تردیدهای جهانی در مورد تولید واکسن کرونای روسیه ادامه دارد

شک جدی دانمشندان جهان نسبت به تاثیر واکسن کرونای ساخت روسیه

روسیه هیچ خبر بیشتری در مورد واکسن نداده است و کارشناسان را با این سؤال مواجه کرده که روسیه چرا رویه شفافی که سایر کشورهای آزمایش‌کننده واکسن تعیین کرده‌اند در پیش نگرفته است - Dmitry KURAKIN / Russia's Health Ministry / AFP

کارشناسان پیشرو حوزه بهداشت از سراسر جهان همچنان به تردیدهای خود در مورد ادعای روسیه مبنی بر ساخت واکسن کرونا ادامه می‌دهند. 

پس از ادعای ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در روز سه‌شنبه که گفت مسکو اولین واکسن کووید-۱۹ جهان را پس از کمتر از دو ماه آزمایش به تأیید رسانده، دکتر انتونی فاوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی آمریکا، در خصوص اعتبار آزمایش‌های مزبور اظهار «تردید شدید» کرد. 

دکتر فاوچی در یک جلسه گفت‌وگو با نشنال جغرافی گفت: «امیدوارم که روس‌ها عملا و قطعا ثابت کرده باشند که واکسن‌شان مطمئن و مؤثر است. من تردید شدید دارم که چنین باشد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر بهداشت آلمان، جنز اسپان، نیز روز چهارشنبه گفت که «در مورد خبرهایی که از روسیه می‌رسد خیلی مشکوک» است. 

او گفت: «خوشحال می‌شدم اگر واکسن اولیه خوبی در دست داشتیم اما تا آن جا که می‌دانیم، و این مشخصا یک مشکل اساسی است چرا که روسیه خیلی چیزی به ما نمی‌گوید، این واکسن به اندازه کافی آزمایش نشده است.» 

از دیگر شخصیت‌هایی که در خصوص اعتبار آزمایش‌های مزبور اظهار تردید کرده‌اند، اسکات گاتلیب، رئیس سابق اداره غذا و داروی آمریکا است که گفت: «به نظر می‌رسد که این واکسن فقط روی حداکثر چند صد بیمار آزمایش شده است. من که قبول نمی‌کنم. به مرحله آزمایش بالینی که قطعا نرسیده است.» 

روسیه هیچ خبر بیشتری در مورد واکسن نداده است و کارشناسان را با این سؤال مواجه کرده که روسیه چرا رویه شفافی که سایر کشورهای آزمایش‌کننده واکسن تعیین کرده‌اند در پیش نگرفته است. 

به عنوان مثال، نتایج آزمایش‌های واکسن دانشگاه آکسفورد در مجله پزشکی «لانست» منتشر شد و داده‌های مرحله میانی آزمایش‌های سینواک چین روز دوشنبه در اختیار عموم قرار گرفت. 

دنی آلتمن، استاد آسیب‌شناسی در امپریال کالج لندن، می‌گوید: «با این که تمام جهان اطلاعات مربوط به قریب به اتفاق همه واکسن‌ها و پروتکل‌های آزمایش آن‌ها را علنی کرده‌اند، به نظر می‌رسد درباره واکسن روسیه تاکنون چیز زیادی منتشر نشده باشد.» 

وی افزود: «معیاری که یک واکسن را (پس از انجام آزمایش‌ها) پذیرفته و تأیید شده می‌داند، لزوما در درجه بسیار بالایی قرار دارد… امیدوارم این معیار رعایت شده باشد. ما در این جریان همه با هم درگیر هستیم.» 

در مکزیک، که واکسن‌های آزمایشی ساخت چین و آمریکا را در مرحله آزمایش قرار داده‌اند، معاون وزیر بهداشت، هوگو لوپز گاتل، گفت که از اعلامیه روس‌ها شگفت‌زده شده و دولتش منتظر اطلاعات بیشتر است. 

اسرائیل قصد دارد به بررسی دارو بپردازد و به گفته وزیر بهداشت، یولی ادلستاین روز چهارشنبه، اگر معلوم شود که «محصولی جدی» است با آن‌ها وارد مذاکره خواهند شد. 

برخی کشورهای دوست روسیه برای گرفتن واکسن اظهار تمایل کرده‌اند. قزاقستان گفته است مسؤولینی را اواخر ماه جاری به روسیه می‌فرستد تا در مورد تحویل گرفتن دارو با آن‌ها گفت‌وگو کنند. 

در عین حال، ایالت پارانا در برزیل برای تولید واکسن با روس‌ها وارد گفت‌وگو شده است و دانشمندان فیلیپین هم قرار بود روز چهارشنبه با نمایندگانی از مرکز تحقیقاتی که واکسن را ساخته ملاقات کنند تا امکان همکاری در انجام آزمایش‌های بالینی و استفاده از اطلاعات تحقیقاتی آن‌ها را مورد بحث قرار دهند. 

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان