ایمیل‌های زاکربرگ نشان می‌دهد که چرا فیسبوک اینستاگرام را خرید

غول‌های فن‌آوری متهم هستند که تجارت‌های نوپا را از بازار رقابت خارج می‌کنند

زاکربرگ با خرید اینستاگرام و واتس‌اپ، آن‌ها را به فیس‌بوک متصل کرد- Getty Images via AFP

جزئیاتی فاش شده‌ است که نشان می‌دهد مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، چگونه برای خرید اینستاگرام برنامه‌ریزی کرد.

در بخشی از جلسه استماع مربوط به قوانین ضدانحصار (antitrust) آمریکا که در آن تیم کوک (مدیرعامل اپل)، سوندار پیچای (مدیرعامل گوگل)، جف بیزوس (مدیرعامل آمازون)، و زاکربرگ (مدیرعامل فیسبوک) شهادت می‌دهند، ایمیل‌هایی افشا شد.

مدارک ارائه شده به کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان آمریکا نشان داد که مارک زاکربرگ در فوریه ۲۰۱۲ ایمیلی در باره خرید رقبایی از جمله اینستاگرام و «پت» (Path)  به دیود ابرسمن، مدیر مالی فیسبوک، فرستاده است.

زاکربرگ در آن پیام نوشته است: «این کسب‌ها نوپا هستند ولی شبکه‌هاشان راه افتاده، نام‌های تجاری‌شان برای مشتری معنا دارد، و اگر در ابعاد گسترده رشد کنند ممکن است مخل کار ما باشند.»

«با توجه به این که به نظر ما، ارزش‌گذاری خود ما نسبتا تهاجمی است و در بازار موبایل آسیب‌پذیر هستیم، کنجکاوم بدانم که باید دنبال خرید یکی دو تا از آنها برویم یا نه. تو چه نظری داری؟»

ابرسمن جواب می‌دهد که زاکربرگ باید توضیح قانع‌کننده‌ای برای این خرید داشته باشد، چه «خنثی کردن یک رقیب بالقوه» چه «ادغام فراورده آنها با مال خودمان به منظور بهبود خدماتمان.»

از آن زمان، فیسبوک کوشیده است اینستاگرام و فیسبوک را بیشتر در هم ادغام کند، و از جمله زیرساخت پیام‌رسان خود را با این دو نرم‌افزار و نیز با واتس‌اپ مرتبط کرده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چنین فرایندی ممکن است با پیوند رمزگذاری واتس‌اپ به آن نرم‌افزارهای دیگر به سود کاربران باشد، اما در عین حال می‌تواند به سود زاکربرگ هم باشد، زیرا جداسازی این شرکت‌ها را دشوار می‌کند.

زاکربرگ در جواب نوشته است: «وقتی کسی با یک مکانیسم خاص برنده می‌شود، برای دیگران سخت است که بدون انجام کاری متفاوت با او رقابت کنند.»

«یک راه نگاه کردن به موضوع این است که ما در واقع داریم زمان می‌خریم. حتی اگر بعضی از رقبای تازه وارد بازار شوند، خرید ایستاگرام، پت، فوراسکوئر و غیره در این لحظه به ما یک سال یا بیشتر وقت می‌دهد تا پیش از آن که کسی بتواند دوباره به مقیاس آنها برسد، سازوکارشان را در هم ادغام کنیم.»

زاکربرگ سپس روشن کرد که منظورش این نبوده است که خرید آن شرکتها «آنها را از رقابت با ما به هیچ صورتی باز دارد»، و این که هدف «ادغام نوآوری‌های آنها» در فیسبوک است «که به جای ترکیب عملی فراورده‌ها، آنها را یکپارچه می‌کنیم.»

اما ایمیل‌های دیگر زاکربرگ با این ایمیل در تضاد بودند. او در ایمیلی نوشته است: «اینستاگرام بدون این که کسب عظیمی شود، می‌تواند آسیب روشنی به ما برساند.»

زاکربرگ همچنین در ایمیلی به یک کارمند فیسبوک نوشت: «پیام داخلی‌ات یادم است، در باره این که اینستاگرام تهدیدی علیه ماست، نه گوگل پلاس. اساسا حق با تو بود.»

«اما ویژگی استارت‌آپ‌ها این است که اغلب می‌شود خریدشان.»

زاکربرگ در ایمیل دیگری بر این فکر تاکید کرده است: «یک دلیل که اغلب اهمیت توجه به گوگل دست‌کم گرفته می‌شود این است که ما احتمالا همیشه می‌توانیم تقریبا هر استارت‌آپ رقیبی را بخریم، اما مدتی طول می‌کشد تا بتوانیم گوگل را بخریم.»

از زمان خرید اینستاگرام، تنش میان بنیانگذاران اولیه آن – کوین سیستروم و مایک کریگر – با مارک زاکربرگ حس می‌شد. آن دو هنگام استعفا در سال ۲۰۱۸ گفتند هدفشان آزمایش دوباره «کنجکاوی و خلاقیت»شان بوده است.

یک گزارش سال ۲۰۱۹ تارنمای «وایرد» نشان می‌دهد که زاکربرگ می‌خواست کاربران همچنان روی فیسبوک مطلب و عکس بگذارند، نه اینستاگرام.

بنا به گزارش‌ها، زاکربرگ تهدید کرد که حمایت فیسبوک را از برنامک هم‌رسانی عکس (که از جمله به اینستاگرام اجازه می‌دهد به «دوستان» کاربران فیسبوک دسترسی یابد، روی فیسبوک هم پست بگذارد و روی فیسبوک برای اینستاگرام تبلیغ کند) قطع خواهد کرد.

به گزارش «تک‌کرانچ»، زاکربرگ در جلسه کنگره گفت: «من همیشه به صراحت گفته‌ام که ما اینستاگرام را هم رقیب می‌دانستیم هم تکمیل کننده خدماتمان.»

زاکربرگ همچنین ادعاکرد: «در آن زمان، تقریبا هیچ کس به اینستاگرام به چشم یک شبکه اجتماعی فراگیر نگاه نمی‌کرد.»

در زمان خرید، اینستاگرام به‌سرعت محبوبیت می‌یافت و میلیون‌ها کاربر آیفون داشت.

زاکربرگ در آن زمان گفت: «این نقطه عطف مهمی برای فیسبوک است، چون اولین بار است که فرآورده و شرکتی را با این همه کاربر خریده‌ایم.»

«ما قصد نداریم دیگر زیاد ازاین کارها بکنیم، شاید هم اصلا نکنیم. ولی ارائه بهترین تجربه همرسانی عکس یکی از دلایلی است که این همه مردم فیسبوک را دوست دارند، و ما می‌دانیم که ادغام این دو شرکت ارزشش را دارد.»

© The Independent

بیشتر از جهان