مایک پومپئو: ورود چین به ایران به بی‌ثباتی‌های خاورمیانه دامن می‌زند

هشدار دوباره وزیر امور خارجه آمریکا در مورد لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران

حکومت‌های ایران و چین آزادی را در سرزمین‌های خود زیرپا می‌گذارند و تهدیدی برای امنیت به شمار می‌روند-POOL / Getty Images via AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با فاکس‌نیوز، ورود چین به ایران را عامل بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه خواند و بار دیگر در مورد لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی هشدار داد.

پومپئو،‌ جمهوری اسلامی و جمهوری خلق چین را دو حکومتی توصیف کرد که نه تنها به‌ آزادی در سرزمین احترام نمی‌گذارند، بلکه تهدیدی برای امنیت به شمار می‌روند و اکنون دست به دست یکدیگر داده‌اند.

اشاره وزیر امور خارجه آمریکا به سند راهبردی همکاری‌های ایران و چین است که اخیرا دولت ایران آن را به تصویب رسانده و می‌گوید چشم‌اندازی از همکاری ۲۵ساله بین تهران و پکن است. البته این یادداشت هنوز با امضاء دو طرف به قرارداد تبدیل نشده است. در حالی که برخی ناظران آن را گامی در جهت پروپاگاندای جمهوری اسلامی و بدون ضمانت اجرایی توصیف می‌کنند، ‌گروهی دیگر بر این باورند که این می‌تواند یک ترکمنچای دیگر و سندی برای حراج و تاراج آب و خاک ایران باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایک پومپئو با اشاره به اینکه آمریکا تحریم‌ها را علیه ایران و چین افزایش خواهد داد، تاکید کرد لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به معنی دسترسی ایران به تسلیحاتی است که چین و روسیه می‌خواهند به ایران بفروشند.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا پیامد این روند بیش از همه متوجه خاورمیانه خواهد بود.

تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران پنج سال پس از اجرای برجام در ۲۷ مهرماه سال جاری به پایان می‌رسد.

آمریکا و متحدان‌اش مدت‌ها است تلاش می‌کنند با ادعای تهدید‌های ناشی از لغو این تحریم‌ها برای ثبات و امنیت منطقه، این تحریم‌ها را تمدید کنند.

در حال حاضر قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران که آمریکا آن را تدوین کرده، بین اعضای شورای امنیت به گردش درآمده است.

آمریکا می‌گوید در صورتی که روسیه یا چین به عنوان دو عضو دایم شورای امنیت با این تحریم‌ها مخالفت کنند، ‌مکانیسم ماشه را فعال می‌کند که می‌توان در بازه زمانی ۶۵روزه همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را دوباره برقرار کند.