اعتراض به نتیجه انتخابات در بلاروس؛ یک معترض کشته شد

الکساندر لوکاشنکو می‌گوید با کسب اکثریت آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شده است

تا کنون حدود ۱۲۰ نفر دستگیر شده‌اند-Sergei GAPON / AFP

در درگیری که پس از انتخابات ریاست جمهوری بلاروس میان پلیس و تظاهرکنندگان ایجاد شد، دست‌کم یک تظاهرکننده کشته و ۱۰۰ تن دیگر دستگیر شدند.

به گفته یک گروه نظارت بر حقوق بشر، مقام‌های رسمی کشور بلاروس ادعا می‌کنند که رهبر خودکامه این کشور، الکساندر لوکاشنکو، با کسب اکثریت آرا برنده انتخابات شده‌است.

معترضان در مینسک، پایتخت این کشور اروپای شرقی، پس از آن به خیابان‌ها سرازیر شدند که یک تلویزیون دولتی اعلام کرد که رئیس‌جمهوری کنونی باز هم برنده شده و دوران ریاست‌جمهوری ۲۶ ساله‌اش تمدید شده‌ است.

نتایج رسمی که روز دوشنبه اعلام شد، نشان می‌دهد که آقای لوکاشنکو ۸۰ درصد آرا را به‌دست‌آورده و کاندیدای اصلی مخالف، سوتلانا تیخانوسکایا تنها ۹.۹ درصد آرا را کسب کرده‌است.

ویدئوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که درگیری‌های بسیار خشونت‌آمیزی میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی رخ داده ‌است. نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور، گلوله‌های لاستیکی، نارنجک‌های صوتی و آب‌پاش برای متفرق کردن جمعیت بلاروسی‌های عصبانی استفاده کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولنتین استفانویچ، از نهاد مدافع حقوق بشر اسپرینگ ۹۶، به خبرگزاری رویترز گفت که یک تظاهرکننده با خودروی ون پلیس زیرگرفته شد و جانش را از دست داد.

ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، بنظر می‌رسد لحظه‌ای را نشان می‌دهد که این وسیله نقلیه (که به طور دقیق قابل تشخیص نیست) یک نفر را در میان دود ناشی از پرتاب گاز اشک‌آور زیر می‌گیرد.

آقای استفانویچ می‌گوید که بر اساس گزارش‌های اولیه نهاد متبوعش، تا کنون حدود ۱۲۰ نفر دستگیر شده‌اند.

فیلم‌هایی از نیروهای طرفدار رژیم که یونیفورم به تن ندارند هم منتشر شد که نشان می‌دهد آن‌ها به میان جمعیت می‌دوند و به ضرب‌وشتم تظاهرکنندگان می‌پردازند. این افراد، گاهی معترضان را به داخل خودروی ون بی‌نشان می‌کشند و از محل دور می‌شوند.

چند روزنامه‌نگار، ازجمله روزنامه‌نگارانی که برای رسانه‌های غربی کار می‌کنند، مورد حمله قرار گرفته و دستگیر شده‌اند.

خارج از مینسک هم معترضان در شهرهای برست، گومل، گرودنو و ویتبسک به خیابان آمده‌اند و در آن شهرها هم پلیس ضدشورش تلاش می‌کند معترضان را متفرق کند.

خانم تیخانوسکایا که پس از دستگیری شوهرش تصمیم گرفته در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کند، ادعا کرد که نتایج انتخابات به نفع آقای لوکاشنکو دستکاری شده و اعلام داشت: «من به چشمان خودم ایمان دارم و اکثریت به ما رای دادند.»

جوانان بلاروس که از رکود اقتصادی و جدی نگرفتن مبارزه با کرونا از سوی آقای لوکاشنکو به ستوه آمده‌اند، در انتخابات از کاندیدای مخالف دولت کنونی حمایت کردند.

خانم تیخانوسکایا، که قبلا معلم بوده، هنگامی که رای خود را به صندوق می‌انداخت، گفت که امیدوار است پلیس به حامیانش حمله نکند، اما رئیس‌جمهوری کنونی قول داده که مخالفانش را مجازات می‌کند.

لوکاشنکو هنگام رای دادن گفت: «آیا می‌خواهید برای سرنگونی دولت تلاش کنید، بشکنید، زخمی کنید، توهین کنید و منتظر باشید که من یا شخص دیگری مقابل شما زانو بزند؟ این اتفاق نمی‌افتد.»

از زمانی که آقای لوکاشنکو در سال ۱۹۹۵ روی کارآمده، هیچ ناظر انتخاباتی اجازه پیدا نکرده که بر انتخابات بلاروس نظارت کند و هیچ انتخاباتی در بلاروس از سوی نهادهای بین‌المللی ناظر، به عنوان انتخابات آزاد و عادلانه به رسمیت شناخته نشده‌است.

© The Independent

بیشتر از جهان