ترامپ: ساز و کار ماشه را شاید هفته دیگر فعال کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به دعوت پوتین برای نشست ویدئویی درباره ایران نه گفت

رییس جمهور آمریکا در نشست مطبوعاتی ۱۵ اوت، ۲۰۲۰- AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، شنبه شب به وقت محلی در آمریکا گفت که این کشور امکان دارد همین هفته آینده با فعال کردن ساز و کار ماشه، تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. گفته های آقای ترامپ به دنبال اعلام نتیجه رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل ابراز شد پس از آنکه روز جمعه این شورا قاطعانه به پیشنهاد آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران رای منفی داد. در این رای‌گیری، تنها جمهوری دومینیکن همراه آمریکا رای مثبت به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران داده بود. چین و روسیه رای منفی دادند و کشورهای اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) رای ممتنع.

ترامپ که در مرکز تفریحی خود در بیدمینستر واقع در ایالت نیوجرسی این نشست خبری برگزار کرده بود گفت: «ما می‌دانستیم که رای چه خواهد بود اما ساز و کار ماشه را فعال می‌کنیم. هفته دیگر خواهید دید.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خواهان نشستی ویدئویی در اینباره شده اما آقای ترامپ گفت «احتمالا»‌ در چنین جلسه‌ای شرکت نخواهد کرد. پوتین می‌خواهد اعضای دائم شورای امنیت به اضافه آلمان در این نشست شرکت کنند یعنی همان «پنج باضافه یک» که برجام را رقم زده بودند. پوتین گفت: «مباحثات در شورای امنیت سازمان ملل بر سر مساله ایران دارند هر روز پرتنش‌تر می‌شوند». او گفت ایران مورد «اتهامات بی‌اساس» قرار دارد.

ترامپ اما در پاسخ به این سوال که در چنین نشستی شرکت خواهد کرد یا نه گفت: «احتمالا نه. فکر کنم تا بعد از انتخابات صبر کنیم.»

کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل، دیروز گفته بود این کشور حق خود برای فعال کردن ساز و کار ماشه‌ای و بازگرداندن یک‌جانبه تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را محفوظ می‌دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام خارج شد. منتقدین این کشور می‌گویند فعال کردن ساز و کار ماشه‌ای، که مبنای آن ادعای عدم پیروی ایران از برجام است، برای کشوری که از برجام خارج شده منطقی نیست. منتقدین این حرکت نگرانند که این باعث مرگ قطعی برجام شود تا حتی اگر جو بایدن پیروز انتخابات بعدی شد قادر به زنده کردن این توافق نباشد.

ترامپ پیش از این خطاب به رهبران جمهوری اسلامی گفته آن‌ها بهتر است تا پیش از انتخابات با او مذاکره کنند چرا که او پیروز خواهد شد و آن‌ها اکنون می‌توانند به توافق بهتری دست پیدا کنند.