وعده سپاه در مورد قیام مردم امارات، هشدار روحانی به ابوظبی

جمهوری اسلامی واکنشی شدید به توافق همسایه جنوبی‌‌اش با اسرائیل نشان داد

سپاه پاسداران و حسن روحانی روز شنبه به توافق دیپلماتیک امارات با اسرائیل واکنش نشان دادند.

حسن روحانی امروز گفت که این توافق دیپلماتیک برای کمک به ترامپ در انتخابات ریاست ‌جمهوری پیش رو است و به مسلمانان و دنیای عرب خیانت شده است.

او همچنین مقام‌های اماراتی را تهدید کرد که اگر پای اسرائیل را به منطقه باز کنند با آن‌ها «برخورد دیگری» خواهد شد: «امارات خطایی بسیار بزرگ را مرتکب شده است و امیدواریم از این مسیر برگردند و بدانند این مسیر غلط است و به این‌ها هشدار می‌دهیم که مبادا پای اسرائیل را در این منطقه باز کنند و آن ‌وقت برخورد دیگری با آنان خواهد شد. تا اینجا خطای بزرگ و عمل خائنانه انجام دادند و امیدواریم متنبه شوند و این مسیر نادرست را ادامه ندهند.»

روحانی مجدداً نقبی هم به گذشته و ماجرای اشغال کویت در سال ۱۳۶۹ زد و گفت که این جمهوری اسلامی بود که کشورهای عربی خلیج ‌فارس را از تجاوز صدام و اشغال کشورهایشان نجات داد: «صدام از ما خواهش و التماس کرد که ما چیزی نگوییم تا بتواند کل کویت، عربستان، بحرین، قطر و امارات را اشغال کند ولی ما ایستادیم و نگذاشتیم و اگر می‌گفتیم مانعی نیست، چه رخ می‌داد؟ ما اولین کشوری بودیم که تجاوز صدام به کویت را قبل از اینکه شورای همکاری خلیج ‌فارس از خواب بیدار شود و یا از ترس به درآید، محکوم کردیم.»

روز پنج‌شنبه هفته گذشته آمریکا، امارات و اسرائیل در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که توافق لازم برای عادی‌سازی کامل روابط بین اسرائیل و امارات صورت گرفته و ظرف چند هفته آینده هیئت‌هایی از دو کشور برای امضای توافقنامه‌های دوجانبه با یکدیگر دیدار می‌کنند. در این بیانیه مشترک تأکید شد که توافق مطرح‌شده به‌زودی در کاخ سفید به امضا خواهد رسید.

واکنش سپاه پاسداران به این رویداد از روحانی هم تندتر بود. این نهاد نظامی با انتشار بیانیه‌ای امارات متحده عربی را «کاخ شیشه‌ای» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعبیر «کاخ شیشه‌ای» را نخستین بار عبدالمالک حوثی، دبیرکل انصارالله یمن در سال ۱۳۹۶ در مورد امارات به‌ کار برد. در آن زمان حوثی‌ها وعده داده بودند که در واکنش به همراهی امارات با عربستان سعودی و مشارکت در ائتلاف نظامی علیه آن‌ها، شهرهای امارات را هدف موشک‌های خود قرار خواهند داد.

حال سه سال بعد، سپاه می‌گوید که توافق دیپلماتیک امارات با اسرائیل سبب خواهد شد تا «حاکمان این کشور» به «سرنوشت دیگر خائنین به خون‌های پاک شهدای فلسطین» دچار شوند.

سپاه وعده داد که به‌زودی مردم امارات علیه حاکمانشان قیام خواهند کرد: «حاکمان امارات دیر یا زود باید در انتظار واکنش قاطع و عبرت‌آموز مردم این کشور در قبال تحقیر تاریخی ناشی از حماقت سران خود در رونمایی از توافقنامه عادی‌سازی رابطه با اسرائیل غاصب باشند.»

بیشتر از