آهنگ بی‌سابقه افت اقتصاد ژاپن به رغم عدم اعمال قرنطینه سراسری

تولید ناخالص داخلی سومین اقتصاد بزرگ جهان دچار بزرگ‌ترین افت سه ‌ماهه شد هرچند شدت آن مانند ایالات متحده و اروپا نیست 

اقتصاد ژاپن در سه ماهه دوم سال میلادی ۷.۸ درصد افت داشته است- Kazuhiro NOGI / AFP

افت اقتصاد ژاپن در بازه آوریل تا ژوئن آهنگ بی‌سابقه‌ای داشت که ناشی از کاهش شدید تجارت و خرج‌ کردن مصرف‌کنندگان در واکنش به همه‌گیری کرونا بوده است. 

طبق داده‌های رسمی انتشار یافته در روز دوشنبه، تولید سومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه دوم امسال ۷.۸ درصد افت کرد. این افت معادل افت سالانه ۲۷.۸ درصد است که شدیدترین افت در تاریخ ژاپن است. 

البته این افت به شدت افت اقتصادی در شماری از کشورهای دیگر نیست. 

هفته قبل بریتانیا نیز افت تولید ناخالص ملی (جی. دی. پی) خود در سه ماهه دوم را ۲۰.۴ درصد اعلام کرد. 

اسپانیا که شدیدترین قرنطینه سراسری را به اجرا درآورد، در همین دوره دچار افت اقتصادی ۲۱.۸ درصدی شد. 

فرانسه، آلمان و ایالات متحده نیز از جمله کشورهای ثروتمندی‌اند که از افت شدید جی. دی. پی امسال تاثیر گرفته‌اند؛ زیرا میلیون‌ها نفر در خانه‌ها ماندند و کسب‌وکارها تعطیل شدند تا بلکه از گسترش کرونا جلوگیری کنند. اقتصاد منطقه یورو نیز دچار افت بی‌سابقه ۱۲.۱ درصد شد و افت اقتصاد در کل اتحادیه اروپا نیز در سه ماهه دوم امسال ۱۱.۹ درصد بود. 

ژاپن خلاف بسیاری از کشورهای دیگر قرنطینه سراسری برقرار نکرد و به جای آن سامانه‌ای موثر را برای ردگیری تماس‌ها به اجرا درآورد و محدودسازی تماس‌های اجتماعی را توسط دولت ترویج کرد. 

شمار مبتلایان و تلفات در ژاپن نسبتاً اندک‌شمار بود اما اوج‌گیری اخیر ابتلا سبب شد تا دولت برخی محدودیت‌ها را به اجرا در آورد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقتصاد ژاپن پیش از همه‌گیری کرونا هم دستخوش افت شده بود و بین ژانویه و مارس ۰.۶ درصد افت داشت و در سه ماه قبل از آن هم افت ۱.۸ درصدی را تجربه کرده بود. 

طبق جدیدترین آمارها آهنگ افت سالانه صادرات در فاصله آوریل تا ژوئن ۵۶ درصد بوده است و این افت برای مصرف خصوصی هم نزدیک به ۲۹ درصد بوده است. 

اقتصاد ژاپن به شدت به صادرات متکی است که به علت تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی در کشورهایی که شرکای اقتصادی این کشور هستند به شدت لطمه دید. 

طبق پیش‌بینی کارشناسان روند احیای اقتصاد ژاپن کند خواهد بود. 

میگوئل چانکو کارشناس ارشد اقتصاد آسیا در موسسه پانتئون می‌گوید: «انتظار می‌رود در سه ماهه جاری جی‌دی‌پی به میزان ۶ درصد احیا شود که تا حد زیادی به لطف بسیار پایین بودن پایه در سه ماهه دوم است. 

اما احیای کلی خیلی تدریجی‌تر از شیب افت است زیرا موج دوم کووید-۱۹ به تقاضای داخلی لطمه می‌زند و کاهش محدودیت‌ها در سطح جهان نیز همچنان نایکنواخت است.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد