دستگیری بیش از ۱۰ هزار نفر در اعتراضات آمریکا

بیشترین سرکوب تظاهرات در لس آنجلس انجام شده است 

پلیس در حال دستگیری یکی از معترضین در بوستون، ۲۹ مه- Joseph Prezioso / AFP

شمار دستگیرشدگان در تظاهرات‌های هفته گذشته که در پی مرگ جورج فلوید در گرفتند از ۱۰ هزار نفر گذشته است. 

طبق آمار آسوشیتدپرس، لس آنجلس بیشترین دستگیری‌ها را داشته. حدود یک چهارم دستگیری‌ها در این شهر انجام شده. این تنها شهری در ایالات متحده است که با ۲۰۰۰ مورد بازداشت در آن به موارد دستگیری در نیویورک نزدیک شده است.

مایکل مور، رئیس پلیس لس آنجلس، روز سه‌شنبه به کمیسیون پلیس گفت بخش عمده دستگیری‌ها (حدود ۲۵۰۰ نفر) به علت عدم پیروی از دستور پراکنده شدن یا نقض مقررات منع رفت و آمد است. به گفته او بقیه جرایم سرقت، غارت، حمله به نیروهای پلیس و سایر اعمال خشونت‌بار بوده‌اند.

بسیاری از دستگیری‌ها بخاطر اتهاماتی سطح پایین همچون نقض  مقررات منع رفت و آمد و یا عدم تبعیت از دستور پراکنده شدن بوده‌اند و اما بعضی با اتهام سرقت و غارت مواجه هستند. هر روز صدها نفر به تعداد دستگیری‌ها اضافه می‌شود. این در حالی است که همچنان هزاران نفر از معترضین هر روز به خیابان می‌آیند و در مقابل حضور سنگین پلیس و نقض مقررات منع رفت و آمد مقرر شده قرار می‌گیرند که بر قدرت نیروهای انتظامی در دستگیری افراد می‌افزاید. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته شهرها در حالی درگیر ناآرامی شدند که سیاستمداران مختلف مدعی شدند اکثریت معترضین مبلغینی هستند که از بیرون آمده‌اند. فرماندار مینه‌سوتا هفته گذشته اعلام کرد ۸۰ درصد مشارکت‌کنندگان در تظاهرات‌ها از بیرون از ایالت بوده‌اند. اما آمار و ارقامِ آخر هفته دیوانه‌وار مینیاپولیس خبر از حکایتی دیگر می‌دهد.

به گفته کلانتر کانتیِ هنه‌پین، از شب شنبه تا بعدازظهر یکشنبه ۴۱ نفر از ۵۲ نفری که در رابطه با اعتراضات دستگیر شدند گواهینامه ایالت مینه سوتا را داشتند. شهردار سنت پل گفت عدد ۸۰ درصد را از یکی از گزارش‌های پلیس نقل کرده که نادقیق از کار درآمد. 

در پایتخت کشور، ۸۰ درصد از میان بیش از ۴۰۰ نفری که تا بعدازظهر چهارشنبه دستگیر شده بودند از واشنگتن دی سی و دو ایالت مریلند و ویرجینیا بودند. 

معلوم نیست چند نفر از افراد دستگیر شده زندانی شدند — مساله‌ای حاد در شرایطی که زندان‌های کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با شیوع ویروس کرونا هم هستند. به معترضین معمولا دستبند پلاستیکی زده می‌شود و با اتوبوس از صحنه خارج‌شان می‌کنند.

در طول اعتراضات، فیلم موارد متعددی از توحش پلیس ضبط شده است. در شهر گرند رپیدزِ ایالت میشیگان یک مرد غیرمسلح ابتدا با اسپریِ مِیس مورد حمله قرار گرفت و سپس در فاصله‌ای بسیار کم یک قوطی گاز اشک آور به سرش شلیک شد. 

دولت ترامپ به فکر این است که آیا نیروهای ارتش را برای سرکوب معترضین اعزام کند یا خیر. این دولت نیروهای گارد ملی را برای افزودن به نیروهای پلیس محلی به واشنگتن دی سی آورده است. 

کاخ سفید دیروز برخی مامورین انتظامی بدون لباس فرم یا نشان را گرد هم کرد؛ این افراد حاضر به اعلام هویت خود به معترضین نشدند اما بنظر می رسید برخی از آن ها اعضای تیم «اداره مدیریت بحران زندان ها» بوده اند.

در این مقاله از گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتد پرس استفاده شده است.

© The Independent