کرونا در آمریکا؛ ترامپ فرمان اجرایی کمک‌های مالی را امضا کرد

ترامپ با امضای این فرمان‌های جدید آماده چالشی حقوقی با دموکرات‌ها شد

تیم رئیس جمهوری بر این باور است که اقتصاد کشور باید به ثبات رسد تا رئیس جمهوری شانسی برای پیروزی در انتخابات پیش رو داشته باشد.- JIM WATSON / AFP

در پی بن‌بست مذاکرات در واشنگتن‌ دی‌سی، روز شنبه دونالد ترامپ چندین فرمان اجرایی برای کمک‌های مالی ویروس کرونا امضا کرد تا از ورای سد کنگره، اقدام کند. این اقدام باعث خواهد شد که او به مصاف حقوقی رهبران دموکرات در پایتخت برود.

بر اساس این فرمان‌ها، هفته‌ای ۴۰۰ دلار اضافه برای امریکاییان بیکار ارائه می‌شود و همچنین مالیات چک‌های ماهیانه افرادی که سالانه کمتر از ۱۰۰ هزار دلار درآمد دارند، از آغاز ماه اوت تا پایان سال ۲۰۲۰ کسر نخواهد شد. آقای ترامپ همچنین وعده داد که اگر در انتخابات سال جاری میلادی دوباره پیروز شود، این مالیات‌ها را خواهد بخشید.

فرمان اجرایی دوم تضمین خواهد کرد که اجاره‌‌نشینان و آن بخش از مالکان خانه که هنوز قسط می‌پردازند، در دوران این بیماری عالم‌گیر خانه و کاشانه خود را از دست ندهند. فرمان سوم، مزایای بیمه بیکاری برای شهروندانی که در بحبوحه این بیماری عالم‌‌گیر کار خود را از دست داده‌اند، پس از اتمام بودجه صندوق کمک به بیکاران نیز توسعه می‌دهد. بر اساس این فرمان، علاوه بر کمک‌های ایالتی، دولت فدرال هم هفته‌ای ۴۰۰ دلار برای بیمه بیکاری خواهد پرداخت.

رئیس جمهوری ادعا کرد که به‌رغم آن که کنگره در ماه مه به سرعت لغو قانون هیروز را تصویب کرد که میلیاردها دلار کمک مالی برای امریکاییان فراهم ‌می‌آورد، دموکرات‌ها از پذیرش بسته کمکی جمهوری‌خواهان «خودداری کردند»، و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، و چاک شومر، رهبر اقلیت مجلس سنا، این «لوایح» را گروگان گرفته‌اند.

آقای ترامپ بخش اول مصاحبه مطبوعاتی خود در روز شنبه را به حمله به قانون هیروز و رای‌گیری از طریق پست اختصاص داد و ادعا کرد که ایالاتی نظیر نوادا «قطعا زیرساخت‌های لازم را برای توسعه طرح ارسال پستی آرای غایب ندارند.»

فرمان چهارمی که رئیس جمهوری روز شنبه امضا کرد، سیاست‌های فعلی در قبال لغو بازپرداخت وام‌های دانشجویی را تا پایان سال جاری میلادی توسعه داد و او افزود لغو بازپرداخت وام دانشجویی احتمالا بعد از انقضای آن در اوایل سال ۲۰۲۱ نیز به سرعت مجددا تمدید خواهد شد.

آقای ترامپ به طور عمده طی مذاکرات دولت خود با رهبران کنگره غایب بود. در آن مذاکرات که در روزهای اخیر به بن‌بست رسید، مارک میدوز، رئیس کارگزینی دولت، و استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری، از جانب رئیس جمهوری وظیفه مذاکره را بر عهده داشتند.

رئیس جمهوری در شامگاه جمعه در باشگاه گلف خود گفت: «اگر دموکرات‌ها به گروگان‌گیری این بسته کمکی حیاتی ادامه دهند، من از اختیارات خود استفاده خواهم کرد تا کمک لازم را برای امریکاییان فراهم کنم.»

دموکرات‌ها گفتند که درخواست هزینه‌های خود را از ۳.۴ تریلیون دلار را به ۲ تریلیون دلار کاهش خواهند داد، اما گفتند که کاخ سفید نیز باید بسته پیشنهادی خود را افزایش دهد. جمهوری‌خواهان اختصاص هزینه‌ای ۱ تریلیون دلاری را پیشنهاد داده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشاوران کاخ سفید که نگران به بن‌بست رسیدن این مذاکرات بودند، ترس این را داشتند که عدم مصالحه بر سر توافقی ممکن است باعث ورود آسیب بیشتر به احیای اقتصاد کشور شود که همینک نیز نشانه‌هایی از آهسته‌تر شدن نرخ احیای آن مشاهده می‌شود. گزارش مشاغل روز جمعه گرچه از سطح انتظارات پیشی گرفت، اما نسبت به دو ماه گذشته کمتر بود. بخشی از آن نزول به خاطر ظهور مجدد ویروس بود که باعث شد بعضی ایالات بازگشایی کسب‌وکارها را به تعویق اندازند.

تیم رئیس جمهوری بر این باور است که اقتصاد کشور باید به ثبات رسد و نشانه‌هایی از رشد اقتصادی نشان دهد تا رئیس جمهوری شانسی برای پیروزی در انتخابات پیش رو داشته باشد. مشاوران امیدوار بودند که تبلیغ امضای این فرمان‌های اجرایی نشان دهد که آقای ترامپ در این دوران بحرانی اقدام‌هایی اتخاذ کرده است. اما این اقدام همچنین این باور را تقویت خواهد کرد که رئیس جمهوری که وقتی به قدرت رسید ادعا کرد که فردی اهل مذاکره و به توافق رسیدن است، قادر به کسب هیچ توافقی با رقبای سیاسی خود نیست.

همچنین، فرمان‌های اجرایی رئیس جمهوری نفوذ کمتری از قانون‌گذاری مجلس ایالات متحده خواهد داشت.

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان