انفجارهای بیروت؛ دو انفجار مهیب پایتخت لبنان را تکان داد

برای ساکنین محله مجاور این انفجار خسارات زیادی به بار آمده است

دو انفجار شدید مرکز بیروت را تکان داده است. گمان می رود در این حادثه ده‌ها نفر کشته شده باشند. پس از این انفجار ابری «قارچی شکل» فضا را پر کرده است.

این انفجارها در بندر بیروت، مرکز لبنان رخ داده که جنب مرکز تجارتی قلب بیروت است.

ساختمان های اطراف خسارت دیده و پنجره هایشان شکسته است.

ایندیپندنت شاهد جراحت چندین نفر بوده که با جمجمه خون آلود در پشت چند موتورسیکلت از میان خیابانهای پوشیده از خرده شیشه به بیمارستان منتقل می‌شده‌اند. 

حصارهای فلزی جلوی فروشگاه‌ها تکه تکه شده و اتوموبیل‌های ساکنان آپارتمانهای خیابانهای این ناحیه از میان رفته است. 

گروه های مردم بهت زده و عمدتا مجروح در خارج ازمحوطه بیمارستان های بیروت جمع شده اند.

هنوز تعداد تلفات انفجارها روشن نشده، اما حمد حسن، وزیر بهداشت لبنان گفته است که این واقعه «تعداد بسیاری را مجروح کرده» و خسارات بسیاری ببار آورده است.  

خبرگزاری دولتی «ان ان آ» می گوید عملیات تخلیه مردم از این منطقه در جریان است.

خبرگزاری فرانسه از قول یک منبع امنیتی گزارش داده که «دهها» نفر در این انفجار مجروح شده اند اما شبکه خبری «المیادین» با استناد به اظهارات وزیر بهداشت گفته است تعداد مجروحین می تواند بالغ بر صدها نفر باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفت: «یک توپ آتش و دود را برفراز بیروت دیدم. مردم جیغ می کشیدند و می دویدند. بالکن های ساختمان ها از جای خود کنده شده و پنجره های ساختمان های بلند شکسته و روی سطح خیابان ها ریختند.»

لرزش ناشی از این انفجار در ارتفاعات حومه بیروت در ۲۰ کیلومتری پایتخت  نیز إحساس شد. شدت این انفجار درها و پنجره های ساختمان های بیروت را از جای کند.

گفته می شود ارتش لبنان نیروهای تقویتی به محل اعزام داشته است.

کپشن توییتر: ویدئویی که از انفجار #بیروت در کانال واتس آپ به دستم رسید تایید می کند که این واقعه در بند بیروت رخ داده است.

هنوز عامل این انفجار روشن نشده، اما خبرگزاری دولتی لبنان، ان ان آ، و دو منبع امنیتی می گویند واقعه در بندر بیروت رخ داده که محل انبارهای مواد منفجره بوده است.

با وجود این هنوز علت انفجار و نوع مواد منفجره که در این انبارها نگاهداشته می شده مشخص نشده است.

یک کاربر توئیتر می گوید لرزش این انفجار تا قبرس هم إحساس شده بوده است.

این واقعه در گرماگرم ناآرامی های شدید سیاسی و تنش های اقتصادی درلبنان رخ داده که این کشور را با وخیم ترین بحرانهایش در دهه های گذشته رو به رو کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان