طلا باز هم گران می‌شود

تحلیلگران می گویند قیمت طلا همچنان صعودی خواهد ماند

کاهش ارزش دلار آمریکا هم به‌عنوان یکی از دلایل افزایش قیمت طلا مطرح می‌شود-JOEL SAGET / AFP

با وجودی که قیمت طلا در روزهای اخیر رکوردی تاریخی شکسته، تحلیل‌گران می‌گویند که قیمت این فلز ارزشمند باز هم افزایش می‌یابد.

هر اونس طلا در روزهای اخیر با چنان سرعتی رکورد دو هزار دلار را زد که موجب شد برخی نگران اصلاح قیمت شوند. اما بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که بحران ویروس کرونا، سرمایه‌گذاران را تشویق به خرید شمش می‌کند و قیمت طلا به این روند افزایشی ادامه می‌دهد.

روز چهارشنبه قیمت طلا به دو هزار و ۵۵ یورو رسید و این فلز قیمتی را به بهترین دارایی سال ۲۰۲۰ تبدیل کرد. امروز، پنج‌شنبه، ۱۶ مردادماه، قیمت هر اونس طلا اندکی پایین آمده و به دو هزار و ۴۲ دلار رسیده است. اما بر اساس پیش‌بینی‌ها، این کاهش قیمت موقتی است.

 قیمت هر اونس طلا در سال جاری ۵۰۰ دلار و در سال گذشته ۲۰۰ دلار افزایش داشته است.

بر اساس اعلام شورای طلای جهانی، یکی از دلایل صعود قیمت به این موضوع برمی‌گردد که سرمایه‌گذاران ۹۲۲ تن طلا به ارزش ۶۰ میلیارد دلار به قیمت‌های روز، به ذخایر وجوه مبادله‌ای امسال اضافه کرده‌اند.

سرمایه‌گذاران، طلا را یک دارایی می‌دانند که ارزش خود را حفظ می‌کند. این درحالی است که بحران سلامت و چاپ پول از سوی بانک‌های مرکزی بر سایر بازارها تأثیر منفی گذاشته و به افزایش قیمت طلا کمک کرده است.

کاهش ارزش دلار آمریکا هم به‌عنوان یکی از دلایل افزایش قیمت طلا مطرح می‌شود. دیروز شاخص دلار در برابر ارزهای رقیب ۰.۳ درصد افت کرد. به‌این‌ترتیب، طلا برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر تمام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان اقتصادی انفجار دو روز پیش بیروت را یکی از عوامل افزایش قیمت طلا می‌دانند. پس از این انفجار، هر اونس طلا به قیمت تاریخی دو هزار دلار رسید. پس از مشخص شدن اینکه دلیل انفجار بیروت حمله نظامی نبوده، قیمت طلا ۹ دلار کاهش یافت اما چند ساعت بعد، دوباره روند افزایشی را در پیش گرفت.

در ایران نیز امروز پنج‌شنبه، ۱۶ مردادماه، هر گرم طلای ۱۸ عیار یک‌میلیون و ۱۲۶ هزار و ۵۵۰ تومان معامله می‌شود. قیمت سکه هم به ۱۱ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

این در حالی است که هفته گذشته محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر گفت: «خریدوفروش مصنوعات طلا در بازار به صفر رسیده و بازار طلا در رکود شدیدی به سر می‌برد.»

 رکود بازار طلا در ایران با توجه به نزدیک شدن به ماه محرم طبیعی دانسته می‌شود.

بیشتر از اقتصاد