نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا مخالف درخواست ترامپ

رهبر جمهوری‌خواهان در کنگره: امکان ندارد انتخابات در روز معین انجام نشود

به نظر می‌رسد این که متحدان رئیس جمهور در کنگره بلافاصله پیشنهاد او را رد کرده‌اند، موضع او را قدری تضعیف کرده باشد- CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

پیشنهاد دونالد ترامپ برای به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری به سرعت از طرف بسیاری از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره رد شده و رئیس جمهور را ناگزیر از تعدیل موضعش کرده است.

واکنش اعضای جمهوری‌خواه کنگره با تقبیح همگانی اعضای دموکرات نیز روبه‌رو شده است. برخی از اعضای حزب خود آقای ترامپ نیز این پیشنهاد را قویا رد کرده‌اند.

مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا و یکی از نامزدهای پیشین ریاست جمهوری گفته که آقای ترامپ «هر پیشنهادی می‌خواهد می‌تواند بکند» اما «قانون تغییرناپذیر است. ما انتخاباتی خواهیم داشت که مشروع، معتبر و مانند سایر انتخابات گذشته خواهد بود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوین مک کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان نیز با موضعی مشابه، مصرانه گفته است که «امکان ندارد انتخابات در روز معین انجام نشود».

چاک گرَسلی، سناتور ایالت آیووا نیز این نظریه را بلافاصله رد کرد و گفت: «تفاوتی نمی‌کند در این کشور چه کسی چه چیزی بگوید. ما کشوری استوار بر حکومت قانون هستیم و تا آن جا که قوانین عوض نشده یا قانون اساسی تغییر نکرده باید قوانین (جاری) را مراعات کنیم.»

هرگونه تغییر در نحوه برگزاری انتخابات مستلزم مصوبه کنگره است، و آقای ترامپ شخصا اختیاری برای تغییر تاریخ برگزاری انتخابات ندارد. به نظر می‌رسد این که متحدان رئیس جمهور در کنگره بلافاصله پیشنهاد او را رد کرده‌اند، موضع او را قدری تضعیف کرده باشد.

روز پنج‌شنبه، در حالی که جنجال بر سر این مساله اوج گرفته بود، آقای ترامپ در کنفرانس خبری کاخ سفید ضمن عقب‌نشینی از پیشنهادش برای تعویق تاریخ انتخابات تاکید کرد که در این انتخابات «تقلب» خواهد شد و این که «این متقلبانه‌ترین انتخابات در تاریخ (آمریکا) خواهد بود».

او افزود: «من نمی‌خواهم (انتخابات را) به تعویق بیندازم. من هم انتخابات را (در روز معین) می‌خواهم. اما در عین حال نمی‌خواهم سه ماه صبر کنم تا ببینم آراء انتخاباتی گم شده و انتخابات بی‌معنی شده است.

این است آن چه که اتفاق خواهد افتاد، استیو! منطقی است. همه آن را می‌دانند. افراد باهوش می‌دانند. ممکن است احمق‌ها ندانند و برخی افرادی که نمی‌خواهند در موردش صحبت کنند اما می‌دانند.

ما انتخاباتی می‌خواهیم که در جریان آن مردم (به حوزه‌های اخذ رای) بروند. اسمتان چیست؟ نامم این و آن است و یک دفتر را امضاء می‌کنید. من سال‌ها این کار را کرده‌ام...

ما شاهد دردسرهای زیادی هستیم. آیا می‌خواهم تاریخ انتخابات تغییر کند؟ نه! اما خواهان یک انتخابات توام با تقلب هم نیستم. این انتخابات – اگر سر بگیرد - یکی از متقلبانه‌ترین انتخابات در تاریخ (آمریکا) خواهد بود.»

آقای ترامپ در واقع در سال‌های گذشته به ویژه در فلوریدا از طرق پست رای داده است.

هرچند شواهدی دال بر این وجود ندارد که دادن رای از طریق پست موجب تقلب گسترده در انتخابات می‌شود، اما شمارش آرای پستی در انتخابات مقدماتی در ایالات کلیدی بسیار کند بوده است. گزارش شده که در برخی نواحی ایالت نیویورک تا ۲۸ درصد آرای پستی به خاطر مشکلات در پاکت‌ها یا تمبرهای پستی یا امضای رای‌دهنده دور انداخته شده است.

برخی از مخالفان آقای ترامپ این احتمال را مطرح کرده‌اند که ممکن است رئیس جمهور به اتکاء به این که در نتیجه انتخابات تقلب شده، از ترک کاخ سفید خودداری کند. اما جو بایدن، که ماه‌ها پیش گفته بود ممکن است آقای ترامپ درصدد تعویق تاریخ انتخابات بربیاید گفته است اطمینان دارد اگر رئیس جمهور کاخ سفید را ترک نکند، افراد ارتش «به سرعت» او را به خارج از مقر ریاست جمهوری اسکورت خواهند کرد.

© The Independent