پایان همکاری ترامپ و یکی از مهم‌ترین حامیان مالی ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور

رابرت مرسر، میلیاردر آمریکایی در سال ۲۰۱۶ کمک زیادی به ستاد انتخاباتی ترامپ کرد

دونالد ترامپ در یک سخنرانی انتخاباتی - Nicholas Kamm / AFP

یکی از اصلی‌ترین حامیان مالی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶، از حمایت از او در انتخابات پیش رو کنار کشید.

رابرت مرسر، میلیاردر سرمایه‌گذار، به همراه همسرش ۱۵.۵ میلیون دلار به چند موسسه که از آقای ترامپ و ستاد انتخاباتی او در ۲۰۱۶ حمایت می‌کردند، اهدا کردند. این زوج همچنین ۱ میلیون دلار دیگر برای مراسم تحلیف رئیس جمهوری اهدا کردند.

این زوج نه تنها کمک‌های مالی خود را در اختیار ستاد انتخاباتی آقای ترامپ گذاشتند، بلکه همچنین موسسه کمبریج آنالیتیکا را که شرکت تحلیل اطلاعاتی است و توسط همین فرد میلیاردر تاسیس شده است، نیز به خدمت آن ستاد درآوردند.

ربکا مرسر، دختر او، از اعضای هیات مدیره این شرکت تحلیل اطلاعات است و اطلاعات گردآوری شده توسط آن شرکت، به ستاد آقای ترامپ کمک کرد تا تبلیغ‌های خود برای شبکه‌های اجتماعی را به نحوی بسازد که بر آرای رای‌دهندگان تاثیر گذاشت.

آقای مرسر همچنین به استخدام کارمندان جدید در کاخ سفید به رئیس جمهوری کمک کرد و سه کارمند اصلی را به آقای ترامپ معرفی کرد: دیوید بوزی (رئیس سازمان سیتیزن یونایتد) به عنوان قائم مقام مدیر ستاد انتخاباتی، کلین کان‌وی (نظرسنج) به عنوان مدیر ستاد انتخاباتی، و استیو بنن (رئیس هیات مدیره شبکه خبری برایت‌بارت) به عنوان مدیرعامل ستاد انتخاباتی آقای ترامپ.

به گزارش نشریه نیویورکر، آقای بنن در سال ۲۰۱۷ گفت: «خانواده مرسر بستر را برای انقلاب ترامپ مهیا کردند.»

آقای ترامپ اکنون در رقابت ریاست جمهوری ۲۰۲۰ باید به مصاف جو بایدن، معاون اول سابق رئیس جمهوری برود و در حال حاضر در تمام نطرسنجی‌های ملی و نیز در بعضی از ایالات حساس، پشت سر رقیب خود قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۶ نیز رئیس جمهوری در نظرسنجی‌ها پشت سر نماینده دموکرات آن سال، هیلاری کلینتون قرار داشت. اما در همان حال از پشتیبانی‌های مالی فراوانی برخوردار بود که توسط آقای مرسر و دخترش ربکا هدایت می‌شد.

۵ نفر از افراد نزدیک به خانواده مرسر به نشریه بیزینس اینسایدر گفتند که بعید به نظر می‌رسد این میلیاردر دوباره در انتخابات ماه نوامبر برای حمایت مالی از رئیس جمهوری حاضر شود.

یکی از مقامات حزب جمهوری‌خواه که به ستاد انتخاباتی آقای ترامپ نزدیک است و به شرط گمنام ماندن با نشریه بیزینس اینسایدر صحبت کرده است، گفت که ستاد انتخاباتی او انتظار ندارد کمک مالی یا هرگونه کمک دیگری از خانواده مرسر دریافت کند.

این مقام گفت: «کمک شایان خانواده مرسر این بار به پایتخت راه نخواهد یافت.»

یکی دیگر از همکاران ربکا مرسر نیز به این نشریه گفت: «آنها صد درصد، هزار درصد، به قطع یقین، کنار کشیده‌اند.»

به گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، اخبار فاصله گرفتن خانواده مرسر از ستاد انتخاباتی آقای ترامپ نخست در سال ۲۰۱۸ آغاز شد؛ زمانی که شدت‌گیری انتقاد عمومی در جامعه (نسبت به انتخاب ترامپ) نقش آنها را در رقابت انتخاباتی سال ۲۰۱۶ زیر ذره‌بین برد.

آقای مرسر و همسرش حدود ۴۰۰ هزار دلار به ابَرکمیته اقدامات سیاسی «امریکای عالی» که حامی ترامپ بود، اهدا کردند. اما چیزی به کمیته «پیروزی ترامپ» که یک کمیته جمع‌آوری مشترک منابع مالی است که پول‌های جمع‌اوری شده را میان ستاد انتخاباتی رئیس جمهوری، کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه و ۱۱ کمیته ایالتی دیگر جمهوری‌خواهان توزیع می‌کند، اهدا نکرده بودند.

بعدتر در تاریخ ۱۴ فوریه، آقای مرسر به تنهایی ۳۵۵ هزار و ۲۰۰ دلار به کمیته پیروزی ترامپ اهدا کرد. اما ستاد انتخاباتی آقای ترامپ تنها ۵۶۰۰ دلار از آن پول را دید، چرا که آن مبلغ، حداکثری بود که از نظر حقوقی می‌تواند در هر دو انتخابات مقدماتی و سراسری از آن کمیته دریافت کند.

در سوی دیگر اما ربکا مرسر هیچ کمکی به تلاش دوم آقای ترامپ برای انتخاب مجدد نکرده است.

فقدان این حامیان مالی کلیدی به این معنی نیست که رئیس جمهوری پول کافی برای مخارج ۳ ماه آینده تا انتخابات ندارد. ستاد انتخاباتی او رو ۳۰ ژوئن اعلام کرد که ۱۱۳ میلیون دلار برای هزینه کردن دارد.

در مقایسه، ستاد انتخاباتی آقای بایدن در اوایل ماه ژوئیه اعلام کرد که ۱۰۹ میلیون دلار دارد، چرا که نماینده حزب دموکرات نیز تلاش‌ خود را برای جمع‌آوری منابع مالی در ماه‌های اخیر افزایش داده است تا به مصاف آقای ترامپ برود.

اگر خانواده مرسر تصمیم می‌داشتند که در آخرین لحظات از ستاد انتخاباتی آقای ترامپ حمایت کنند، اکنون آخرین مهلتی است که بتوانند پول‌های خود را برای تاثیر مثبتی بر سرنوشت این ستاد انتخاباتی هزینه کنند. اما در حال حاضر چنین حمایتی بعید به نظر می‌رسد.

© The Independent

بیشتر از جهان