سیاستمداران چگونه در سخنرانی جلب توجه می‌کنند

نیکیتا خروشف در سال ۱۹۶۰ کفشش را در سازمان ملل از پای درآورد و روی میز زد

دیوارنگاری در ملبورن با طرحی از اسکات موریسون، وزیر دارایی استرالیا، که تکه زغال را در دست دارد- William WEST / AFP

«جاناتان ایزابی» خبرنگار و نویسنده، پس از آن که بوریس جانسون یک ماهی دودی را در آخرین خطابیه انتخاباتیش به رای‌دهندگان در مقابل دوربین تکان داد (و گفت مقررات اتحادیه اروپا تجارت ماهی را به خطر می‌اندازد) به مواردی معروفی در تاریخ اشاره کرده که سیاستمداران برای تاکید بر اظهاراتشان به نمایش اشیاء متوسل شده‌اند.

۱. تکه‌ای کاغذ: نویل چمبرلین، پایگاه  هوایی هِستون، ۱۹۳۸. «امروز صبح بار دیگر با آقای هیتلر،صدراعظم آلمان، صحبت کردم. این کاغذی است که نام او و مرا بر خود دارد.» این را اریه کوولر، فیل رایلی و ادرین مک منامین گفته‌اند.

۲. کفش او: نیکیتا خروشف؛ او در سال ۱۹۶۰ کفشش را در سازمان ملل از پای درآورد و روی میز زد. این عمل بیشتر به خاطر اعتراض به تخطی از قوانین بود تا بخشی از سخنرانی او، اما به هر حال حساب می‌شود. گراهام کربی گفت هارولد مک میلان، نخست وزیر بریتانیا خواهان ترجمه این عمل شد.

۳. خاک پاک کن: مارگرت تاچر، کنفرانس حزب محافظه‌کار، بلک پول، ۱۹۷۵. رهبر جدید حزب اقلیت از یک خاک پاک کن استفاده کرد که بگوید باید خاک رسوب شده سوسیالیسم را از تریبیون پاک کرد. این عمل در جریان سخنرانی ویلی وایتلا صورت گرفت تا سخنرانی خود خانم تاچر؛ ممنون از استیو مارتین. 

۴. دستبند آهنین: ادوینا کاری، کنفرانس حزب محافظه کار، بلک پول ۱۹۸۱. او خواهان سیاست‌های سختگیرانه‌تری در مورد قوانین و مقررات ویلی وایتلا، وزیر کشور بود.

۵. کیف فروشگاه پرینسیپال: دیوید هانت، کنفرانس حزب محافظه‌کار در دهه ۱۹۹۰. وزیر کابینه، جان میجر گفت: «این کیف – از فروشگاه مد پرینسیپال - أصول و ارزش های حزب کارگر است. او سپس آن را پشت و رو کرد تا نشان دهد خالی است و آن را دور انداخت.» دنی فینکل اشتاین این را گفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۶. پای گوسفند: ایان لیدل گرینجر، کنفرانس حزب محافظه‌کار، بلک پول ۱۹۹۹. نماینده استان «دِووُن» که از سال ۲۰۰۱ نماینده پارلمان بوده، با خشم هرچه تمام‌تر پای یک گوسفند را به نشانه اعتراض به سیاست کشاورزی حزب کارگر روی صحنه تکان داد. 

۷. نشریه فایننشال تایمز: فرانسیس ماد، بازهم در کنفرانس حزب محافظه کار، سال ۱۹۹۹. سخنگوی وزارت دارایی در سایه «با کبکبه» یک شماره قدیمی این نشریه را که در آن گوردون براون وعده کاهش مالیات‌ها را داده بود، تکه‌تکه کرد.

۸. گلوله برف: جیمز اینهُف، سنای آمریکا، سال ۲۰۱۵. سناتورها اغلب در تلاش مذبوحانه برای جالب کردن سخنرانی‌های کسالت‌آورشان از ابزار عینی مثل عکس استفاده می‌کنند. سناتور جمهوری‌خواه از ایالت اوکلاهما یک گلوله برف را برای جلب توجه (موفقیت‌آمیز) به صحن سنا آورد تا بگوید تغییرات اقلیمی واقعیت ندارد. سام ویلسون این را گفته است.

۹. تکه زغال: اسکات موریسون، پارلمان استرالیا سال ۲۰۱۷. وزیر دارایی استرالیا از حزب لیبرال تکه زغال را بالا گرفت تا نشان دهد «چگونه دولت در کانبرا چراغ‌ها را روشن و قیمت‌ها را پایین نگاه خواهد داشت، حرکت به سوی سوسیالیسم را متوقف یا از افکار جنایت‌کارانه علیه نیروگاه‌های زغال سنگ ممانعت خواهد کرد.» با سپاس از ریچارد ادینجر از نشریه گاردین. 

۱۰. بخشی از یک پهپاد ایرانی: بنیامین نتانیاهو، کنفرانس امنیت بین‌المللی، آلمان سال ۲۰۱۸. نخست وزیر اسرائیل اغلب اظهاراتش را با نشان دادن تصویر، سند و کاریکاتور همراه می‌کند، اما این بار با خود تکه‌ای از یک پهپاد تخریب شده را همراه آورده بود که به گفته او توسط اسرائیل سرنگون شده بود. این را دیوید وبستر، ایلن لوی و اوُمِر لِو گفته‌اند.

© The Independent