آمریکا متحدان حزب‌الله را تحریم می‌کند

«ناآرامی‌های لبنان فرصتی فراهم کرده که بین حزب‌الله و متحدانش شکاف ایجاد شود»

تحریم‌ها با دو هدف صورت می‌گیرد؛ اطمینان از این‌که حزب‌الله حضوری در سیاست لبنان نداشته باشد و اطمینان از این‌که حاکمان با فساد داخلی مقابله کنند-AFP

روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داده که دولت آمریکا برای اعمال تحریم‌های ضد فساد بر سیاستمداران و تاجران برجسته لبنانی آماده می‌شود. این اقدام در راستای تضعیف اثرگذاری حزب‌الله در این کشور صورت می‌گیرد.

از هفته گذشته، که انفجار بیروت رخ داد، واشنگتن با سرعت بیشتری برای تحریم رهبران لبنانی که متحد این جنبش شیعی هستند تلاش می‌کند. انفجار بیروت منجر به کشته‌شدن دست‌کم ۲۰۰ نفر شد و هزاران نفر را مجروح کرد.

گزارش روز چهارشنبه این روزنامه آورده است که مقام‌های آمریکایی، ناآرامی‌های لبنان را فرصتی می‌بینند تا بتوانند بین حزب‌الله و متحدانش فاصله‌ای ایجاد کنند. این درحالی صورت می‌گیرد که لبنان برای بازسازی بیروت به میلیاردها دلار کمک بین‌المللی نیازمند است.

لبنان در روزهای اخیر شاهد تظاهرات مردمی بوده که از بحران اقتصادی و آنچه فساد سیاستمداران می‌خوانند به ستوه آمده‌اند. روز دوشنبه حسان دیاب، نخست‌وزیر این کشور و همه اعضای کابینه استعفا دادند.

یکی از مقام‌های آمریکا به وال‌استریت ژورنال گفته است: «بعضی از ما امیدواریم که بالاخره بتوانیم از این وضعیت استفاده کرده و تغییراتی در نخبگان سیاسی آنجا ایجاد کنیم.»

این مقام آمریکایی با اشاره به حزب‌الله افزوده است: «به نظرم می‌رسد که خشم کنونی مردم، و فشارهای هوشمند خارجی، می‌توانند تغییرات بزرگی را در این شرایط به‌وجود آورد؛ شرایطی که نخبگان به‌طور سیاسی (اگر نگوییم مالی) با حزب‌الله معامله می‌کنند.»

مقام‌های آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند که تحریم‌ها با دو هدف صورت می‌گیرد؛ اطمینان از این‌که حزب‌الله حضوری در سیاست لبنان نداشته باشد و اطمینان از این‌که حاکمان با فساد داخلی مقابله کنند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، تحریم‌ها می‌تواند همه دارایی‌هایی را که افراد مشخصی ممکن است در حوزه قضایی آمریکا داشته باشند مصادره کند و مانع سفر آن‌ها به آمریکا شود.

دولت ترامپ هنوز مشخص نکرده که کدام افراد باید تحت تحریم قرار بگیرند. در عین حال، بحث‌هایی هم درباره این وجود دارد که چه کسی با بیشترین احتمال، اهداف واشنگتن در لبنان را پیش خواهد برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از چهره‌هایی که مقام‌های آمریکایی قصد تحریمش را دارند، جبران باسل، وزیر امور خارجه سابق و داماد میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان است.

جفری فلتمن، که در زمان ریاست‌جمهوری جرج دبلیو بوش سفیر آمریکا در لبنان بوده، می‌گوید: «جبران باسل باید سال‌ها قبل مورد تحریم قرار می‌گرفت. هیچ‌کسی بیش‌تر از او در راستای قدرت دادن به سیاستمداران حزب‌الله در لبنان کار نکرده است. او به یک سازمان شبه‌نظامی شیعه، پوشش مسیحی داد.»

بر اساس اعلام کاخ سفید، ماه گذشته به دلیل شرایط سیاسی لبنان، ترامپ یک فرمان اضطراری ملی ۱۳ ساله را تمدید کرد. این فرمان به مقام‌های آمریکایی اجازه می‌دهد که برای مقابله با حضور حزب‌الله در این کشور، تحریم‌هایی را وضع کنند.