سفیر چین نقض حقوق بشر در کشورش را «دروغ قرن» خواند

لیو شیائومینگ، سیاستمداران بریتانیایی را به استفاده از فضای مسموم برای رسیدن به جنگ سرد متهم کرد

لیو شیائومینگ سفیر چین در بریتانیا- TOLGA AKMEN / AFP

سفیر چین در بریتانیا هشدار داد که «جنگجویان جنگ سرد» قصد دارند به روابط پکن و بریتانیا آسیب برسانند و فتنه تازه‌ای به راه بیاندازند.

لیو شیائومینگ، در یک کنفرانس خبری اینترنتی با رسانه‌های انگلیسی، تأکید کرد که اختلافات بر سر موارد نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ، شرکت فناوری هوآوی، و هنگ‌کنگ «فضا را به شدت مسموم» کرده است.

وی گفت «چین قوی‌تر باعث رسیدن به دنیایی امن‌تر، پایدارتر و موفق‌تر خواهد شد. اما برخی سیاسیون انگلیسی به چیزی جز جنگ سرد فکر نمی‌کنند.»

وی ادامه داد «آنها دائم از تهدیدات چین سخن می‌گویند و چین را دشمن می‌پندارند و تهدید به جدایی از چین می‌کنند و حتی ندای جنگ سرد با چین سر می‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر پکن، که سخنان وی با تبلیغات ویدیویی نزدیک به یک ساعت طول کشید، هر گونه سوء استفاده از مسلمانان اویغور را رد و ادعاهای گروه‌های حقوق بشری را «دروغ قرن» توصیف کرد.

آقای لیو گفت «چین حاکمیت انگلستان را محترم می‌شمارد و هرگز به امور داخلی انگلستان دخالت نکرده است. پس مهم است که انگلستان نیز همین کار را بکند و با احترام به حاکمیت چین از مداخله به امور هنگ‌کنگ، که امور داخلی چین است، دست بر دارد تا خللی بر روابط بین دو کشور ایجاد نشود.»

وضع قانون امنیت ملی جدید در هنگ‌کنگ دولت بریتانیا را بر آن داشت تا حقوق فوق‌العاده‌ای برای مهاجرت هنگ‌کنگی‌ها به انگلستان در نظر بگیرد و به علاوه معاهده استرداد مجرمین بین دو طرف را به حالت تعلیق درآورد. چین نیز در پاسخ گفته که گذرنامه اتباع خارجی بریتانیا را به عنوان یک سند مسافرتی قانونی به رسمیت نمی‌شناسد.

در عین حال، انگلستان در اقدامی به پیروی از آمریکا، شرکت چینی هوآوی را از شرکت در شبکه ۵ جی بریتانیا، به بهانه مسائل امنیت ملی، حذف کرد. اقدامی که نسبت به مواضع قبلی، یک چرخش ۱۸۰ درجه محسوب می‌شود.

به همین دلیل، دولت بوریس جانسون از سوی برخی از نمایندگان حزب محافظه‌کار تحت فشار قرار گرفته که موضع شدیدتری در قبال چین بگیرد. حزب کارگر و سایر احزاب مخالف نیز فشار می‌آورند تا دولت به خاطر نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ، چین را مورد تحریم‌های هدفمند قرار دهد. چین می‌گوید بازداشتگاه‌های بزرگی که در گزارش‌های حقوق بشری آمده «اردوگاه افراطی‌زدایی» هستند.

به گفته لیو «امید ما این است که انگلستان در مقابل فشار و تحریک برخی کشورها دوام آورده و فضا را برای سرمایه‌گذاران چینی باز، سالم، شفاف و عاری از تبعیض کند تا اطمینان شرکت‌های چینی موجود در این کشور به جای قبلی باز گردد.»

وی افزود که پس از عبور از مسائل برگزیت و کووید-۱۹ «بی‌نهایت فرصت برای همکاری بین چین و انگلستان در زمینه‌های تجاری، خدمات پولی، علم و فناوری، آموزش و بهداشت وجود دارد. دشوار می‌توان بریتانیایی را در جهان تصور کرد که چین را نادیده بگیرد.»

به گفته او «جدایی از چین به معنی نادیده گرفتن فرصت‌ها، نادیده گرفتن پیشرفت و نادیده گرفتن آینده است.»

او گفت امیدوار است دو کشور «خرد و توانایی» کافی برای حل اختلاف داشته باشند و «اجازه ندهند نیروهای ضد چینی و جویندگان جنگ سرد به روابط بین دو کشور خدشه وارد کنند.»

به گفته او «بریتانیای کبیر بدون سیاست خارجی مستقل نمی‌تواند کبیر باشد.»

© The Independent