تمسخر۳۰ درصد از زنان ورزشکار بریتانیا در رسانه های اجتماعی

نظرسنجی از ۵۳۷ ورزشکار زن بریتانیایی از ۳۹ رشته ورزشی مختلف انجام گرفته است

Rio 2016 Olympic Games.
FRANCK FIFE / AFP

تقریبا یک سوم ورزشکاران زن بریتانیا در رسانه‌های اجتماعی مورد تمسخر و آزار قرار گرفته‌اند و برخی حتی آزارهای تجربه کرده را «تهدیدآمیز» و «ترسناک» توصیف می‌کنند.

شبکه ورزشی بی‌بی‌سی اخیرا یک نظرسنجی از ۵۳۷ ورزشکار زن بریتانیایی از ۳۹ رشته ورزشی مختلف انجام داد تا تجارب مختلف زنان ورزشکار را ارزیابی کند.

در این نظرسنجی سؤالاتی درباره موضوعات مختلف از شرکت‌کنندگان پرسیده شد، نظیر این که چقدر درآمد دارند؟ آیا به نظرشان در رسانه‌ها به اندازه کافی ورزش زنان تبلیغ و ترویج می‌شود؟ و آیا از زنان هم به همان اندازه ورزشکاران مرد حمایت می‌شود؟

همچنین از آنان درباره تجربه خود در رسانه‌های اجتماعی پرسیده شد و ۳۰ درصدشان گفتند در فضای مجازی مورد تمسخر واقع شده‌اند.

این حاکی از افزایشی قابل توجه از سال ۲۰۱۵ است که تنها ۱۴ درصد پاسخ‌دهندگان گفته بودند که در رسانه‌های اجتماعی مورد استهزا قرار گرفته‌اند.

برخی از ورزشکاران از جمله الینور اسنوسیل، بازیکن بین‌المللی لیگ راگبی ولز، سوزانا تاونسند، برنده طلای المپیک و بازیکن هاکی انگلستان، و راچل نیوبورا، فوتبالیست چارلتون و ایرلند شمالی، در مصاحبه با بی‌بی‌سی جزئیات بیشتری را از تجربه تمسخر خود در فضای مجازی ابراز داشتند.

خانم اسنوسیل گفت: «این تمسخر بی‌وقفه انجام شده و گاهی احساس آزار و اذیت به انسان می‌دهد. آزار و اذیت مفهومی جدی است ولی این که فردی هم مدام به سراغ شما آمده و درباره هر کاری که در زندگی می‌کنید واکنش نشان دهد خب کمی احساس آزار و ناراحتی به آدم می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم تاونسند حساب اینستاگرام خود را به یاد آورد که در سال ۲۰۱۵ هک شد و این ماجرا را به عنوان اتفاقی «واقعا زشت و ترسناک» توصیف کرد.

او گفت: «آن‌ها می‌توانستند پیام‌های من را کنترل کنند و روی حسابم کنترل کامل داشتند. درست به یاد ندارم ماجرا چگونه حل و رفع شد چرا که واقعا وحشت کرده بودم.»

این بازیکن هاکی افزود هر وقت که با هشتگ حمایت از حقوق هم‌جنس‌گرایان و دگرباشان جنسی در رسانه‌های اجتماعی چیزی پست می‌کند با موجی از آزار مواجه می‌شود.

او گفت: «نتیجه آزار آن‌ها این است که افراد نمی‌توانند آزادانه هم‌جنس‌گرایی خود را، یا هر تمایل جنسی دیگری که دارند ابراز کنند. افراد ترس ابراز خود را دارند چرا که می‌بینند شما هم باید از تمسخر و انتقادات و خشم کاربران بترسید.»

خانم نیوبورا فوتبالیست هم گفت سعی می‌کند میزان حضور خود در رسانه‌های اجتماعی را محدود کند و اظهار داشت وقتی «یک فرد ناشناس و عجیب» مدام به او و هم‌بازیانش به صورت خصوصی پیام می‌دهد، «هیچ وقت درباره فوتبال نیست».

او گفت: «واقعا اعصاب مرا خرد می‌کند. اگر سراغ حرف و حدیث‌ها درباره بسیاری از زنان فوتبالیست بروید خواهید دید اکثر آن‌ها درباره فوتبال نیست بلکه در این باره است که چقدر آن‌ها زیبا هستند یا چه لباسی بر تن کرده‌اند. این خوب است ولی ما می‌خواهیم به خاطر فوتبال بازی کردن هم از ما تعریف شود.»

او افزود: «وقتی از سن ۱۶ سالگی به صورت حرفه‌ای وارد فوتبال زنان شده‌اید هنوز خیلی آسیب‌پذیرید.»

نایجل هادلستون، وزیر ورزش گفت: «گرچه این خیلی خوب و عالی است که طی چند سال اخیر شاهد رشد ورزش زنان بوده‌ایم و این ورزش نیز توجهات لازم و شایسته را به خود جلب کرده است ولی اصلا قابل قبول نیست دیده شدن بیشتر آن‌ها باعث افزایش آزار و اذیت مجازی ورزشکاران زن شود.»

آقای هادلستون افزود: «ما برنامه‌هایی پیشرو در جهان طراحی کرده‌ایم تا شبکه‌های مجازی را به محیطی ایمن‌تر برای کاربران تبدیل کنیم و به همکاری با ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت ادامه خواهیم داد تا ببینیم چه کارهای بیشتری می‌توانیم انجام دهیم.»

دتا هدمان، بازیگر تیم دارتس، گفت بعد از شکست در یک مسابقه به خاطر نژاد خود مورد آزار و اذیت قرار گرفت و یکی از قلدران مجازی به او گفت: «امیدوارم از سرطان بمیری.»

یکی از ورزشکاران زن به یاد می‌آورد که به او گفته شد «خیلی چاق» است و خانم سوارکار دیگری به یاد دارد که وقتی یک بار با اسب زمین خورد، مرد قلدری به او گفت: «امیدوارم حال اسب خوب باشد و نه حال تو.»

این سومین بار است که شبکه ورزشی بی‌بی‌سی این نظرسنجی را انجام می دهد، بار اول این نظرسنجی در سال ۲۰۱۳ و بار دوم در سال ۲۰۱۵ انجام شد.

© The Independent

بیشتر از ورزش