واکنش‌ها به توافق تاریخی امارات و اسرا‌ئیل

بنیامین نتانیاهو در توئیتی به زبان عبری نوشت: روز تاریخی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل - Abir SULTAN / POOL / AFP

ساعاتی پیش بود که دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که میان محمد بن زاید و بنیامین نتانیاهو، توافقی حاصل شده تا از این پس روند عادی‌سازی روابط دو کشور دنبال شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توئیتی نوشت که «توافق بین محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای عادی سازی کامل روابط صورت گرفته است».

ترامپ این توافق را یک توافق تاریخی بین اسرائیل و امارات نامیده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات ارشد آمریکا، امارات و اسرائیل در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که توافقات لازم برای عادی‌سازی کامل روابط بین اسراذیل و امارات صورت گرفته و ظرف چند هفته آینده هیئت‌هایی از امارات و اسرائیل برای امضای توافقنامه‌های دوجانبه با یکدیگر دیدار می‌کنند. دیدارهایی در خصوص سرمایه‌گذاری،‌ گردشگری، پروازهای مستقیم، امنیت، ارتباطات، فناوری، انرژی، سلامت، فرهنگ، محیط زیست و حتی راه‌اندازی سفارتخانه در خاک کشورهایشان.

در این بیانیه مشترک تاکید شده که توافق مطرح شده به‌زودی در کاخ سفید به امضای مقامات ارشد طرفین خواهد رسید. در بخشی از بیانیه آمده است: «اسرائیل اعلام حاکمیت خود بر مناطق مورد نظر در طرح صلح قرن را که از سوی رئیس‌جمهور ترامپ ارائه شده بود، به حالت تعلیق در خواهد آورد و از این پس تلاش‌هایش را بر توسعه روابط با سایر کشورها در جهان عرب و جهان اسلام متمرکز خواهد کرد».

در این بیانیه مقرر شده است که امارات متحده عربی و اسرائیل به‌ سرعت همکاری‌های خود در زمینه درمان و توسعه واکسنی برای ویروس کرونا را توسعه خواهند بخشید.

کاخ سفید در بیانیه خود می‌گوید  مسئولان اماراتی و اسرائیلی در هفته‌های آینده برای امضای توافق با هم دیدار خواهند کرد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا هم در پیامی توئیتری از این توافق به عنوان «دستاوردی بزرگ و گامی چشمگیر برای دستیابی به صلح در خاورمیانه» یاد کرد.

محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی نیز اعلام کرده که تماس بین او و ترامپ و نتانیاهو باعث «توقف نقشه الحاق اراضی کرانه باختری به خاک اسرائیل» شده است.

وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای  اعلام کرده است که دو هیئت اماراتی و اسرائیلی هفته آینده برای امضای توافقنامه دو جانبه دیدار خواهند کرد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه امارات توافق نامه در زمینه انرژی، گردشگری، پروازهای مستقیم، سرمایه گذاری، امنیت و ارتباطات خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هم در توئیتی به زبان عبری  توافق با امارات را روزی «تاریخی» توصیف کرد.‎

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر این توافق را با ارزش خواند.

در واکنش به این توافق تاریخی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش اعلام کرد که عادی سازی روابط تسلیم شدن و کرنش است و واقعیت‌های درگیری را تغییر نخواهد داد

«داوود شهاب» مسئول رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به این توافق گفت که توافق بین امارات و اسرائیل خروج از «اجماع ملی و اصول امت اسلامی» است.

مقامات جنبش حماس هم در واکنش به توافقنامه امارات و اسرا‌ئیل تاکید کردند که «این توافقنامه در خدمت مسئله فلسطین نیست و اشغالگران را به انکار بیشتر حقوق ملت فلسطین تشویق خواهد کرد».

فوزی برهوم سخنگوی حماس در گفتگو با شبکه خبری المیادین گفته است که «این اعلامیه خطرناک یک جایزه مجانی به اشغالگران برای جنایت‌های آنها در حق ملت فلسطین است».

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، با انعکاس واکنش گروهای فلسطینی از قول سازمان آزادی بخش فلسطین نوشته است که «اسرائیل از طریق گفت‌وگوهای سری یک جایزه از امارات دریافت کرده است».

بیشتر از