چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار انرژی

انتظار کارشناسان دولت آمریکا، احیای آهسته اما پیوسته قیمت نفت است

باور تحلیل‌گران این است که اگر قیمت نفت به بشکه‌ای ۵۰ دلار برسد، خرج‌های سرمایه‌ای و میزان تولید جان دوباره می‌گیرند- ROBYN BECK / AFP

وزارت انرژی آمریکا نهادی به نام «اداره اطلاعات انرژی» دارد که بخشی از شبکه وسیع تهیه آمار دولت فدرال آمریکا است و کار آن تهیه تحلیل و اطلاعات آماری دقیق در مورد وضعیت انرژی در دنیا است. این اداره چند روز پیش گزارش خود را درباره چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار انرژی منتشر کرد. در حالی که تلاش برای بازگشایی صنعت نفت گام به گام با دنیاگیریِ کووید ۱۹ پیش می‌رود، تخمین این گزارش این است که علی‌رغم ادامه‌عدم قطعیت، تقاضای نفت و قیمت آن در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ و در سال ۲۰۲۱ احیا خواهد شد. در این گزارش می‌خوانیم که متوسط قیمت نفت خام برنت در ماه ژوئیه به طور متوسط بشکه‌ای ۴۳ دلار بود، یعنی سه دلار بالاتر از ماه ژوئن و ۱۸ دلار بالاتر از ماه آوریل. انتظار «اداره اطلاعات انرژی» این است که قیمت نفت برنت تا آخر سال جاری میلادی به بشکه‌ای ۴۴ دلار و تا سال ۲۰۲۱ به بشکه‌ای ۵۰ دلار برسد. انتظار می‌رود میزان بالای موجودی نفت در انبارهای جهان باعث شود افزایش قیمت نفت به کندی صورت بگیرد. اما افزایش تقاضا و محدودیت عرضه موجود به تدریج باعث خواهد شد ذخایر موجود در انباری‌ها کاهش بیابند، به خصوص در سال ۲۰۲۱.

احیای تقاضای نفت

انتظار این اداره این است که با افزایش فعالیت اقتصادی، مثلا در بخش تولید، تقاضای نفت هم بالا برود (یکی از شاخص‌های تولید که جی پی مورگان ارائه می‌کند نشان می‌دهد که میزان فعالیت بخش تولیدی در سطح جهان در ماه ژوئیه به بالاترین میزان در شش ماه گذشته رسید و حالا دوباره رو به افزایش است). این اداره اما هشدار می‌دهد که ادامه‌ عدم‌قطعیت و غیر قابل پیش‌بینی بودن کووید ۱۹ همچنان می‌تواند باعث اعمال مجدد سیاست‌های اکید قرنطینه و کند بودن روند بازگشایی فعالیت اقتصادی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق آمار «اداره اطلاعات انرژی» میزان کل تقاضای نفت خام و سوخت مایع در سطح جهان در ماه ژوئیه به طور متوسط ۹۳.۴ میلیون بشکه در روز بود. این در حالی است که این میزان در فصل دوم ۲۰۲۰ (از آوریل تا ژوئن) به طور متوسط روزی ۸۵ میلیون بشکه بود. میزان کل تقاضا هنوز بسیار پایین‌تر از سطوح پیش از دنیاگیری است — یعنی ۹.۱ میلیون بشکه در روز کمتر به نسبت ژوئیه ۲۰۱۹. انتظار این اداره این است که در سال ۲۰۲۰ تقاضای کل نفت خام و سوخت مایع به متوسط روزی ۹۳.۱ میلیون بشکه برسد و در سال ۲۰۲۱ روزی هفت میلیون بشکه افزایش پیدا کند.

عرضه نفت محدود خواهد بود

کاهش حفاری و سایر موانع تولیدی به خاطر پایین آمدن قیمت نفت باعث می‌شود عرضه نفت محدود بماند. هفته گذشته در گزارشی از رویترز خواندیم که پنج شرکت عمده نفت (از جمله بی‌پی، اکسان، شِورون، رویال داچ شل و توتال اس ای) خبر از خسران دادند و روی‌هم‌رفته ارزش دارایی‌های خود را در فصل دوم سال ۲۰۲۰ به بهای ۵۰ میلیارد دلار کاهش دادند و میزان تولید خود را نیز پایین بردند. «بی پی» (که روزگاری شرکت نفت ایران و انگلیس نام داشت) مشخصا گفته تولید نفت خود را تا سال ۲۰۳۰ روزی یک میلیون بشکه کاهش می‌دهد. بسیاری از تولیدکنندگان کوچک و مستقل در صنعت نفت شل آمریکا نیز به دلیل خسران مالی میزان تولید خود را پایین آورده‌اند.

به اضافه، اوپک پلاس (شامل اوپک و کشورهای شریک آن به رهبری روسیه) همچنان به کنترل عرضه ادامه خواهد داد. انتظار می‌رود اوپک پلاس میزان کاهش تولید خود را در ماه اوت به اندازه حدود روزی دو میلیون بشکه لغو کند اما به تخمین «اداره اطلاعات انرژی» این گروه از کشورها همچنان به تعهد خود به نظارت بر بازار ادامه خواهند داد. در نتیجه اگر رشد تقاضای جهانی بیشتر کند شود، کشورهای اوپک پلاس هم می‌توانند سطوح تولیدی خود را تغییر دهند (کمیته نظارت اوپک پلاس قرار است روز ۱۸ اوت جلسه داشته باشد). دو عامل باعث می‌شود میزان بالای تولید در ماه اوت خنثی شود: اول، تقاضای بیشتر در کشورهای تولیدکننده در ماه‌های تابستان. دوم، آن‌چه «کاهش جبرانی» توسط کشورهای عضو اوپک پلاس دانسته می‌شود که در ماه‌های مه تا ژوئیه بیش از حد مجاز خود تولید کردند. مثلا عراق گفته است که در ماه‌های اوت و سپتامبر روزی ۴۰۰ هزار بشکه پایین حد مجاز خود تولید می‌کند چرا که در ماه‌های قبلی بالاتر از حد مجاز تولید کرده بود.

در گزارش «اداره اطلاعات انرژی» آمریکا آمده که میزان کل عرضه جهانی نفت در فصل دوم سال ۲۰۲۰ به طور متوسط روزی ۹۱.۸ میلیون بشکه بود که نسبت به همین میزان در سال گذشته ۸.۶ میلیون بشکه کاهش دارد. این کاهش شامل کاهش تولید اوپک پلاس و همچنین کاهش ناشی از تعطیلی تولید و پایین آمدن میزان فعالیت حفاری به علت قیمت پایین نفت است. تخمین این اداره آمار آمریکایی این است که میزان کل عرضه جهانی نفت در فصل سوم سال ۲۰۲۰ به روزی ۹۰.۴ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد و سپس در سال ۲۰۲۱ به میزان متوسط روزی ۹۹.۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

در خود آمریکا، انتظار «اداره اطلاعات انرژی» این است که تولید نفت خام به متوسط روزی ۱۱.۳ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۰ و ۱۱.۱ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۱ برسد. این پایین‌تر از ۱۲.۲ میلیون بشکه در روز سال ۲۰۱۹ است. در این بازار، قیمت‌های نفت نقشی کلیدی در احیای عرضه خواهند داشت. باور تحلیل‌گران این است که اگر قیمت نفت به بشکه‌ای ۵۰ دلار برسد، خرج‌های سرمایه‌ای و میزان تولید جانی دوباره می‌گیرند.

بیشتر از اقتصاد