بهمن مفید درگذشت

این بازیگر شناخته شده طی یک سال گذشته درگیر معالجه سرطان ریه بود

بهمن مفید، بازیگر قدیمی تئاتر و سینمای ایران، در سن ۷۸ سالگی در تهران بر اثر سرطان ریه درگذشت. بهمن مفید با بازی در فیلم قیصر مسعود کیمیایی  با دیالوگ مشهور«ما به همه گفتیم زدیم، شما هم بگید زده، خوبیت نداره، واردین که!» معروف شد. 

مینا اکبری، روزنامه‌نگار و فیلمساز، در حساب شخصی خود در توییتر نوشت :«بهمن مفید درگذشت. چه کسی می‌داند پشت این جمله خبری کوتاه، چه عمری به حسرت گذشته؟ وقتی در حاشیه اختتامیه بزرگداشت تئاتر گفت، «از چهار سالگی تئاتر کردم، عاشقش هستم، اما چهل سالی هست که نتوانستم کار کنم»، به کدامین گناه؟ چهل سال است هیچکس پاسخی برای این سوال ندارد.»

خبرگزاری «ایسنا»، به نقل از یاشار صمیمی مفخم، خواهرزاده بهمن مفید، نوشت که بیماری آقای مفید سرطان ریه عنوان شده و این هنرمند طی یک سال گذشته تحت درمان قرار داشته است. 

در اطلاعیه‌ای که توسط خانواده او منتشر شد، آمده است: «او تاریخ و میراث فرهنگی و هنری کشورش را دوست می‌داشت و خشنودی و خوشبختی و رضایت مردم سرزمینش تنها خواسته او در طول بیش از نیم قرن زندگی حرفه‌ای‌اش بود.»

در بخش دیگر آن اطلاعیه آمده است که بهمن مفید، «عاشقانه زیست و به پیروی از استاد طوس و پدرش غلامحسین مفید، شاهنامه‌شناس و هنرپیشه و کارگردان تئاتر، در تمام سال‌های مهاجرت و خانه‌نشینی ناخواسته‌اش بر این باور بود که «به نام نکو گر بمیرم رواست/ مرا نام باید که تن مرگ راست.» 

بهمن مفید متولد ۲۵ مرداد ۱۳۲۱ در تهران است و طی سال‌های عمرش به عنوان بازیگر، نوازنده، خواننده و گوینده عروسکی شناخته شده بود. 

او فرزند غلامحسین مفید، از هنرپیشگان قدیمی تئاتر و قدسیه فریور است. بهمن مفید بازیگری در تئاتر را از کودکی و با بازی در نمایشنامه‌هایی که پدر و برادرش «بیژن مفید» کارگردانی می‌کردند، آغاز کرد. گفته می شود از ۴ یا ۵ سالگی در نمایش‌های پدرش حضور داشته است. «یوسف و زلیخا» نخستین نمایشی بود که وی در کودکی در آن بازی کرد. او برادر بیژن مفید (نمایشنامه‌نویس و کارگردان) و اردوان مفید (بازیگر)، هنگامه مفید (شاعر، ترانه‌سرا، نمایشنامه نویس و کارگردان) بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهمن مفید فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک تهران است و فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۴۸ و با ایفای نقش کوتاهی در فیلم قیصر به کارگردانی مسعود کیمیایی آغاز کرد. این نقش کوتاه ولی اثرگذار که در مقابل بهروز وثوقی اجرا شد، یک سکانس تاثیرگذار و به یادماندنی در سینمای ایران تا امروز بوده است. گفته می‌شود که دیالوگ معروف بهمن مفید در آن فیلم، بخشی از سناریوی اولیه نبود و پس از اجرا و پیشنهادش توسط بهمن مفید، به دلیل زیبایی و اثرگذاری آن مورد پسند مسعود کیمیایی، کارگردان فیلم، قرار گرفت و وارد سناریو شد:«‌قصه‌اش درازه، من بودم، حاجی نصرت، رضا پونصد، علی فرصت، آره و اینا خیلی بودیم، کریم آقامونم بود، کریم آق منگول... ما به همه گفتیم زدیم، شما هم بگید زده، خوبیت نداره، واردین که!» همین دیالوگ به معروفیت و محبوبیت بهمن مفید در جامعه انجامید. 

بهمن مفید در سال ۱۳۵۱ برندهٔ جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای بازی در فیلم داش‌آکل از چهارمین جشنواره فیلم سپاس شد. 

این بازیگر و صداپیشه فقید در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود:«گفتند ممنوع‌التصویرم. رفتم تئاتر بازی کردم. بعد یکی با کلت آمد گفت: تئاتر تعطیل. من هم رفتم آمریکا! با میان‌پرده‌خوانی زندگی می‌کردم که رئیس دولت اصلاحات گفت همه ایرانی‌ها می‌توانند تا دو هفته بعد برگردند ایران. من هم آمدم، پاسپورتم را ضبط کردند و نگذاشتند برگردم. بد هم نشد! ماندم پیش مادرم!» 

بیشتر از فرهنگ و هنر