شرکت مردم هنگ کنگ در انتخابات بی‌سابقه بوده است

شرکت بی‌سابقه مردم هنگ‌کنگ در انتخابات شوراهای محلی شهر

Philip FONG / AFP تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات امسال از سال ۲۰۱۵ هم بیشتر بوده است

روز یکشنبه تعداد بی‌سابقه‌ای از شهروندان هنگ کنگ در انتخابات شوراهای محلی شهر شرکت کردند. تعداد رای‌دهندگان به مراتب از سال ۲۰۱۵ بیشتر بود.  

این انتخابات در پی شش ماه اعتراض‌های طرفداران دموکراسی که گاه به خشونت کشیده شد، به عنوان محکی برای میزان حمایت از «کری لم»، رئیس اجرایی هنگ کنگ، دیده می‌شود.

حملات بی‌رحمانه علیه نامزدهای انتخاباتی در هفته‌های اخیر، و تلاش مقامات شهر در سرکوبی تقاضای مردم برای حق رای همگانی، توجه جهان را به دولت هنگ کنگ که زیر حکومت چین قرار دارد، جلب کرد. 

پیش از برگزاری انتخابات، گروه‌های طرفدار دموکراسی از معترضان خواستند تا جریان رای‌گیری  را مخدوش نکنند، و به نظر می‌رسد که تا این لحظه، آرامش بر شهر حکمفرما بوده است.

اطلاعات منتشر شده از طرف دولت، حاکی از آن است که ۶.۲ میلیون نفر،  یعنی ۶۳ درصد شهروندان هنگ کنگ، تا ساعت ۷:۳۰ بعدازظهر  به پای صندوق‌های رای رفته بوده‌اند. با توجه به این که هنوز سه ساعت تا تعطیل حوزه‌های رای‌گیری باقی مانده است، نسبت به انتخابات پیشین، به نظر می‌رسد ۵.۱ میلیون نفر بیشتر در انتخابات شرکت کرده باشند. 

قرار است نخستین نتایج تا پیش از نیمه شب اعلام شود.

خانم «لم» که تحت‌الحمایه پکن است، ضمن دادن رای در مقابل دوربین‌های تلویزیون، گفت که دولتش – که به خاطر ارتباط نداشتن با مردم مورد انتقاد است- «بیش از گذشته» به نظرات شوراهای محلی  توجه خواهد کرد.

خانم لم گفت: «امیدوارم این ثبات و آرامش به انتخابات امروز محدود نشود، بلکه نشان دهد که همه مایل نیستند هنگ کنگ بار دیگر به دامن هرج و مرج بیفتد.»

اما بسیاری از شهروندان هنگ کنگ امیدوارند که نامزدهای طرفدار دموکراسی در انتخابات پیروز شوند.

مینگ لی، ۲۶ ساله، که در بخش برگزاری رویدادها کار می‌کند، اظهار امیدواری کرد که شرکت گسترده مردم در انتخابات به سود هواداران دموکراسی برای دستیابی به کرسی‌هایی تمام شود که تاکنون کاندیداهای طرفدار پکن آن را اشغال کرده بوده‌اند.

او به خبرگزاری رویترز گفت: «امیدوارم این انتخابات در رویارویی با طرفداران دولت، صدای بیشتری به طرفداران دموکراسی بدهد.»  

«مسایل اجتماعی باعث شد که تعداد بیشتری از مردم در انتخابات رای بدهند و روی موارد سیاسی تمرکز کنند.»

«تز»، کارمند ۳۰ ساله بخش خدمات، گفت که تعداد (کثیر) شرکت کنندگان در انتخابات، نمایانگر عزم مردم است. او افزود:«تعداد بالای رای‌دهندگان، بدون تردید، منعکس کننده امید مردم هنگ کنگ برای یک حق رای همگانی واقعی است.» 

در این انتخابات، تعداد ۱۱۰۴ نامزد برای احراز ۴۵۲ کرسی شوراهای محلی رقابت می‌کنند. ۱.۴ میلیون شهروند به گونه‌ای بی‌سابقه برای دادن رای ثبت نام کرده‌اند. شوراهای محلی، کنترل برخی از جنبه‌های بودجه و هزینه‌ها و نیز مواردی دیگر، از جمله بهداشت عمومی و بازیافت زباله را برعهده دارند.

اگر طرفداران دموکراسی در انتخابات اکثریت را به دست بیاورند، می‌توانند دارای شش کرسی در پارلمان هنگ کنگ، و ۱۱۷ کرسی در هیئت ۱۲۲۰ نفره‌ای شوند که رئیس اجرایی منطقه را تعیین می کند. 

جیمی شَم، نامزد «جبهه مدنی حقوق بشر»، نهاد مسئول سازماندهی برخی از تظاهرات‌های ضد دولتی ماه‌های اخیر، در ماه اکتبر با ضربه تبر گروهی مرد ناشناس مجروح شد.

او به خبرگزاری رویترز گفت:«می‌بینیم که مردم هنگ کنگ سخت خواهان ابراز موضعشان هستند.»

«ما هنوز نمی‌دانیم که در پایان روز، دموکرات‌ها به اکثریت دست خواهند یافت یا نه، اما امیدوارم شهروندان هنگ کنگ برای آینده هنگ کنگ رای بدهند.»

ماه‌های اعتراضات، وخیم‌ترین بحران در عرصه سیاسی این شهر در دهه‌های اخیر بوده است که موجب شده است تا دولت موقتا تعطیل شود، آموزشگاه‌ها و واحدهای بازرگانی مختل شوند، و پلیس در مقابل حمله  سنگ و گاه تیروکمان تظاهرات‌کنندگان،  به گاز اشک‌آور، گلوله لاستیکی، و شلنگ‌های آب فشارقوی متوسل شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جرمی چَن، صاحب یک رستوران، می‌گوید که امیدوار است انتخابات به هواداران پکن فرصت بدهد تا نظراتشان را به اشتراک بگذارند.

او گفت:«آن‌ها (معترضان) فکر می‌کنند برای دموکراسی مبارزه می‌کنند، برای هنگ کنگ مبارزه می‌کنند، اما فقط به چیزی گوش می‌دهند که می‌خواهند بشنوند.» آقای چن ضمن اشاره به غارت واحدهای تجارتی که طرفدار پکن تلقی می‌شوند، گفت:«آزادی بیان از میان رفته است.»

اعتراض‌ها در ابتدا با لایحه استرداد شهروندان خاطی هنگ کنگ به چین برای محاکمه آغاز شد، اما به رغم لغو آن لایحه، تظاهرات‌ها به سرعت به تقاضا برای دموکراسی کامل تبدیل شد که بزرگترین چالشی است که پیش روی شی جین پینگ، رهبر چین، در طی هفت سال رهبری او، گذاشته شده است.

یکشنبه، هفتمین روز موضع‌گیری در پلی تکنیک هنگ کنگ است که محوطه آن توسط پلیس محاصره شده است و برخی از معترضان در آن مخفی شده‌اند.

معترضان خشمگینند که دولت چین بر خلاف وعده‌اش به دولت بریتانیا در سال ۱۹۹۷ که هنگ کنگ به چین مسترد شد، آزادی شهروندان هنگ کنگ را مختل می کند. آن‌ها همچنین می‌گویند که در مقابل خشونت پلیس، واکنش نشان می‌دهند.  

چین ضمن تکذیب هرگونه دخالت در امور هنگ کنگ، می‌گوید به اصل «یک کشور، دو نظام» برای خودمختاری هنگ کنگ متعهد است.

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent