کاهش قیمت ارز برای دومین روز پیاپی

حسن روحانی وعده داده است که امروز طرح «گشایش اقتصادی» در جلسه سران سه قوه مطرح می‌شود

روز موعود برای حسن روحانی فرارسیده است و باید دید که طرح اقتصادی دولت او چیست-ATTA KENARE / AFP

دلار در بازار ایران که در هفته‌های گذشته رکورد قیمت ۲۶ هزار تومان را هم زده بود، حال به کانال ۲۱ هزار تومان وارد شده است.

این برای دومین روز پیاپی است که قیمت ارز در بازار ایران کاهشی شده است.

هم‌اکنون هر دلار آمریکا ۲۱ هزار و ۲۰۰ تومان و هر یورو ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان معامله می‌شود که نسبت به آخرین روز هفته گذشته به ترتیب نزول دو و سه هزار تومانی را تجربه می‌کند.

صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی و وعده او برای کاهش نرخ ارز در روزهای آتی و همچنین وعده حسن روحانی و تیم رسانه‌ای او مبنی بر یک «گشایش اقتصادی» در هفته جاری شاید مهم‌ترین دلایل این کاهش قیمت ارز باشد.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی روز پنج‌شنبه در مصاحبه با صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت که نرخ واقعی ارز با قیمت‌های بازار همخوانی ندارد و در روزهای آینده شاهد اجرای برنامه جدی بانک مرکزی برای واقعی شدن نرخ‌ها خواهیم بود.

او همچنین وعده داد که روند بازگشت ارزهای صادراتی شتاب گرفته و بنابراین بازار با مشکل کمبود عرضه مواجه نخواهد بود.

حسن روحانی نیز در روزهای پایانی هفته گذشته اعلام کرد که «دوشنبه ۲۰ مردادماه طرحی در جلسه سران قوا به نتیجه خواهد رسید که در صورت موافقت مقام معظم رهبری گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود می‌آید.»

حال روز موعود برای حسن روحانی فرارسیده است و باید دید که طرح اقتصادی دولت او چیست. روز گذشته محمدباقر قالیباف در اظهارنظری کوتاه گفت که این طرح هنوز قطعی نیست و نیاز به بررسی‌های کارشناسی دارد. دولت اما اصرار دارد که در موعد مقرر این طرح نهایی شود.

در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد این طرح در رسانه‌ها مطرح شد. در ابتدا گفته شد این گشایش به پذیرفتن FATF مربوط است. این موضوع از سوی مرکز ارتباطات دفتر رئیس‌جمهوری تکذیب شد. همچنین گفته شد که موضوع عرضه‌های بزرگ دولتی در بورس و یا فروش پته‌های نفتی در ازای ارز و طلا ممکن است مقصود باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گمانه به‌ویژه پس از آن مطرح شد که بریده‌ای از سخنان حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران سازندگی در جلسه با حسن روحانی منتشر شد که رد آن توصیه می‌کرد با فروش اوراق فروش مدت‌دار نفتی به مردم، نیاز ارز و طلای دولت تأمین شود.    

انتظار بازار برای تحقق وعده‌های عبدالناصر همتی و حسن روحانی به مثابه یک شمشیر دو لبه است و اگر اتفاقات اقتصادی در روزهای آینده با واقعیت بازار ارز همخوانی نداشته باشد، این روند کاهشی می‌تواند مجدداً معکوس شود.

از اسفندماه سال گذشته که نرخ ارز به صورت دائمی صعودی بوده است، در برخی مقاطع و با وعده مقام‌های سیاسی برای کنترل نرخ ارز یا دخالت در سمت عرضه، شاهد کاهش قیمت‌های دوره‌ای و کوتاه‌مدت بوده‌ایم.   

بیشتر از اقتصاد