فیس‌بوک: ما اجازه دادیم به صدای ضبط‌ شده مردم گوش داده شود

جنجال‌ها بر سر چگونگی استفاده شرکت‌های فن‌آوری از اطلاعات شخصی و خصوصی ادامه دارد

Eric BARADAT / AFP

فیس‌بوک اعلام کرده که به بعضی‌‌ها اجازه داده به حرف‌هایی که مردم نزدیک تلفن‌شان زده‌اند گوش کنند.

این شرکت صدای کاربرانی که از نرم‌افزار «مسنجر» استفاده کرده‌اند ضبط کرده و به بعضی طرف‌های قرارداد خود اجازه داده به صداهای ضبط‌شده گوش کنند تا از کارکرد صحیح خدمات آوانگاری آن کسب اطمینان شود.

این شرکت می‌گوید پس از اعتراضات این کار را متوقف کرده است. این در پی آن است که شرکت‌های دیگری همچون اپل، گوگل و آمازون نیز بخاطر گوش دادن به صدای ضبط‌شده مردم با انتقاد مواجه شدند.

یکی از سخنگوهای فیس‌بوک گفت: «ما هم مثل اپل و گوگل بیش از یک هفته پیش بازبینی صدا توسط انسان را متوقف کردیم.»

صدای کاربرانی ضبط شده بود که از خدمات آوانگاری درون «فیس‌بوک مسنجر» استفاده کردند که به کاربران اجازه می‌دهد به جای تایپ کردن پیغام‌های خود در تلفن‌شان صحبت کنند. در نتیجه این صداها احتمالا شامل گفتگوهای بسیار شخصی و صمیمی می‌شود. صدای مردم در حالی ضبط شده که داشتند با دوستان‌شان گپ می‌زدند.

فیس‌بوک می‌گوید اطلاعات شناسه از فایل‌های صوتی پاک شده بود. از این فایل‌ها برای بهبود خدمات آوانگاری توسط هوش مصنوعی استفاده می‌شده است. به این شکل که کاربر انسانی کسب اطمینان می‌کرده که آوانگاری پیغام‌ها به دقت انجام می‌شود.

این کشف جدید که اولین بار توسط بلومبرگ مخابره شد در پی آن می‌آید که برآشفتگی مشابهی در سراسر صنعت فن‌آوری صورت گرفته. شرکت‌هایی همچون اپل،‌آمازون و گوگل همگی تا همین اواخر از طرف‌های قرارداد انسانی برای کنترل آوانگاری‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کردند — خشم گسترده مردم در این مورد باعث توقف این کار شده است.

فیس‌بوک به روشنی می‌گوید این امکان فقط زمانی مورد استفاده قرار گرفته که کاربران صراحتا آن‌را انتخاب کردند. بدین‌سان این ربطی به این سوال که آيا تلفن‌ها هنگام حرف زدن معمولی کاربران یا هنگام عدم استفاده آن‌ها از خدمات آوانگاری به حرف‌هایشان گوش می‌دهند یا نه ندارد. این ادعا مرتبا راجع به فیس‌بوک مطرح شده اما این شرکت همیشه قویا آن‌را انکار کرده است.

فیس‌بوک خدمات آوانگاری خود را در سال ۲۰۱۵ به میان آورد. فیس‌بوک در بخش‌های مختلف نرم‌افزار خود هشدار می‌دهد که صداهای ضبط شده می‌توانند توسط شرکت ذخیره شوند اما به نظر نمی‌رسد صراحتا اعلام کرده باشد که فایل‌های ضبط‌شده می‌توانند برای گوش دادن به اشخاص سومی غیر از فیس‌بوک سپرده شوند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.


https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech
 

© The Independent

بیشتر از جهان