ترامپ ماموران فدرال را به شهرهای ناآرام می‌فرستد

ویلیام بار، دادستان کل آمریکا اعلام کرده که حدود ۱۰۰ مامور به سه شهر کلیولند، دیترویت و میلواکی اعزام می‌شوند

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و ویلیام بار، دادستان کل - Chip Somodevilla/Getty Images/AFP

در پی تصمیم دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، به افزایش شمار نیروهای فدرال در چند شهر آمریکا، این ماموران به شهرهای کلیولند، دیترویت و میلواکی اعزام خواهند شد.

ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، که روز سه‌شنبه بر سر حضور ماموران فدرال و استفاده از زور علیه تظاهرکنندگان هوادار جنبش "جان سیاهان مهم است" در پورتلند مورد انتقاد شدید دموکرات‌ها قرار گرفته بود، اعلام کرد که حدود ۱۰۰ مامور در این سه شهر که شهردار دموکرات دارند مستقر خواهند شد.

دادستان کل، استقرار مامورانی با تسلیحات سنگین و خودروهای زرهی را در بحبوحه "افزایش نگران‌کننده تخلفات خشونت‌آمیز" در آن مناطق توجیه کرد، هرچند که تخلفات خشونت‌آمیز در کل آمریکا، روندی نزولی داشته‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وزارت دادگستری آمریکا، عملیات "لجند" ماه گذشته به عنوان "ابتکاری در اجرای پایدار، نظام‌مند و هماهنگ قانون" آغاز شد که در آن "ماموران انتظامی سازمان‌های فدرال در همکاری با مقام‌های انتظامی ایالتی و محلی، برای مبارزه با تخلفات خشونت‌آمیز" وارد عمل شده‌اند.

اما حضور ماموران وزارت امنیت داخلی در پورتلند از طریق فرمان اجرایی رئیس جمهوری با هدف حفاظت از اموال فدرال شروع شد. روز چهارشنبه، کیت براون، فرماندار اورگان، اعلام کرد که همه ماموران گمرک و مرزبانی و سازمان مهاجرت و گمرک از پنج‌شنبه مرکز شهر پورتلند را ترک خواهند کرد.

عملیات لجند همچنین ماموران فدرال را در کانزاس سیتی و شیکاگو مستقر کرده‌است.

در توسعه اخیر این عملیات، بیشتر ماموران به دیترویت فرستاده خواهند شد. ۴۲ مامور اف‌بی‌آی، اداره مبارزه با مواد مخدر، و اداره الکل، توتون، سلاح‌های گرم و مواد منفجره (ای‌تی‌اف) با اداره پلیس شهر همکاری خواهند کرد، و ده مامور دیگر "ای‌تی‌اف" مستقر در دیترویت به ماموریت جدید مقابله با جنایات با سلاح گرم گماشته خواهند شد.

۲۵ مامور از اف‌بی‌آی، دی‌ئی‌ای، ای‌تی‌اف و نیز مارشال‌های فدرال  به شهرهای میلواکی و کلیولند اعزام خواهند شد.

میشیگان، اوهایو و ویسکانسین از جمله ایالت‌های "نوسانی"اند که صحنه حساسی برای مبارزات انتخاباتی خواهند بود. جو بایدن، رقیب انتخاباتی ترامپ از حزب دموکرات، در نظرسنجی‌های هفته‌های اخیر در این ایالت‌ها پیش افتاده‌است، و محبوبیت رئیس جمهور در فاصله کمتر از ۱۰۰ روز به انتخابات، در نظرسنجی‌ها نزول کرده‌است.

در پی گزارش‌هایی مبنی بر استفاده ماموران از نیروی خشونت‌آمیز، شلیک گاز اشک‌آور، اسپری فلفل و دیگر وسایل بالقوه مرگبار علیه تظاهرکنندگان صلح‌جو، گروهی از شهرداران دموکرات سراسر آمریکا از دولت ترامپ خواسته‌اند استقرار نیروهای انتظامی نظامی فدرال در شهرهایشان را متوقف کند.

اطلاعیه دادستانی ظاهرا برخی مقام‌های محلی را غافلگیر کرد، هرچند نیروهای انتظامی محلی تاکید کرده‌اند که افزایش شمار ماموران فدرال پاسخی به اعتراض‌ها نیست.

مایک دوگان، شهردار دیترویت گفت که این افزایش نیروها "از سوی شهر دیترویت شروع نشد."

او گفت: " تا زمانی که این نیروها در تلاشی پیوسته برای اعمال قوانین فدرال علیه قاچاق غیرقانونی سلاح و خشونت باندهای تبهکار به کار روند، [اداره پلیس دیترویت] به مشارکت نیرومند خود با آن سازمان‌ها ادامه خواهد داد.

وی افزود که "هیچ پایه قانونی برای دخالت وزارت امنیت داخلی یا هر افزایشی در حضور نیروهای امنیت داخلی در تظاهرات امروز دیترویت و در شهر ما وجود ندارد."

او گفت: "اطلاعیه امروز ظاهرا این موضع را محترم می‌شمارد. ما باید از طریق تلاش بیشتر همکاری هماهنگ سازمان‌های فدرال، ایالتی، استانی و وزارت برنامه‌ریزی و توسعه با میزان غیرقابل خشونت مسلحانه در دیترویت مقابله کنیم."

در پی ناآرامی‌های پورتلند، تام بارت، فرماندار میلواکی، هفته گذشته در بیانیه‌ای گفت که "بی‌نهایت نگرانم که رئیس جمهور ترامپ در پی فرصت‌هایی برای ایجاد شکاف‌های سیاسی بیشتر در شهرهای سراسر کشور باشد."

او گفت: "ما برای چنین منظوری به ماموران فدرال خوشامد نمی‌گوییم. اگر حضور ماموران فدرال واقعا برای همکاری با نیروی انتظامی محلی باشد، ضروری است که محدودیت‌های فعالیت‌های آنها به‌روشنی مشخص شود و مورد نظارت قرار گیرد."

آقای ترامپ تصویری آخرالزمانی از شهرهای آمریکا ارائه داده، و از شهرداران "رادیکالی" که اداره این شهرها را به عهده دارند به‌شدت انتقاد کرده، در حالی که دولت او، هدف عملیات لجند را از حضور تظاهرات پورتلند و سیاتل متمایز ساخته‌است.

تازه‌ترین دور استقرار نیروهای فدرال همچنین شامل اختصاص ۳۰ میلیون دلار از بودجه فدرال برای استخدام پلیس و دیگر ماموران محلی در این مناطق است.

© The Independent