرونا مبتلا می‌شود. 

بنابر این گزارش مقامات دولت چین تا هفته‌ها از اطلاع‌رسانی عمومی خودداری می‌کنند و بسیاری از مردم شهر «ووهان» چین بسیار دیر متوجه گسترش سریع این بیماری در محل سکونت خود می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

این گزارش می‌گوید براساس ده‌ها مصاحبه‌ای که با ساکنان شهر ووهان صورت گرفت، مشخص شد که دولت چین در اعلام این خبر تاخیر کرده بود. در این هفته‌ها، دولت چین دکترها را مجبور به سکوت کرده و اجازه نداده است تا پرچم خطر قرمز برافراشته شود. آنها خطر موجود را کم‌اهمیت جلوه دادند و ۱۱ میلیون شهروند ووهانی را در بی‌خبری کامل از خطرات این بیماری مهلک نگه داشتند. هرچند بازاری را که احتمال می‌دادند بیماری از آنجا شیوع پیدا کرده است، بستند، اما اعلام کرده بودند که  این تعطیلی‌ها برای نوسازی بوده است.

سیاسی شدن ویروس کرونا 

با گذشت چندین روز از شروع وحشت ویروس کرونا در جهان، حالا این ماجرا بیشتر از قبل ابعاد سیاسی پیدا کرده است. مقامات آمریکایی با صراحت بیشتری مقامات چینی را در معرض انتقادات سیاسی خود قرار می‌دهند و تعارفی در برخورد با چینی‌ها ندارند. 

از سوی دیگر دولت چین، مقامات آمریکایی را به وحشت‌پراکنی متهم کرده است. وزارت خارجه چین گفته که «دولت این کشور از همکاری سایر کشورها در مقابله با این بیماری استقبال می‌کند اما مبالغه در مورد دامنه ابتلای به این بیماری و اتهام ناتوانی دولت چین در مبارزه با آن صرفا باعث ایجاد وحشت می‌شود و نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت».

با گسترش ویروس کرونا و افزایش تلفات آن، برخی از مقامات چینی هم از نحوه مدیریت کنترل این بیماری انتقاد کرده‌اند. حزب کمونیست چین رسما  نارضایتی خود را در این باره ابراز داشته است.

واکنش‌ها به سیاسی شدن ویروس کرونا در ایران اما حکایت دیگری دارد؛ پس از آنکه در روزهای گذشته سفیر چین در ایران، با نوشتن توئیت به زبان فارسی از همکاری شرکت‌های هواپیمایی ایران در جابه‌جای مسافران چینی تشکر کرد و به نحوی نشان داد که مقامات ایرانی در همکاری تنگاتنگ با چینی‌ها هستند، امروز هم جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی توئیت‌هایی به زبان چینی منتشر کرد و جوسازی آمریکایی‌ها را درباره ویروس کرونا نکوهش کرد.

ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: در تماس تلفنی با دوست قدیمی خودم وانگ یی، مشاور دولت و وزیر خارجه چین از اقدامات چین برای جلوگیری از گسترش وخیم این بیماری در چین و جهان تشکر و قدردانی کرده است.

ظریف هم‌چنین گفته است که «ما سوء استفاده آمریکا از این خطر را محکوم می‌کنیم» و با مقایسه مدیریت بحران چین و آمریکا نوشته است «چین قطعا نسبت به ایالات متحده در جلوگیری وکنترل آنفلوانزای «اچ‌‌۱ و ان‌۱» در سال ۲۰۰۹ مسئولیت پذیرتر و موفق‌تر بوده است».

اشاره جواد ظریف به شیوع این نوع از آنفولانزا در مکزیک و آمریکا‌ست که در سال ۲۰۰۹ موجب جان‌باختن تعداد زیادی از مبتلایان به این بیماری شد.