تب سرمایه‌گذاری بعدی متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری «اخلاق مدار» است

سرمایه‌گذاران در این صندوق می‌توانند نسبت به محل درآمد خود احساس خوبی داشته باشند

سرمایه‌گذاران نسبت به اخلاقی بودن سودآوری شرکت‌ها از جمله شرایط کاری حساس‌تر شده‌اند-JUNI KRISWANTO / AFP

آیا حس و حال انجام هیچ کاری را ندارید؟ اصلا تنها نیستید. بنابراین بیایید خبر خوب نابی را از نظر بگذرانیم.

دی ور، شرکت مشاوره مالی، می‌گوید بیش از یک چهارم (۲۶ درصد) مشتریان ثروتمندش یا به دنبال سرمایه‌گذاری در طرح‌های مسئولانه و پایا برای محیط زیست هستند یا در حال حاضر هم فعالانه در این عرصه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در پرتو شیوع کووید-۱۹ بحث‌های زیادی بین مردم در گرفته است که از سرمایه‌داری انتظار دارند عملکرد بهتری داشته باشد.

بیانیه شرکت دی ور مهم است، چرا که حاکی از آن است که افراد پولداری که به دنبال وقوع این تغییرند، در حال حاضر نیز واقعا مشغول انجام این کارند.

نایجل گرین، مدیرعامل و بنیان‌گذار این شرکت کارگزاری، گفت: «بنیادی که سرمایه‌گذاری‌هایی که از نظر محیط ‌زیستی، اجتماعی و دولتی مورد بررسی قرار می‌گیرند، ارائه و ترویج می‌کنند، در چند ماه گذشته در نظر سرمایه‌گذاران بسیار بیشتر از گذشته ارزشمند تلقی می‌شوند. چرا؟ این تاثیر کووید-۱۹ است که ارزش‌ها و اولویت‌ها را در جامعه ما تغییر داده است.»

او ادامه داد: «این بیماری عالم‌گیر توجه همه ما را کاملا معطوف این کرده است که بهداشت سیاره ما چگونه بر سلامت انسان که به نوبه خود بر زندگی و مشاغل ما تاثیر خواهد گذاشت، اثر می‌گذارد. این تغییرات در ارزش‌های جامعه و واقعیات اقتصادی جدید بدین معنی است که واکنش شرکت‌ها به این وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در سراسر جهان و سیاست‌های اداری و اجتماعی آنان در این زمینه، به شدت مورد بررسی و موشکافی سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.»

این مسئله می‌تواند دلیل محبوبیت صندوق‌های منطبق با استانداردهای محیط ‌زیستی، اجتماعی و دولتی را توضیح دهد که جایی در آن‌ها برای شرکت‌هایی که در واکنش به این بیماری عالم‌گیر بد عمل کردند یا حتی شاید شرکت‌هایی دیگر، وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابراین، سرمایه‌گذاران در این صندوق می‌توانند نسبت به محل درآمد خود احساس خوبی داشته باشند و خیال‌شان راحت باشد که با این سرمایه‌گذاری، بخشی از راه‌حل موجود خواهند بود. ولی آیا می‌شود هم سیاره را نجات داد و هم سود هم برد؟ بله، می‌توانید هر دو را با هم داشته باشید.

نکته مهمی که باید بدان اشاره کرد، این است که مدیران صندوق‌هایی که به استانداردهای محیط‌ زیستی، اجتماعی و دولتی پیوسته‌اند و واقعا به این بخش تعهد دارند، معمولا این روند را در سایر صندوق‌های بررسی‌‌ناشده خود نیز پی می‌گیرند.

شرکت «مدیریت حقوقی و کلی سرمایه‌گذاری» نمونه شرکتی است که پیشینه مدیریت فعال سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی در صنایع گوناگون دارد. این شرکت سالانه فهرستی از شرکت‌هایی منتشر می‌کند که از سرمایه‌گذاری‌های آینده آن مستثنی خواهد شد و با سایر صندوق‌های خود، علیه هیات مدیره‌های آن‌ها رای می‌دهد.

آقای گرین می‌گوید، دلایلی وجود دارد که باور کنیم تمایل به صندوق‌های سرمایه گذاری اخلاق مدار رو به رشد خواهد بود و این فقط نتیجه بحران عالم‌گیر فعلی نیست. نسل جوان‌تر که سعی دارد در اقدامی گروهی نسبت به مسایل و موضوعات اجتماعی آگاه باشد، به شدت از روند انتقال ثروت از طریق میراث به خاطر بحران بهداشتی فعلی سود خواهد برد.

با دریافت آن میراث یا از طریق جمع‌آوری منابع مالی از طریق تلاش‌های خود، این نسل باعث محبوبیت بیشتر صندوق‌های اخلاقی خواهد شد.

او این صندوق‌ها را در کنار سرمایه‌گذاری در دنیای فناوری، «تب سرمایه‌گذاری» بعدی توصیف کرد.

اگر او درست بگوید، آنگاه شرکت‌ها نیز باید از خواب غفلت بیدار شوند.

با محبوب‌تر شدن و رشد صندوق‌های اخلاقی که باعث می‌شود سهم بیشتری در بازار داشته باشند، شرکت‌هایی که نتوانند استانداردهای لازم را کسب کنند، از حضور در این صندوق‌ها باز می‌مانند و دسترسی به منبع روبه ‌‌رشد و پایداری از سرمایه‌گذاری را از دست می‌دهند.

بنابراین در مقایسه با شرکت‌هایی که حائز استانداردهای لازم صندوق‌های اخلاقی‌اند، شرکت‌های دیگر مجبور خواهند بود برای دریافت سرمایه مورد نیاز هزینه بیشتری بپردازند.

بعضی از اقداماتی که شرکت‌ها در گذشته انجام داده‌اند، بر فرض اقداماتی نظیر کاهش مخارج، تولید زباله بدون تمیز کردن آن، و رفتار بد با کارگران، ممکن است باعث شکست این شرکت‌ها در اثر آن اعمال شود.

این واقعیت که صندوق‌های اخلاقی در دوران بحران اقتصادی حاصل از این بیماری عالم‌گیر نیز عملکرد خوبی داشته‌اند، آن‌ها را جذاب‌تر می‌کند.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد